۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۱۸:۳۷

در شورای گرگان مطرح شد/

تقسیم بندی 83 محله در گرگان/ نقش فراموش شده زن در مدیریت شهری

تقسیم بندی 83 محله در گرگان/ نقش فراموش شده زن در مدیریت شهری

گرگان - خبرگزاری مهر: تعیین مرزبندی بافت جدید شهری، طرح محله بندی و تقسیم بندی 83 محله، توانمندسازی و سازماندهی زنان و کم توجهی به نقش زنان در مدیریت شهری در جلسه شورای گرگان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نائب رئیس شورای شهر گرگان عصر سه شنبه در این جلسه گفت: تعیین حدود و مرز بندی بافت جدید شهری و تهیه یک نقشه جامع و مورد توافق برای برنامه ریزی سایر دستگاه های اجرایی بخشی از اهداف تهیه این طرح است.

 عبدالرضا چراغعلی با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین گام در هر نوع برنامه‌ریزی محیطی تعیین محدوده‌ی برنامه‌ریزی و تشخیص واحدهای تشکیل‌دهنده‌ی آن است، افزود: در واقع اساس توزیع و تخصیص کاربری‌ها و تعیین استانداردها و سرانه‌های شهری برپایه‌ شاخص جمعیت و تقسیمات فضایی-کالبدی شهر استوار است.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین محیط زیست مطلوب شهری نیاز به تقسیمات‌ کالبدی و فضایی مناسب شهری است، خاطر نشان کرد: در این راستا محله رکن اصلی و اساسی و محلهبندی براساس‌ معیارهای شهرسازی، مهم‌ترین اقدام آن به شمار آید تا از این طریق معیارهای قابل انطباق‌ محلهبندی شهر معین و بستر لازم برای توسعه‌ی مدیریت شهری فراهم شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای شهر گرگان در ادامه با بیان اینکه طرح محله بندی گرگان مبنای تمام برنامه ریزی ها و توزیع سرانه های مختلف آتی شهری خواهد شد، افزود: جلسات کارشناسی بررسی این طرح شروع شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به تصویب نهایی برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده کمیته نامگذاری، محلات گرگان بر اساس جمعیت و ویژگی های فرهنگی در 83 محله تقسیم بندی شدند، اظهار داشت: در این طرح هویت بخشی و مرز بندی محلات در بافت جدید شهری مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
 
فائزه عبداللهی عضو دیگر شورای شهر گرگان نیز با اشاره به نقش زنان گفت: با توجه به وظایف شهرداری ها که رکن اساسی مدیریت بهینه شهری است و مدیریت بهینه شهری که در درجه نخست بر حفظ استانداردهای محیط زیست و کیفیت زندگی تاکید دارد، به نظر می رسد مهمترین گرایش فعالیت های شهرداری در ارتباط با زنان باید جلب مشارکت آنان در حفظ سلامت و محیط زیست شهر باشد.

وی اظهار داشت: لازم است اصلاح نگرش های مدیریت شهری نسبت به ظرفیت ها و توانمندهای زنان در امر مشارکت اجتماعی صورت پذیرد و آموزش زنان به منظور بهره مندی از توان و ظرفیت آنان در بهبود مدیریت شهری جدی گرفته شود و برای شورایاری ها در این زمینه وظایف جدی و برنامه ریزی شده در نظر گرفته و توانمند سازی تشکل های مردم نهاد در حوزه زنان از سوی شهرداری به عنوان یک استراتژی دنبال شود.

وی عنوان کرد: در برنامه ریزی ها نقش زنان در مقابله با تهاجم فرهنگی و در مقابله با آلودگی های زیست محیطی و ...  بسیار حائز اهمیت است و نظر به اینکه پرورش نسل و تربیت فرزندان به عهده زنان است و کودکان را از آغاز تولد زنان با شیوه زیستن فرهنگ و راه و رسم ارتباط با محیط  آشنا می کنند، می توان زنان را عامل اصلی انتقال فرهنگ، سواد و سلامت نسل های آینده و مسئولیت پذیری در خصوص شهر دانست.

عبداللهی گفت: لذا شهرداری ها باید برنامه جامع آموزشی، توانمند سازی و سازماندهی زنان برای مشارکت در حفظ، ارتقاء و مدیریت شهری را در نظر بگیرند، ضمناً شهرداری ها به دلیل تفاوت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در نقاط مختلف کشور می توانند شاخص های خاص محلی را برای افزایش مشارکت زنان در مدیریت شهر و محله های مختلف مشخص نمایند و از ظرفیت های سازمان های غیردولتی و قانون های اجتماعی بهره گیری نمانید.

وی افزود: بنابراین مدیران باید شهرها را بر اساس نگاه های مدبرانه مدیریت کنند و مشاوران امور بانوان وظیفه خطیری مبنی بر آگاهی بخشی به نیازها و نگاه های زنانه را در دستور کار خود قرار دهند. با نگاهی به احوالات رنان در شهر گرگان از مطالبات جدی آنان اشتغال علی الخصوص برای افراد تحصیل کرده است.

این عضو شورای شهر گرگان بیان داشت: شاید تا دیروز عدم تخصص زنان بهانه خوبی برای عدم اشتغال آنان بود اما امروز که بسیاری از آنان تحصیلات عالی را در سطوح مختلف گذرانده اند، زنان تحصیل کرده جامعه هنوز هم از سوی ادارات و نهادهای مختلف عدم استخدام و پذیرش برای اشتغال را مشاهده می کنند. بررسی های انجام شده طی چند سال اخیر مبنی بر این قضیه است که افسردگی در گروه تحصیل کرده زنان مشهود و نگران کننده است.   

کد خبر 1769942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha