۱ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۲۳

شماره ملی کلید ورود به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور

شماره ملی کلید ورود به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور

رئیس سازمان ثبت احوال کلید ورود به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و سایر پایگاه داده های اطلاعاتی در کشور، را شماره ملی عنوان کرد و گفت: این شماره، برای هر ایرانی منحصر به فرد و در واقع یک سند مجازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: صدورشناسنامه و کدملی یکی از مهمترین خدمات سازمان ثبت احوال در احراز هویت برای سازمانهای مختلف بوده است.

وی ، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و ثبت تغییر نشانی، صدور اسناد هویتی ایرانیان در اقصی نقاط کشور وخارج از کشور و تولید و انتشار آمارو اطلاعات جمعیتی و مهاجرت را سه ماموریت مهم این سازمان عنوان کرد.

 وی تاکید کرد: براین اساس سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی وزیرساختی ایفای نقش می‌کند .
 
رییس سازمان اظهار کرد: ثبت و صدور اسناد هویتی ، ابزاری برای ایجاد پایگاه جامع شناسایی ایرانیان است و شناسنامه و کارت شناسایی ملی اسناد معتبری هستند که هر ایرانی در محیط مجازی و غیر مجازی مورد شناسایی قرار می‌گیرد.
 
ناظمی اردکانی تصریح کرد: هر ایرانی در هر نقطه‌ای از دنیا با در اختیار داشتن شناسنامه ایرانی، احساس هویت می‌کند.
 
وی تاکید کرد: دستگاههای اداری و اجرایی کشور باید در ارائه خدمت وفق قانون در اولین اقدام، هویت ایرانی بودن خدمت گیرنده را احراز می‌کنند.
 
ناظمی گفت: اسناد هویتی که توسط سازمان ثبت احوال صادر می‌شود، به نوعی مبنای صدور هر سند دیگری برای آحاد ایرانیان است و از بدو تاسیس تاکنون بالغ بر120میلیون سند صادر و در "پایگاه اطلاعات جمعیت کشور" حفظ و نگهداری می شود.
 
رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه اسناد هویتی بسیاری از بزرگان تاریخ صد ساله اخیر ایران اعم از شخصیت های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در گنجینه اسناد سازمان ثبت احوال در تهران و مراکز استانها نگهداری می‌شود افزود: این اسناد در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفته است.
 
وی در خصوص پایگاه اطلاعات جمعیت کشور گفت: این پایگاه با ظرفیتی بالغ بر  TB300  ، از طریق یک شبکه گسترده ارتباطی و اطلاعاتی در سراسر کشور در 700 نقطه بصورت ارتباط برخط با امنیت بسیار بالا تغذیه می گردد.
 
معاون وزیر کشور افزود: امروز بیش از 100 دستگاه در سطح ملی از طریق ارتباط مستقیم و در فضای مجازی هویت مراجعه کنندگان خودرا احراز وتصدیق می‌کنند.
 
ناظمی تاکید کرد: به هر میزان کاربرد شماره ملی در دستگاههای اداری ، اجرایی و حاکمیتی نهادینه و ترویج شود و اسناد و مدارک تنظیم شده بصورت الکترونیکی ایجاد گردد ، ساختارهای دولت الکترونیک بیش از پیش شکل خواهد گرفت.
 
رییس سازمان ثبت احوال ترویج کاربرد شماره ملی یکی از اهداف راهبردی این سازمان دانست و گفت: لازم است آحاد مردم و کلیه دستگاهها و نهادهای حاکمیتی بدان توجه ویژه کاربردی داشته باشند.
 
ناظمی اردکانی یادآور شد: کارآمدی و به روز بودن اطلاعات پایگاه جمعیت کشور، منوط به همکاری همه آحاد جامعه و مردم وظیفه شناس در ثبت به موقع رویدادهای حیاتی در مهلت قانونی است.
 
وی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی یکی ازشاخص‌های مهم پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشور است گفت: در صورتیکه همه مردم ، در مهلت قانونی نسبت ثبت وقایع حیاتی، اقدام نمایند با توجه به شبکه گسترده ثبتی در کشور می‌توان به پوشش کامل ثبت وقایع حیاتی دست یافت .
 
معاون وزیر کشور ثبت به موقع وقایع حیاتی و همچنین ثبت تغییر نشانی عامل مهمی برای دست یابی به آمار و اطلاعات جمعیتی و نیز رصد مهاجرت در کشور و حتی خارج از کشور عنوان کرد .
 
ناظمی اردکانی تاکید کرد: آمار و اطلاعات جمعیتی ، در برنامه ریزی های کلان و خرد از مهمترین کاربرد برخوردار است و اصلی ترین ابزار به حساب می آید .
 
وی اظهار کرد: هیچ دستگاه و سازمان و حتی بنگاه اقتصادی بدون در اختیار داشتن جداول و نمودارهای آمار و اطلاعات جمعیتی قادر به برنامه‌ریزی صحیح و متقن نمی‌باشد.
 
رییس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: هم اکنون می توان گزارش‌های آماری متنوعی از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور دریافت و مورد استفاده برنامه ریزیان و محققین قرار داد.
 
ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان ثبت احوال کشور فصل نوینی از حیات خود را تجربه می‌کند گفت: اجرای برنامه‌های راهبردی، تضمین کننده فرآیند نوین سازی این سازمان بزرگ و خدمتگزار است.
 
رییس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت اتقان اسناد هویتی ، از اوایل سال 88 طرح مکانیزه نمودن شناسنامه‌های قدیمی به اجرا درآمد و این فرآیند متقن سازی برای سایر اسناد در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت .
 
وی تصریح کرد: جهت تسهیل ،  سرعت و دقت در ارائه خدمت به ملت بزرگ و فداکار ایران ، استفاده از فن‌آوریهای جدید را از اولویت های خدمت رسانی قرار داده ، بطوریکه مکانیزه نمودن کلیه فرآیندهای اجرایی از جمله اهداف مورد نظر می‌باشد‌ و در حال حاضر از طریق وب‌گاه سازمان ثبت احوال کشور خدمات متنوع اسناد هویتی در سطحی گسترده و فراگیر قابلیت انجام دارد.
 
معاون وزیر کشور با بیان اینکه پروژه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده گفت: انشاالله به زودی این پروژه عملیاتی خواهد شد و این اقدام باعث به روزرسانی، دقت و تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم  می‌شود.
 
ناظمی اردکانی صدور کارت هوشمند ملی را گام بزرگ برای  اتقان اسناد هویتی عنوان کرد و گفت: کارت شناسایی هوشمند ملی،کلید ورود به سامانه دولت الکترونیک میباشد و برای بهره مندی از چنین کارتی لازم است کلیه دستگاههای اداری و اجرایی نیز زیرساخت های مورد نیاز را برای خود فراهم سازند.
 
وی همچنین ایجاد نظام جامع شناسایی ایرانیان را از دیگر رویکردهای سازمان دانست و گفت: با سامان‌یابی این نظام شناسایی هویتی، احراز و تصدیق هویت مراجعان به دستگاه‌های دولتی از طریق پایگاه صورت خواهد گرفت که نتیجه آن، سرعت و دقت در ارائه خدمت و جلوگیری از هرگونه جعل خواهد بود.
کد خبر 1771689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha