۲ دی ۱۳۹۱، ۹:۳۳

گزارش از استان مرکزی /

صنایع تبدیلی؛ گل در انتظار شکوفایی

صنایع تبدیلی؛ گل در انتظار شکوفایی

اراک - خبرگزاری مهر: صنایع تبدیلی گل نشکفته بخش کشاورزی استان مرکزی به شمار می رود که شکوفایی این بخش نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت است.

ه گزارش خبرنگار مهر، استان مرکزی استانی کشاورزی و صنعتی است که پیوند این دو بال می تواند پرنده رونق اقتصادی را به پرواز در آورد و رونق بازار صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی را به مردم استان مرکزی سوغات دهد.

تولیدات کشاورزی استان مرکزی به بیش از دو میلیون تن در سال می رسد که نیمی از این محصولات در دل صنایع تبدیلی اندک استان فرآوری شده و ارزش افزوده آن چند برابر می شود.

راه نه چندان طولانی

فرآوری راه طولانی ای نیست بخشی از آن همین بسته بندی های شیکی است که همیشه چشم های مشتریان را نوازش می دهد و به سمت خود فرا می خواند.

موفقیت در این بخش نیازمند همت سرمایه دارانی است که به ارزش افزوده سرمایه خدادادی و جیب خود می اندیشند و همت مسئولان برای شناساندن ظرفیت ها و حمایت از سرمایه گذاران است.

انگور، سیب، هلو، شلیل، بادام، گردو، گل، گیاهان زینتی، انار، طالبی، آلو و زردآلو، انجیر، خیار، هویج، نخود، لوبیا، تخم مرغ، گوشت محصولاتی هستند که در بخشی از آن فرآوری می شود و در انتظار فرآوری بیشتر هستند.
 
فعالیت 80 واحد فرآوری در استان مرکزی

معاون مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در استان 80 واحد صنایع تبدیلی با بیش از یک هزار نیروی شاغل در حال فعالیت است و سالانه بیش از 600 هزار تن محصولات خام کشاورزی را فراوری می کنند.

رضا باجلانی با بیان اینکه از ابتدای سال نیز بیش از 50 جواز برای راه اندازی صنایه تبدیلی صادر شده است افزود: تمام واحدهای فرآوری استان مکانیکی کار می کنند و البته میزان تولیدات کشاورزی استان نیازمند توسعه صنایع تبدیلی هستیم.

وی به حمایت و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران این بخش اشاره کرد و گفت: به این منظورتسهیلاتی با سود 14 درصد و باز پرداخت پنج ساله پس از سه سال تنفس از سوی بانک کشاورزی برای فعالان این بخش در نظر گرفته شده است.

بدون محاسبه اشتغال غیر مستقیم، فعالیت این واحدها زمینه اشتغال مستقیم بیش از سه هزار نفر در استان را فراهم کرده است و درهر واحد به طور متوسط 15 نفر کار می کنند.
 
خام فروشی نشان عجز فناوری و توان
 
به همان میزان که محصولات کشاورزی خام فروشی می شود از نیروی شاغل و ارزش افزوده کشور کم می شود و به مشوری اضافه می شود که محصولات وارد می کند و با فرآوری چندین برابر قیمت می فروشد و گاهی به خودمان.
 
توسعه صنایع تبدیلی در روستاها عاملی برای حفظ جوانان و جمعیت روستاهاست تا با فعالیت در واحدهای خارج از مرزعه از مهاجرت به شهرها و خالی گذاشتن دشتهای تشنه بذر، در روستا بمانند و آبادانی روستا را فراهم کنند.افزایش درآمد روستائیان از دیگر مزیتهای توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری است.
 
15 محصول فراوان استان مستعد فرآوری
 
استان مرکزی در تولید بیش از 15 محصول کشاورزی در کشور دارای رتبه وشاخص است که بر اساس برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان در اولویت سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری قرار دارد و از سرمایه گذاران حمایت می کند.
 
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در گفتگویی با مهر می گوید: استان مرکزی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در جایگاه دهم کشور پس از استان هایی چون مازندران ، گیلان،خراسان رضوی، فارس و اصفهان قرار دارد.
 
مجتبی بخشی افزود: استان مرکزی ظرفیت دو برابر شدن واحدهای صنایع تبدیلی را دارد که ما از راه اندازی حمایت می کنیم.
 
 
صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دارای چهار سطح است که شامل شست و شو و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی، پاک‌ کردن، آردکردن، خوردکردن و مخلوط‌کردن محصولاتی مانند آرد، الوار، پنبه، ابریشم، خوراک دام، گوشت، استفاده از فرآیندهای شیمیایی با مکانیکی مانند کنسروکردن، خشک‌کردن، عصاره‌گیری، پاستوریزه‌کردن محصولاتی چون شیر، میوه و سبزی کنسروشده، کنسرو گوشت و روغن نباتی و استفاده از فناورهای بالا و پیشرفته در زمینه غذاهای آماده و فوری است.
 
سهم 70 درصدی دولت در سرمایه گذاری

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس با تاکید بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان می گوید: در برنامه پنجم توسعه میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده 993 هزار و 500 میلیون ریال است که 70 درصد آن سهم دولت و 30درصد سهم بخش خصوصی است.
 
عباس رجایی افزود: اهمیت صنایع تبدیلی کشاورزی به لحاظ دارا بودن توانمندی های قابل توجه در منابع و عوامل تولید توانسته است در شرایط کنونی 85 درصد موادغذایی مورد نیاز جمعیت کشور را تامین کند و از انجا که تنها بخشی از تولیدات کشاورزی به صورت تازه خوری مصرف می شود مابقی باید فرآوری شده و در داخل و خارج عرضه شود.
 
زمینه توسعه مهیاست
 
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استان مرکزی دارای مزایای نسبی در این بخش است افزود: وجود مواد اولیه کافی بخصوص سیب زمینی، پیاز، حبوبات، انگور و پسته ، وجود تقاضا و سرمایه گذار با توجه به رشد جمعیت و نیاز به مواد غذایی، وجود زیرساخت ها ی مناسب در شهرکها و نواحی صنعتی استان،  نیرو کار، واقع شدن در مرکز کشور و نزدیکی به تهران و راه ارتباطی شمال جنوب مزیت های استان در این زمینه است.
 
چشمهای پیرمردهای روستا عاشق قامت جوانانشان است و دختران روستا آرزو دارند پسران روستا به شهرها کوچ نکنند تا آنها چشم انتظار همیشگی باقی نمانند. صنایع تبدیلی یکی از این راههای اشتغالزایی برای جوانان روستایی است.
کد خبر 1772058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha