۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۴:۲۸

صندوق حمايت از پژوهشگران و نقش حمايتي از پژوهشگران موسيقي -1

سخنگوي كانون پژوهشگران خانه موسيقي:معيارهاي صندوق حمايت از پژوهشگران شفاف نيست

صندوق حمايت از پژوهشگران كه گفته مي شود از سوي نهاد رياست جمهوري تقويت مي شود، معيارها و ملاك هاي شفافي را براي اينكه پژوهشگران از آن استفاده كنند، ارائه نمي دهد كه امكان دارد به موازي كاري در حوزه هاي مختلف بيانجامد.

 سخنگوي كانون پژوهشگران خانه موسيقي در گفت و گو با خبرنگار موسيقي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب افزود: به نظر مي رسد كه صندوق حمايت از پژوهشگران كشور زير نظر رياست جمهوري اداره شود. اين صندوق طي نامه اي به كانون پژوهشگران خانه موسيقي، از ما دعوت كرد تا در صورت داشتن طرح پژوهشي به اين صندوق مراجعه كنيم.

وي افزود: اين صندوق هاي حمايتي را دولت براي اهالي فرهنگ و هنر قرار داده است كه اغلب آنها از كانال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره مي شوند و تقريبا از روند قانوني و منطقي ، پژوهشگران را حمايت مي كنند. اما اوضاع  صندوق پژوهشگران كشور معلق است و هنوز هيچ معيار منطقي ندارد. حتي مشخص نشده است كه ملاك انتخاب پژوهشگر و پژوهش  چيست. همچنين موضوعات پژوهش و بخش ها ي مختلف آن معلوم نشده اند.

مختاباد خاطر نشان كرد: پيش از اين در وزارت ارشاد بخشي با نام " معاونت امور هنري و پژوهشي " در زمينه پژوهش فعاليت مي كرد كه در حال حاضر در بخش مستقلي به نام  " پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات"  به پژوهش هاي هنري و فرهنگي در زمينه هاي مختلف مي پردازد. ابن پژوهشگاه همان ارگاني است كه دو سال قبل نتوانست بودجه 150 مليون توماني را جذب كند.
وي افزود: اين ارگان به پژوهشگر اين امكان را مي دهد كه طرحش را ارائه كرده و در صورت تاييد، بودجه لازم را دريافت و طرحش را به مرحله عملي برساند. معيارهاي اين نهاد مشخص است و در زمينه موسيقي هم افراد شايسته و خبره اين كار در آنجا فعاليت مي كنند كه از جمله آنها مي توان " ساسان فاطمي" و " هومان اسعدي" را نام برد. در اين نهاد تكليف پژوهشگر هم مشخص است چون ملاك ها تعيين شده اند و او مي تواند بر اساس آنها فعاليتش را مشخص كند. ضمن اينكه طرح پژوهش ها به تاييد معاونت فرهنگي هم در مي آيد، اما اين صندوق هنوزوضعيتش مشخص نيست. شيوه حمايتي اش هم از هنرمندان شفاف نشده و سامان مند نيست.

وي در پايان گفت: بايد اين شفاف سازي مشخص شود تا از موازي كاري جلوگيري شود. نمي توان به نهادي كه شناسنامه مشخص ندارد، دل خوش كرد.

کد خبر 177602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha