۱۲ دی ۱۳۹۱، ۹:۳۹

سیره معیشتی معصومان(ع) بررسی و مکتوب می شود

سیره معیشتی معصومان(ع) بررسی و مکتوب می شود

پروژه «سیره معیشتی معصومان(ع)» پژوهشی است که به تألیف یدالله مقدسی، به تهیه کنندگی گروه سیره پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دست انجام است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، سیره معیشتی معصومان(ع) یکی از ابعاد زندگی آنان است که انواع درآمد و منابع آن، اهداف و عملکردها و شیوه درآمد، نوع رفتارها در مصرف و موارد آن از مهمترین گزینه های قابل توجه در سیره  معیشتی آنان به شمار می آید. ویژگی های رفتاری معصومان(ع) در عرصه اقتصادی و مالی و معیشتی در دو بخش زندگی فردی و اجتماعی آنان نمود داشته و پاره ای از آنها مشترک بین دو بخش بوده است، لیکن به دلیل گستردگی بحث، در این جا تنها به سیره معیشت فردی آنان پرداخته شده و سعی شده تا با بهره گیری از منابع حدیثی و تاریخی و... این سیره آن بزرگواران را تبیین کرده و به این پرسش ها پاسخ داده شود:
 
1- سیره معیشتی معصومان(ع) در درآمد، هزینه ها ونوع زندگی چگونه بود؟
2- درآمد معصومان(ع) چه ویژگی هایی داشت و از چه منابعی تأمین می شد؟
3ـ آیا هزینه و مصرف معصومان(ع) در تطورات زندگی متغیر بود؟
4ـ در شرایط ویژه مانند حصر و... معیشت فردی آنان در درآمد و مصرف چگونه تأمین می شد؟
5ـ آیا سیره معصومان(ع) در مصرف به تناسب شرایط زمانی اندازه گیری می شد تا هزینه ها در شرایط فراوانی، سالانه و در شرایط کمبود روزانه تهیه شود؟
 
 هدف و ضرورت این تحقیق را می توان چنین برشمرد:
 
1 ـ نیاز انسان به مواهب طبیعی و ثروت در زندگی، امری اجتناب ناپذیر است و آحاد مردم در بهره گیری از این امکانات هم متفاوتند و این تفاوت از نوع رفتار آنان در این بهره جویی برمی خیزد که در غالب با خطا، بی عدالتی و تعدی به حقوق دیگران همراه بوده ونا بسامانی ها و بهران های اقتصادی را در پی داشته و دارد، از این رو احساس می شود که جامعه به لحاظ مالی به معیشت سالم و راه کارهای مناسب آن، نیازمند است و رفتار معصومان(ع) که با وحی هماهنگ و همواره مورد توجه جامعه اسلامی بوده است می تواند طبق معیار های شرایط زمانی و مکانی، کار آمد ترین راه کارها را در این عرصه نشان دهد.
 
2 ـ با وجود تلاش هایی برای روشن شدن ابعاد گوناگون زندگی معصومان(ع)، سیره معیشتی آنان در میان آثار علمی مربوط به آنان، همچنان مورد توجه چندانی نیست،با این که امروزه کاربرد دارد.
 
با توجه به این مطالب، بازکاوی و تحقیق سیره معیشتی آنان، از طریق واگشایی منابع مربوط به آن گرامیان(ع) ضرورت می یابد.
کد خبر 1781066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha