۱۶ دی ۱۳۹۱، ۱۶:۳۸

یک رخداد، یک نگاه/

تمرکز اشغالگران قدس بر کرانه باختری؛ دلایل و اهداف

تمرکز اشغالگران قدس بر کرانه باختری؛ دلایل و اهداف

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در راستای همسویی با دیگر مقامات این رژیم درباره وقوع انتفاضه در کرانه باختری هشدار داده و خواستار سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین شده که این امر هدفمند صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فلسطین طی دو ماه اخیر شاهد پیروزی های نظامی و دیپلماتیک بود. از یک سو مقاومت فلسطین در نبردی 8 روزه با رژیم صهیونیستی توانست با استفاده از توان موشکی خود و به کارگیری موشک های "فجر 3" و "فجر5" و هدف قرار دادن تل آویو صهیونیست ها را به پذیرش شروط خود در آتش بس وادار کند.

اندکی پس از این پیروزی، ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابومازن طرح ارتقای جایگاه سیاسی فلسطین در سازمان ملل متحد را مطرح کرد که این طرح اواخر نوامبر 2012 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 138 رای موافق، 9 رای مخالف و 41 رای ممتنع تصویب شد.

رژیم اسرائیل برای فرار از واقعیت ها همواره تلاش می کند هر گاه مشکلی رخ می دهد فرا فکنی کند و با اتهام زنی به ایران از حل منطقی مسائل فرار کند.

به موجب این طرح، فلسطین از یک نهاد ناظر به دولت غیر عضو ناظر تبدیل شد که یک پیروزی دیپلماتیک برای فلسطینی ها به شمار می رود.

این موفقیت ها، جنبش های فتح و حماس را به یکدیگر نزدیک کرد و آنها را به سوی حل اختلافات داخلی و تلاش برای اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی در راستای دستیابی به حقوق و آرمان های ملت فلسطین سوق داد.

این رویدادها که یکی پس از دیگری اتفاق افتاد از یک سو رژیم صهیونیستی را بیش از پیش منزوی و هراسان کرد و از سوی دیگر انگیزه این رژیم برای اقدامات تجاوزکارانه در اراضی اشغالی فلسطین را شدت بخشید.

توقف درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین، توسعه شهرک ها در اراضی اشغالی و گسترش حمله به کرانه باختری و بازداشت شهروندان ساکن این منطقه همگی از جمله تجاوزات رژیم صهیونیستی پس از موفقیت های پی در پی فلسطین محسوب می شود.

همچنین برخی مقامات رژیم صهیونیستی در اظهار نظرهای اخیر خود به انتفاضه سوم فلسطینی ها در کرانه باختری هشدار داده اند.

ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرده است: فضای حاکم بر شهرهای فلسطین روز به روز بدتر می شود و ممکن است از کنترل اسرائیل خارج شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی با ابراز نگرانی از افزایش گرایشهای مردم کرانه باختری به مقاومت اعلام کرد باید از ایجاد پایگاه سوم ایران پس از لبنان و غزه جلوگیری کنیم.

رژیم صهیونیستی که پیش از قیامهای عربی و بیداری اسلامی در جهان عرب ابومازن را شریک واقعی صلح با خود می دانست پس از رویدادهای دو ماه اخیر فلسطین تغییر موضع داده و خواستار سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین است.

نتانیاهو اعلام کرده است که قبل یا بعد از توافق احتمالی فتح و حماس، در نهایت این حماس است که بر کرانه باختری هم مسلط می شود. به گفته وی، هر آدم عاقلی می تواند با توجه به وقایعی که در مصر و دیگر کشورهای عربی رخ داده، روند رو به سقوط تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری را تشخیص دهد.

"صباح زنگنه" کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با اظهارات اخیر مقامات صهیونیست درباره کرانه باختری اظهار داشت : کرانه باختری یک منطقه پرجمعیت فلسطین است و به شهر مقدس قدس نزدیک است و در واقع با حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در این منطقه و از سوی دیگر مسائل و مشکلات منطقه پنهان مانده است.

وی افزود: رژیم اسرائیل همواره سعی کرده است با امضای توافقنامه هایی با تشکیلات خودگردان فلسطین به لحاظ امنیتی منطقه کرانه باختری را تحت کنترل داشته باشد.

زنگنه تصریح کرد: اما با افزایش فشارها علیه فلسطینی ها، توسعه شهرک ها و همچنین محاصره هر چه بیشتر قدس با احداث ساختمان های جدید در واقع مقاومت مردم کرانه باختری افزایش پیدا کرده است و این امر برای اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین مشکلاتی را ایجاد کرده است.

این کارشناس خاورمیانه خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل برای فرار از واقعیت ها همواره تلاش می کند هر گاه مشکلی رخ می دهد فرا فکنی کند و با اتهام زنی به ایران از حل منطقی این مسائل فرار کند. در واقع رژیم اسرائیل با این اتهامات سعی می کند در انتخابات فرا روی صهیونیست ها آراء بیشتری کسب کند.

وی افزود: جریان های اسلامی در کرانه باختری چه بسا قدرتمند تر از نوارغزه باشد، اما با وجود تشکیلات خودگردان فلسطین آزادی عمل پیدا نکرده اند، اما اخیرا با نزدیک شدن جنبش های فتح و حماس به یکدیگر و احتمال ایجاد نوعی هماهنگی میان این جنبش ها در انتخابات آتی فلسطین جریان های اسلامی در کرانه باختری آراء بیشتری به دست بیاورند.

زنگنه در ادامه گفت : از سوی دیگر با تهدیدهای اسرائیل و طرح موضوع تشکیل کنفدراسیون فلسطین و اردن، فلسطینی ها احساس خطر بیشتری می کنند، بنابراین انگیزه مقاومت در میان شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 1783976

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha