۱۷ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱

افتتاح یک واحد بزرگ معدنی/ تولید دو ماده معدنی انحصاری در گلستان

افتتاح یک واحد بزرگ معدنی/ تولید دو ماده معدنی انحصاری در گلستان

گنبدکاووس - خبرگزاری مهر: یک واحد صنعتی معدنی با 44 میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال 100 نفر در گنبدکاووس به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ظهر یکشنبه در حاشیه این مراسم گفت:  این واحد صنایع معدنی ظرفیت تولید سالانه 40 هزار تن پودر صدف کوهی را دارد .

وی خوراک دام و طیور، صنایع رنگ سازی ، صنایع دارو سازی و مصالح ساختمانی را از جمله کاربردهای این ماده معدنی برشمرد . 

وجیه الله جعفری معاون وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : دو نوع ماده معدنی استان گلستان شامل ید و صدف کوهی انحصاری است.

جعفری افزود : در زمینه استخراج صدف کوهی ، با توجه به ذخایر غنی منطقه آق بند در شهرستان گنبد که صدف با عیار بالا در آن استخراج می گردد ، شرایط بسیار مطلوبی برای کارهای برنامه ریزی شده وجود دارد.

وی گفت : با عنایت به انواع کاربردهای صنعتی ، استخراج آسان و عناصر نامطلوب کمتر این ماده معدنی ، لازم است برنامه ریزی مناسبی در این زمینه در استان صورت پذیرد .

معاون وزارت صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : در بحث فرآوری صدف کوهی نیز جای توسعه بیشتر این ماده معدنی احساس می شود و پیشنهاد ما به کلیه سرمایه گذاران معدنی نیز این است که واحد فرآوری معدن خود را در محل معدن احداث کنند تا هزینه های خود را کاهش و مشکلات حمل و نقل ماده معدنی به واحد فرآوری را نیز پوشش دهند .

جعفری آمادگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت را برای توسعه زیرساختهای معادن و فراهم نمودن شرایط احداث واحدهای فرآوری معادن در محل معدن مربوطه اعلام کرد.

جعفری گفت : با توجه به کاربردهای فراوان صدف کوهی در صنایع مختلف ، استخراج و فرآوری راحت و عناصر نامطلوب و مزاحم کمتر ( خلوص بالای کربنات کلسیم در صدف ) این ماده معدنی ، لزوم برنامه ریزی مناسب در زمینه توسعه استخراج و فرآوری آن احساس می شود.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: در رابطه با استخراج و فرآوری ید نیز با توجه به این که در سطح کشور این ماده معدنی نیز منحصرا در استان گلستان استخراج و استحصال می شود، زمینه توسعه تولید این ماده معدنی با ارزش فراهم بوده و لازم است با برنامه ریزی مناسب به سمت تولید بیشتر با هدف خودکفایی کشور پیش رویم.
 
جعفری در خصوص استخراج ذغالسنگ نیز گفت : از 54 معدن موجود ذغالسنگ در سطح کشور تعداد 16 معدن در استان گلستان مشغول فعالیت است و با عنایت به این که بخش قابل توجهی از ذغالسنگ کشور در گلستان استخراج می شود، لازم است با توجه به نوع ذغالهای استان که حرارتی و یا کک شو هستند برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد.

جعفری همچنین از انجام مطالعات امکان سنجی واحد ذغالشویی و کک سازی در استان تا پایان سالجاری خبر داد و گفت : توسعه واحدهای فولادی کشور بطوری است که در سالهای آتی لازم است تولید ذغالسنگ کشور توسعه یابد تا جوابگوی این واحدها باشد .

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت بحث ایمنی معادن را نیز از جمله مهمترین مواردی عنوان کرد که وزارت صنعت ، معدن و تجارت با جدیت تمام پیگیر آن است ، و آمادگی وزارت متبوعش را برای تجهیز معادن به ابزار و امکانات ایمنی اعلام کرد.
کد خبر 1784746

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha