۲۱ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۱۲

سیاست در هفته ای که گذشت/

بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات/ قرائت گزارش مجلس درباره مرگ ستار بهشتی

بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات/ قرائت گزارش مجلس درباره مرگ ستار بهشتی

تلاش مجلس برای جلوگیری از اقدام دولت در جدایی ری از تهران، تاکید بر برگزاری 34 انتخابات آزاد در کشور از سوی رهبر انقلاب و آزادی زائران ربوده شده ایرانی از مهمترین رویدادهای سیاسی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، ارائه طرح بشار اسد برای حل مسئله سوریه، قرائت گزارش مجلس درخصوص بررسی دلایل مرگ ستار بهشتی ( وبلاگ نویس)، درخواست رئیس جمهور برای حضور در مجلس و صحبت درباره مسائل جاری کشور، واکنش ها به مصوبه اخیر دولت مبنی بر استخدام 500 هزار نفر و آزادی زائران ایرانی ربوده شده در سوریه توسط معارضان، از جمله مهمترین رویدادهای سیاسی در هفته ای که گذشت است.

مراسم تشییع پیکر پاک آیت الله تهرانی

مراسم تشییع پیکر پاک آیت الله تهرانی همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام روز پنجشنبه گذشته در مدرسه عالی شهید مطهری واقع در میدان بهارستان تهران برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاته بر پیکر ایشان اقامه نماز کردند.

آیت‌‌الله‌‌ حاج‌‌آقا مجتبی تهرانی، که از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(ره) بودند در سن 77 سالگی و با بیش از 30 سال کرسی دروس اسلامی در حوزه‌ علمیه‌‌ تهران بامداد چهارشنبه 13 دی ماه دار فانی را وداع گفت.
  
تصمیم گیری درباره آینده سوریه بر عهده مردم این کشور است

وزیر امور خارجه در دیدار با فیصل مقداد قائم مقام وزارت خارجه سوریه در تهران گفت :تصمیم گیری در مورد آینده سوریه بر عهده مردم این کشور است و جمهوری اسلامی ایران همواره هرگونه مداخله خارجی در امور کشورهای مستقل از جمله سوریه را محکوم می کند.
 
قائم مقام وزیر خارجه سوریه در این دیدار گزارشی از آخرین تلاشها و تحرکات دیپلماتیک کشورش از جمله سفر اخیرش به مسکو و همچنین دیدار اخیر اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه از دمشق ارائه کرد.
 
وی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران از جمله طرح شش ماده کشورمان برای پایان دادن به بحران  سوریه تشکر کرد و آن را نشانه اهتمام جمهوری اسلامی ایران به مسائل منطقه و مسلمانان و بیانگر نقش جمهوری اسلامی ایران در ثبات و استقرار صلح در منطقه قلمداد کرد.
 
صالحی نیز در این دیدار بر موضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کشور و مردم سوریه برای برون رفت از شرایط کنونی تاکید و خاطرنشان کرد تصمیم گیری در مورد آینده سوریه بر عهده مردم این کشور است و جمهوری اسلامی ایران همواره هرگونه مداخله خارجی در امور کشورهای مستقل از جمله سوریه را محکوم می کند.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد که  با توجه به اعلام آمادگی دولت سوریه بر گفتگو و راه حل سیاسی بر برون رفت ازبحران، مسئولیت ادامه بحران بر عهده طرف هایی است که با گفتگو و راه حل سیاسی مخالفت می نمایند.
 
حمایت ایران از طرح سیاسی اسد
 
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی اظهاراتی درخصوص طرح سیاسی حل بحران سوریه که  توسط بشار اسد رئیس جمهور این کشور رسما اعلام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای مواضع اصولی خویش در جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه، از ابتکار عمل آقای بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه در ارائه طرح جامع حل بحران این کشور حمایت می کند.
 
وی با اشاره به محتوای طرح سوریه که دربردارنده نفی خشونت و تروریزم، رد هرگونه دخالت خارجی، ترسیم آینده کشور بر اساس تعددگرایی سیاسی و ایجاد بستر مناسب برای شکل گیری و تکمیل فرآیند سیاسی فراگیر بر اساس منشور ملی و سپس تدوین قانون اساسی جدید و انجام انتخابات پارلمانی و در نهایت تشکیل دولت جدید است افزود: یکی از ویژگی های بارز این طرح، الهام گرفتن از اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و محورهای مشترک کلیه طرحهای منطقه ای و بین المللی ارائه شده تاکنون، از جمله طرح شش ماده ای جمهوری اسلامی ایران است که راهکار سیاسی و مسالمت جویانه را در حل و فصل بحران سوریه مورد توجه قرار داده اند و اجرای دقیق آن می تواند راه را برای ساختن آینده ای درخشان و باثبات برای مردم سوریه و منطقه هموار نماید.
 
طرح سه مرحله ای دولت سوریه نشان از عزم جدی در اصلاحات سیاسی دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه طرح سه مرحله ای دولت سوریه نشان از عزم جدی در تغییرات و اصلاحات سیاسی دارد گفت: این طرح قابلیت حل مساله را دارد و مجلس شورای اسلامی از اقدامات اصلاحی بر مبنای رای ملت در سوریه استقبال می کند.
 
 درخواست احمدی نژاد برای صحبت با نمایندگان مجلس
 
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا روز یکشنبه از دریافت نامه احمدی نژاد مبنی بر درخواست صحبت در خصوص مسائل جاری کشور در صحن مجلس توسط لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی رئیس جمهور خبر داد. البته ریاست جمهوری در نامه دیگری زمان این حضور را به تعویق انداخت و در نهایت فروزنده از حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه هفته آینده( 27 دی) به منظور رایزنی با نمایندگان و بررسی مسائل جاری کشور به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
 
محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: در پیام شفاهی که  از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور به هیات رئیسه ابلاغ شد رئیس  جمهور اعلام کرده است می خواهد ساعت 10 روز چهارشنبه به مجلس بیاید و بعد از سخنرانی و بیان بعضی موضوعات به علت مشغله کاری برود و با این حال دیگر فرصتی برای صحبت و بیان نظرات نمایندگان باقی نمی ماند.
 
نماینده مردم طرقبه و چناران با بیان اینکه هیات رئیسه قرار است در جلسه ای که تشکیل می دهد این درخواست امروز رئیس جمهور را بررسی کند، گفت: موافقت و استقبال هیات رئیسه پیش از این برای برگزاری جلسه مشترک  و بیان نظرات دو طرف بوده است یعنی در یک جلسه 4 ساعته قرار بود دو ساعت رئیس جمهور صحبت کند و دو ساعت دیگر نمایندگان نظرات  کارشناسی خود را مطرح کند تا جلسه مفیدی باشد.
 
وی تصریح کرد: رئیس جمهور با این درخواست می خواهد متکلم وحده باشد در حالی که در جلسه که مجمع نمایندگان خراسان رضوی با احمدی نژاد داشته اند وی اظهار داشت می خواهند در جلسه غیر علنی بدون حضور دوربین ها وخبرنگاران حضور پیدا کند تا بتواند به راحتی نظرات و مطالب خود را بیان کنیم اما امروز پیام رئیس جمهور و صحبتی که در جلسه داشت فرق می کند.
 
ورود دیوان محاسبات به بررسی کمک‌های بلاعوض دولت به افراد و نهادها
 
 روابط عمومی دیوان محاسبات کشور اعلام کرد: در پی انتشار اخباری مبنی بر برخورد سلیقه ای و مصرف خارج ازچارچوب قانونی از ردیف‌های بودجه پیش‌بینی شده برای کمک بلاعوض دولت به موسسات وسازمان های عام المنفعه، دیوان محاسبات کشور حسابرسی نحوه مصرف ردیف‌های مذکور را به صورت ویژه در دستورکار خود قرار داد.
 
بر اساس این گزارش، دیوان محاسبات که نحوه مصرف کل بودجه کشور را تحت عنوان تفریغ بودجه مطابق قانون و آئین‌نامه‌های مربوطه حسابرسی و گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و موارد تخلف را به دادسرای خود ارسال می‌کند، نحوه مصرف ردیف‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض دولت به موسسات و سازمان‌های عام المنفعه را به صورت ویژه حسابرسی خواهد کرد.
 
 دومین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد/ مجلس حرف حسینی درباره معوقات بانکی را نپذیرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در خصوص علت عدم اخذ معوقات بانکی به خصوص از افرادی که تسهیلات سنگین دریافت کرده اند، در جلسه روز یکشنبه مجلس، قانع نشدند و مجلس نهم دومین کارت زرد را به وزیر اقتصاد داد.
 
بررسی سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم از سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در جلسه علنی روز یکشنبه مورد بررسی قرار گرفت.
 
علل عدم اخذ معوقات بانکی به خصوص از افرادی که تسهیلات سنگین دریافت کرده اند و مهلت پرداخت آن پایان یافته است سوال نماینده قم از وزیر اقتصاد بود.
 
حسینی در پاسخ به این سوال گفت: بحث مطالبات معوق در دولت آقای احمدی نژاد افشا شد و از روزهای اول که ما وارد شدیم صورت های مالی بانک ها را شفاف کردیم و این اولین گام برای وصول مطالبات معوق بود.
 
وی افزود: مطالبات معوق طبقه بندی های زیادی دارد اما چیزی از نظر سیستم اجتماعی اقتصادی نگران کنده است همان دانه درشت ها هستند، یک گروه آنها دولتی هستند مثل شرکت پشتیبانی امور دام، ایران خودرو وسایپا که حدود 6 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 10 درصد کل معوقات بدهکارند اما یک گروه صنعتگران خصوصی هستند که بدهی بانکی کلان دارند و بانک ها بلا استثنا برای همه آنها اقامه دعوا کرده اند و ما همه را به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس فرستادیم.
در پایان سخنان حسینی، امیرآبادی اعلام کرد که ا ز اظهارات وزیر قانع نشده و بهتر است که توضیحات وزیر به رای مجلس گذاشته شود.
 
نمایندگان مجلس با 81 رای موافق، 103 رای مخالف و 30رای ممتنع از 228 نماینده حاضر اعلام کردند که از اظهارات وزیر قانع نشدند.
 
این دومین کارت زرد مجلس نهم به وزیر اقتصاد است.
 
طبق آیین نامه مجلس در صورتی که مجلس در جریان پرسش و پاسخ از وزیران سه مرتبه از اظهارات وزیر مربوطه قانع نشود شرایط استیضاح وی در مجلس فراهم می شود.
 
قرائت گزارش مجلس درباره مرگ ستار بهشتی/ فتا خلاف دستور قضائی عمل کرد

در گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره فوت ستار بهشتی که در جلسه روز یکشنبه مجلس قرائت شد، تاکید شده است: در تفهیم اتهام و صدور قرار تامین، موجبی بر اعمال فشارهای فیزیکی و روانی خودسرانه به متهم وجود نداشته و فاقد مجوز قانونی بوده و اقدام دادسرای عمومی و انقلاب تهران در تعقیب افسران پرونده تاکیدی بر رعایت قانون و ضرورت رعایت حقوق شهروندی در ایران دارد.
 
براساس این گزارش آخرین نظریه کمیسیون پزشکی قانونی 7 نفره متشکل از پزشکان متخصص پزشکی قانونی در متن این گزارش گنجانده شده است که تاکید شده محتمل ترین علت منجر به فوت می تواند پدیده شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی این عوامل می تواند عامل شوک مذکور باشد.
 
ضرب‌الاجل دولت برای استخدام 500 هزار نفر در سراسر کشور

محمدرضا خبازعضو هیات تطبیق مصوبات دولت از تلاش دولت برای استخدام 490 تا 500 هزار نفر در سراسر کشور خبر داد و گفت: طرح دولت که به نام " مهر آفرین" مصوب شده، برای کشور بسیار خطرناک است و هیات تطبیق کلیات این مصوبه را مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری دانست.
 
 پیش از این نیز هیات وزیران در آخر آذرماه در فاصله 7 ماه تا پایان کار دولت دهم؛ مصوبه ای را گذراند که طبق آن اختیار استخدام 1500 نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رئیس جمهور داده می شود.

رئیس مجلس در نامه ای 6 صفحه ای استدلال های حقوقی و قانونی پیرامون مغایرت این مصوبه را به دولت ابلاغ کرد.
 
بررسی مصوبه دوم دولت که در نتیجه آن 490 تا 500 هزار نفر در سراسر کشور به استخدام دولت در می آیند در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس آغاز شده است که کلیات آن توسط اعضا رد و بررسی جزئیات همچنان ادامه دارد.
 
 تصمیم اخیر دولت انفجار یک چمدان "تی ان تی" در نظام اداری کشور است
 
احمد توکلی نماینده تهران در واکنش به تصمیم دولت برای استخدام چند صد هزار نفری با تاکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن مصوبات استخدام دولت، نظام اداری فرو می ریزد، گفت: در طرحی مصوب دولت اجازه تغییرات بی شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر بلایی خواستند بر سر نظام اداری بیاورند و حداقل 390 هزار نفر را استخدام کنند.
 
توکلی تاکید کرد: این طرح مانند انفجار یک چمدان تی ان تی، تمام نظام اداری را فرو می ریزد و آنارشیسم و هرج و مرج را بر نظام اداری حاکم می کند.
 
ابلاغ مصوبه استخدام به دستگاه‌ها و استان‌ها/ طرح مهرآفرینان قانونی است

اما با وجود مخالفت های مجلس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ابلاغ مصوبه استخدام های دولت به دستگاه های اجرایی و استان ها خبر داد و گفت: طرح مهرآفرینان، قانونی و طرح خوبی در نو و توانمندسازی نیروهاست.
 
 پیشنهاد رئیس مجلس برای تاسیس سازمان مستقل مبارزه با فساد اقتصادی
 
رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با حضوردر همایشی اقتصادی با ارائه پیشنهاد تشکیل یک سازمان مستقل برای رسیدگی به مفاسد و جرائم اقتصادی گفت: دستگاههای اطلاعاتی و دیوان محاسبات و تمام دستگاههای ذیربط باید در این امر به قوه قضاییه و مجلس برای تدوین این طرح کمک کنند.
 
وی اظهار د اشت: ما نیاز به سازمانی برای مبارزه با مفاسد و جرائم اقتصادی داریم که طبق قانون اساسی متصل به قوه قضاییه باشد و تمام داستگاههای اطلاعاتی و دیوان محسابات و سایر دستگاهها باید به قوه قضاییه در این خصوص کمک کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است طرح تشکیل این سازمان که صرفا بر روی جرائم و مفاسد اقتصادی تمرکز  دارد تدوین شود و سایر دستگاهها مانند نیروی انتظامی و مرکز پژوهشها برای مدون کردن این طرح باید به مجلس شورای اسلامی کمک کنند تا به یک نتیجه ای برسیم.
 
لاریجانی تصریح کرد: تشکیل این سازمان باعث می شود تا کشمکش های سیاسی در برخورد با مفاسد اقتصادی کاهش یافته و مشخص شود که چه مرجعی مسئول رسیدگی به این جرائم است.
 
وی گفت: این سازمان نباید به جرائم خرد بپردازد بلکه باید تمام هم و غم خود را معطوف به جرائم و فسادهای کلان اقتصادی کند.
 
بیانات مهم رهبر انقلاب درباره انتخابات/ هر 34 انتخابات آزاد بوده است

رهبر معظم انقلاب، رهبرانقلاب روز سه شنبه در این دیدار تاکید کردند: یکی از نقشه های دشمن برای جلوگیری از انتخابات پرشور این است که در ایام انتخابات سر مردم را به ماجرای سیاسی،اقتصادی یا امنیتی گرم کنند،اما ملت ایران هوشمندتر از این است که از دشمن فریب بخورد.
 
ایشان خاطرنشان کردند: آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه هایی میکنند،حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند،دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد، از اول انقلاب 34 انتخابات داشتیم، کدامش آزاد نبوده است؟
 
رهبر انقلاب تاکید کردند: کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، باید بتوانند بار مسئولیت را بکشند، صلاحیتهای مورد نظر شورای نگهبان را در خود ملاحظه کنند و باید بخواهند که قانون اساسی را اجرا کنند.
 
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شدند:همه دنیای استکبار دست به دست هم گذاشتند تا با تحریم، ملت ایران را به ستوه بیاورند و محاسبات مسئولان عوض شود اما نتیجه این شده که ملت ایران هر روز گرایشش به مبانی اسلام و ایستادگی بیشتر می‌شود.
 
دو فوریتی مجلس برای مقابله با آلودگی هوا
 
موید صدر حسینی سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از تصمیم این فراکسیون برای تهیه طرح دو فوریتی در مبارزه با آلودگی هوا و پیش بینی اعتبارات در بودجه 92 برای اصلاح ناوگان حمل و نقل و لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل خبر داد.
 

طرح ممنوعیت جدایی ری از تهران تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت انتزاع ری از تهران را با قید دو فوریت و 154 امضا روز چهارشنبه تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند.

علیرضا محجوب در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به تهیه این طرح با قید دو فوریت  اظهار داشت: به طور طبیعی این طرح باید یکشنبه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

 وی گفت:  طرح مذکور یک ماده واحده و دو بند دارد و کلیات آن این است که این نوع اقدامات بدون اجازه مجلس ممنوع است.
نماینده تهران خاطرنشان کرد: ادعای دولت این است که در قانون نیامده که جدایی ری از تهران باید با مصوبه مجلس باشد بنابراین سعی کردیم به طور صریح در قانون این مورد را قید کنیم تا روشن شود البته در این طرح به صراحت نیز اسم  ری برده شده است.
 
آزادی 48 زائر ربوده شده در سوریه
 
زائران ربوده شده ایرانی در سوریه روز چهارشنبه آزاد شدند. این 48 زائر را گروههای مسلح در سوریه در چهارم آگوست(14 مرداد) گذشته در منطقه سیده زینب(س) دمشق ربوده بودند.
 
پیگیری برای آزادی ربوده شدگان ایرانی از همان زمان آغاز و اخبار ضد و نقیضی نیز درباره سلامت گروگانها وجود داشت.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی خواستار همکاری و مشارکت دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی فوری آنها شد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین  در همان زمان طی تماس تلفنی با شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیرامون تحولات منطقه و از جمله سوریه گفتگو کرد و در این گفتگو خواهان تلاش قطر برای آزادی گروگان های ایرانی شد

اما آخرین اخبار در مورد گروگان ها ی ایرانی مربوط به خبری بود که از سوی وزیر امور خارجه کشورمان منتشر شد. صالحی گفت که گروگان ها در سلامت به سر می برند و به زودی اخبار خوشی درباره آزادی آنها خواهیم شنید.
 
در پی اعلام این خبر از سوی وزیر امور خارجه امروز بالاخره زائران ایرانی پس از 6 ماه آزاد شدند.
 
علی اکبر صالحی طی تماس تلفنی با ولید المعلم وزیرخارجه سوریه و شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر قطر ، از تلاشها و حمایتهای بعمل آمده از سوی مسئولین و مقامات سوریه  و قطر در جهت آزادی زائرین ربوده شده ایرانی تقدیر کرد .
کد خبر 1787996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha