۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۵۱

معاون سیما مطرح کرد:

قرار نیست در "معمای شاه" کتاب تاریخ ورق بزنیم

قرار نیست در "معمای شاه" کتاب تاریخ ورق بزنیم

معاون سیما در مراسم آغاز تصویربرداری سریال "معمای شاه" گفت: قرار نیست در این سریال کتاب تاریخ بخوانیم و ورق بزنیم بلکه در قالب یک سریال با نسل امروز صحبت خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم آغاز تصویربرداری سریال "معمای شاه" به کارگردانی محمدرضا ورزی در موزه ملت کاخ سعدآباد برگزار شد.

آغاز فیلمبرداری همزمان با سالگرد فرار شاه

در این مراسم که با حضور معاون سیما همراه بود، علی دارابی در سخنانی گفت: سال‌ها پیش در چنین روزی یعنی 26 دی شاهد فرار شاه از ایران بودیم انتخاب این روز به عنوان آغاز تصویربرداری سریال نیز کاملا سمبلیک است. از علی لدنی که همواره در آثار بصیرت‌افزا در حوزه تاریخ معاصر اهتمام دارد، تشکر می کنم. ورزی نیز کارگردان متعهد و کاربلدی است و امیدوارم "معمای شاه" یکی از بهترین آثار در حوزه سریا‌ سازی در خصوص تاریخ معاصر باشد.

وی ادامه داد: این سریال زمانی روی آنتن خواهد رفت که همزمان دو سریالی که از قبل تولید شده و در حال پخش است و سریال دیگری که در حال تولید است و هر دو به روایت انقلاب می‌پردازند، روی آنتن هستند و این یک رقابت جدی ایجاد می‌کند بنابراین همه عوامل باید از بین بهترین‌ها انتخاب شده و بازیگران بهترین اجرایشان را ارائه دهند.

معاون سیما با اشاره به تولید سریالی درباره شاه، 34 سال پس از انقلاب تصریح کرد: اگر این کار در سال‌های اولیه انقلاب تولید می‌شد حواشی متعددی بر کار سایه می‌انداخت اما اکنون کسی دغدغه بازگشت شاه را ندارد هر کسی که مردمی نباشد به سرنوشت شاه و دیگر دیکتاتورها دچار می‌شود.

دارابی با اشاره به اینکه از قلب مردم برخاستن چهره محبوبی چون امام خمینی (ره) می‌سازد، درباره لزوم باورپذیری این اثر تاکید کرد: ما باید قصه را به شکلی برای جوان‌ها مطرح کنیم که به پرسش های آنها پاسخ دهیم. قرار نیست کتاب تاریخ بخوانیم و ورق بزنیم بلکه در قالب یک سریال با آنها صحبت خواهیم کرد. در این خصوص پژوهش و تحقیقات فیلمنامه اهمیت فراوانی دارد. این سال‌ها نیز مستندهایی ساخته شد که سوالات و شبهاتی در ذهن جوانان ایجاد کرد و ما باید ناظر بر این شبهات، اثری باورپذیر تحویل مخاطبان دهیم.

ماجرای قطعی مکرر برق در تهران

معاون سیما با تاکید بر لزوم توجه فوق العاده به طراحی صحنه، دکور و دکوپاژ یادآور شد: اسدالله اعلم در خاطرات 6 جلدی خود که توصیه می‌کنم تمام دست اندرکاران این سریال آن را بخوانند مسایل بسیاری از فساد محمدرضا پهلوی و رژیم سلطنتی ذکر کرده بود که قابل توجه است. طراحی صحنه نیز باید به شکلی باشد که یادآور آن دوران باشد مثلا اعلم در خاطراتش نقل می‌کرد قطع مکرر برق در تهران همه را کلافه کرده بود بنابراین باید وضعیت آن دوران به خوبی در کار روایت شود.

دارابی با بیان اینکه ضروری است بازی‌ها باورپذیر از آب درآیند گفت: معلمی از دانش‌آموز خود نام عموی پیامبر(ص) را پرسید و او پاسخ داد آنتی کوئین. در واقع بازی این بازیگر در فیلم محمدرسول الله(ص) آنقدر باورپذیر بوده که این تصور را در ذهن دانش آموز ایجاد کرده بود. بنابراین بازیگران باید با چنین رویکردی در کار حاضر باشند و حتی از ضیاءالدین دری شنیدم که می گفت برخی از بازیگران "کلاه پهلوی" پیش از زمان گرفتن یک سکانس وضو گرفته و بعد وارد صحنه می‌شدند.

"معمای شاه" ردیف بودجه جدا دارد

وی همچنین به حضور ناظران مختلف در کارهای تاریخی الف ویژه اشاره و اذعان کرد: هر کدام از آنها وظایف مختلفی ایفا می‌کنند، برای مثال ناظران مالی، کیفی و پخش حضور خواهند داشت و از امروز ناظر پخش همراه با گروه تولید جلو می‌آید تا بعدها به مشکلات ضوابط پخش گرفتار نشویم. کشور ما اکنون دچار مشکلات ناشی از تحریم است اما قرار شده اعتبار منظمی به صورت ماهانه به پروژه تزریق شده و ردیف جدایی برای آن لحاظ شود.

پخش از سال آینده به صورت هفتگی

معاون سیما با بیان اینکه "معمای شاه" از سال آینده به صورت هفتگی پخش خواهد شد، تصریح کرد: ناظر کیفی این اثر یکی از بهترین و باسابقه ترین مدیران فرهنگی و رسانه ای کشور انتخاب می شود تا تعامل خوبی با عوامل تولید داشته و در این زمینه پاسخگو باشد. انشاءالله که یکی از بهترین، کامل ترین و جامع ترین آثار ورزی را شاهد باشیم.

دارابی همچنین از همراهی صمیمانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکر کرده و ادامه مسیر بدون همکاری آنها را غیرممکن دانست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد "معمای شاه"همانطور که از نامش برمی‌آید، پرسش‌های پیش‌روی جوانان را به درستی پاسخ دهد.

امیر دژاکام، رضا فیاضی، رحمان سیفی آزاد، مهدی فرجی، سید عباس فاطمی، داودآبادی، تاج بخش فنائیان، حمزه‌زاده، اصغر محبی، ربانی، حسین پارسائی، رامبد شکرآبی، حدیث فولادوند، مصطفی عبداللهی، عبدالله نژاد، معاون توسعه سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر 1791456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha