۲۷ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۲۵

مهر خبر می دهد؛

افزایش تولید و صادرات برق ایران/ 9 هزار گیگاوات برق صادر شد

افزایش تولید و صادرات برق ایران/ 9 هزار گیگاوات برق صادر شد

همزمان با رشد 5.5 درصدی تولید برق کشور از ابتدای سالجاری تاکنون حجم صادرات و تبادل برق و انرژی الکتریکی ایران با کشورهای همسایه بیش از 34 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به بیش از 67 هزار مگاوات رسیده است و پیش بینی می شود با بهره‌برداری از چندین واحد جدید نیروگاهی این ظرفیت تا پایان سالجاری به 70 هزار مگاوات افزایش یابد.

از ابتدای سالجاری تاکنون 16 واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید 2600 مگاوات برق در مدار بهره برداری قرار گرفته است و بر اساس برنامه زمان بندی تا شهرویر ماه سال آینده با بهره برداری از 23 نیروگاه در قالب طرح‌های مهر ماندگار حدود 12 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.
 
هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی 2 نیروگاه جدید گازی سمنان و شاهرود با ظرفیت 640 مگاوات برق در مدار بهره برداری قرار گرفت و پیش بینی می شود تا پایان فعالیت دولت دهم حدود یکهزار و 900 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شود.
 
وزارت نیرو با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت تولید برق کشور، اعلام کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون تولید برق کشور بیش از 5.5 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
 
از مجموع انرژی تولیدی داخل کشور از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 201 هزار گیگاوات ساعت به واحدهای حرارتی و 10 هزار و 42 گیگاوات ساعت به واحدهای برق‌آبی اختصاص داشته است.
 
در این مدت، تولید نیروگاه‌های حرارتی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بالغ بر 5.82 درصد افزایش و تولید نیروگاه‌های برق‌آبی حدود 1.42 درصد رشد یافته است.
 
میزان انرژی تامین شده امسال در دوره مورد بررسی 214 هزار و 398.3 گیگاوات ساعت گزارش شده است که این میزان 5.64 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.
 
رشد 34 درصدی صادرات برق ایران
 
به گزارش مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط صادرات برق و انرژی الکتریکی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 34 درصد رشد داشته است.
 
از این رو از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به 9 هزار گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه شده کرده است که این میزان حدود 34 درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
 
صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 34 درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش یافت این در حالی است که سال گذشته حدود 6 هزار و 723 گیگاوات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده بود.
 
همچنین میزان مبادلات برون مرزی برق ایران با کشورهای همسایه روز گذشته به 1639 مگاوات رسید. اما در مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه در روز 26 دیماه یکهزار و 576 مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان 63 مگاوات ثبت شده است.
 
افزایش 4000 مگاواتی پیک مصرف برق
 
آمارهای مصرف برق هم نشان می دهد پیک مصرف برق روز گذشته 26 دی ماه به بیش از 4100 مگاوات افزایش یافته به طوریکه دیروز پیک مصرف برق کشور 30 هزار و 465 مگاوات به ثبت رسید در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته حدود 26 هزار و 320 مگاوات گزارش شده بود.
کد خبر 1792512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha