۲۷ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۲۰

غیاثوند با مهر مطرح کرد:

15 هزار نیرو در صنعت سنگ تعدیل شد/ حرکتی برای حل مشکلات نمی شود

15 هزار نیرو در صنعت سنگ تعدیل شد/ حرکتی برای حل مشکلات نمی شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: دبیر و نائب رئیس کانون سنگ ایران از تعدیل 15 هزار نفر نیرو در صنعت سنگ خبر داد.

خداداد غیاثوند در گفتگو با خبرنگار مهر از روند تعدیل نیرو در صنعت سنگ ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: تاکنون نزدیک به 15 هزار نفر نیرو در این صنعت تعدیل شده است.

وی علت تعدیل نیرو در این صنعت را مشکلات متعدد پیش روی تولید دانست و بیان داشت: انرژی، حمل و نقل و حقوق و دستمزد و ... همه از جمله موارد مرتبط با تولید هستند که با افزایش قیمت آنها حاشیه سود تولید کاهش و حتی برخی واحدهای تولیدی وارد ضرر شده اند و همین امر موجب تعدیل نیرو در این صنعت شده است.

دبیر و نائب رئیس کانون سنگ ایران با بیان اینکه از تعداد افراد تعدیل شده در صنعت سنگ کشور نزدیک به هزار نفر در استان لرستان بوده است، عنوان کرد: با توجه به مدیریت صورت گرفته توسط واحدهای تولیدی سنگ لرستان این استان کمتر به سمت تعدیل نیروی انسانی خود رفته است.

وی ادامه داد: عدم تزریق نقدینگی یکی از دهها مشکل واحدهای سنگ بری در کشور محسوب می شود.

دبیر و نائب رئیس کانون سنگ ایران با تاکید بر اینکه باید برای رفع مشکلات واحدهای فعال در این صنعت چاره اندیشی جدی صورت گیرد، گفت: این در حالیست که شاهد هیچ گونه حرکتی در راستای رفع مشکلات پیش روی تولید نیستیم.

وی به وضعیت واحدهای سنگ بری در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 10 درصد واحدهای سنگ بری کشور نیز غیر فعال و تعطیل است.

غیاثوند تصریح کرد: از سایر واحدهای سنگ بری کشور نیز 65 درصد فعال و مابقی به اندازه ظرفیت خود تولید ندارند.

دبیر و نائب رئیس کانون سنگ ایران اشتغالزایی ایجاد شده در واحدهای سنگ بری لرستان را حدود هشت هزار نفر ذکر کرد و بیان داشت: این میزان اشتغالزایی معادل 38 درصد اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت استان لرستان است و همین امر ضرورت صیانت از نیروی کار در این بخش را ضروری ساخته است.

وی ادامه داد: با احتساب بخش حمل و نقل در این زمینه بیش از 17 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از صنعت سنگ در لرستان ارتزاق می کنند که با توجه به نرخ بالای بیکاری در لرستان در نوع خود رقم قابل توجهی است.

بنابر این گزارش استان لرستان با توجه به منابع غنی سنگ به خصوص سنگهای تزئینی و نما در منطقه، در زمینه سرمایه‌گذاری در راستای فرآوری انواع سنگهای تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیرفلزی استانی مستعد است.

بیشتر معادن استان لرستان به سنگهای نما و تزئینی اختصاص دارد به طوریکه با داشتن حدود یک چهارم ذخایر سنگهای تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است.

تولیدات سنگ لرستان 22 درصد تولیدات کشور و سه درصد تولید جهانی است. از انواع معادن این استان می توان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

هم اکنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه میلیون تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از معادن این استان استخراج می شود که بخشی از آن در استان، بخشی در بازارهای داخلی و حدود 200 هزار تن آن در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرق مصرف می شود.

کد خبر 1792748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha