۲۸ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۵۰

صالحی اعلام کرد:

کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار رفع مشکلات حقوقی آن هستند

کشورهای حاشیه دریای خزر خواستار رفع مشکلات حقوقی آن هستند

بهشهر - خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی مسائل مربوط به دریای خزر اظهار داشت: کشورهای همجوار این دریا خواستار ساماندهی وضعیت حقوقی دریای خزر هستند تا از بلاتکلیفی نسبی نجات پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی صبح پنجشنبه در دومین همایش ملی دریای خزر در منطقه ویژه اقتصادی بندر علی آباد بهشهر اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم سیاست خارجی خود را در چارچوب عزت، مصلحت و موفقیت سپری کنیم نیازمند رعایت اصولی برای حفظ منافع ملی کشور هستیم.

وی افزود: ایران اسلامی نشان داد در طی بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک خود را به کشورهای بیگانه واگذار نکرده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه پایبندی به کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی یکی از اصول اصلی در سیاست خارجی محسوب می شود، تصریح کرد: نمی توانیم هرگونه رفتاری از خود برای تامین منافع ملی کشور بروز دهیم بلکه باید به گونه ای حرکت کنیم که در چارچوب باورهای دینی ما باشد و به کشور و ملت ما ظلم و تعدی نشود.

صالحی با بیان اینکه ایران اسلامی از محدود کشورهایی است که با 15 کشور همسایه مرزهای آبی مشترکی دارد، یادآور شد: برای تنظیم روابط ایران و همسایگان نیازمند رعایت اصول سیاسی، اقتصادی و بین المللی هستیم.

وی بیان داشت: در این راستا در تنظیم روابط با کشورهای همسایه رویه تعاملی را در پیش گرفته و برای تقویت آن این اقدام را توسعه می دهیم.

وی با اشاره به راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران اظهار داشت: تاسیس این دفتر می تواند در توسعه مناسبات اقتصادی و بین المللی استان های شمالی با کشورهای همسایه موثر باشد.

وزیر امور خارجه راه اندازی خطوط هوایی استان های شمالی با کشورهای همسایه دریای خزر را نیازمند امکان سنجی و کار کارشناسانه بیان کرد و افزود: می توانیم توسعه متوازنی را در کشورهای همسایه دریای خزر با اصول و چارچوب های تعاملی داشته باشیم.

وی با اشاره به تحریم های صورت گرفته بین المللی در طی سال های پس از انقلاب بر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اگر قرار است از استقلال سیاسی بی نظیری در منطقه برخوردار باشیم باید بهای آن را بپردازیم چرا که هزینه استقلال سیاسی فشارهایی است که به صورت تحمیلی بر ملت و کشور ایران حادث می شود.

صالحی یادآور شد: در 33 سال پس از انقلاب علیرغم فشارهای مختلف علیه ایران هر روز بر عزتمندی کشور افزوده می شود و ایران به عنوان دغدغه اصلی مقامات آمریکایی و دستور کار اصلی سخنرانی های مقامات این کشورها قرار گرفته است.

وی افزود: با عبور از تحریم ها جایگاه ایران رفیع تر خواهد شد.

قرار است تا دقایقی دیگر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایراد سخنرانی در مورد دریای خزر بپردازد.

کد خبر 1793260

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha