۲۸ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۳۲

حجت الاسلام ارباب سلیمانی:

کانون های مساجد از ظرفیت معنوی دارالقرآن علامه طباطبایی استفاده کنند

کانون های مساجد از ظرفیت معنوی دارالقرآن علامه طباطبایی استفاده کنند

قم - خبرگزاری مهر: دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید از ظرفیت معنوی دارالقرآن (بیت) مرحوم علامه طباطبایی در راستای اهداف فرهنگی خود استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی در حاشیه بازدید مسئولین و اعضای کمیته مساجد ستاد دهه فجر از بیت مرحوم علامه محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان اظهار داشت: آثار مرحوم علامه طباطبایی فوق العاده است و شهید مطهری درباره آثار ایشان می گوید؛ شاید در صد سال آینده حوزه ها بتوانند از آثار ایشان حداکثر استفاده را بکنند.

وی با اشاره به این که شهید مطهری برای نوشتن و تالیف همه آثار خود از تفسیر علامه طباطبایی سرمشق می گرفت بیان داشت: مرحوم علامه علاوه بر این که از نظرعلمی در رتبه بسیار بالایی قرار داشت، از لحاظ معنوی نیز پیشتاز اعاظم حوزه بود و در محضر اساتیدی همچون علامه سید علی قاضی پرورش یافته بود.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی افزود: علامه طباطبایی برای نوشتن تفسیر المیزان 40 سال تلاش کرد، ساعت ها تحقیق و تفکر داشت تا بتواند آیات قرآن را بر اساس آیات قرآن تفسیر کند و در پایان تفاسیر آیات به روایات مربوط به آن نیز اشاره می کرد.

مرحوم علامه اعتقاد داشت مطالب علمی باید عمیق، نو و با خلاقیت ارائه شود

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی آیات را به شکلی کنار هم قرار می داد که بتوان آیات قرآن را بر اساس خود قرآن تفسیر کرد.
دبیرستادعالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ابراز داشت: کتب بدایه و نهایه بهترین کتبی است که امروز در زمینه فلسفه در حوزه تدریس می شود این تنها نمونه ای کوچک از تلاش ایشان در ارتباط با علوم عقلی است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور بیان کرد: مرحوم علامه اعتقاد داشت مطالب علمی باید عمیق، نو و با خلاقیت ارائه شود و از این رو همه نوشته های خود در زمان حضورشان در حوزه را از بین برد تا موجب تعلق خاطر و توقف ایشان در مسیر پیشرفت مسائل علمی نشود.

وی افزود: مرحوم آیت الله خویی درباره این عمل علامه طباطبایی که همه نوشته های خود در عراق را از بین برد، گفت؛ ایشان با این کار "خود" را ذبح کرد.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی یادآور شد: علامه طباطبایی نوشتن تفسیر المیزان را بعد از بازگشت به ایران آغاز کرد و کتاب های بسیار دیگری را نوشت و تالیف کرد که تدریس برخی از آن ها، تنها باید توسط  فقهای مجتهد و عالم صورت گیرد.

وی در پایان بیان داشت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز باید از ظرفیت معنوی دارالقرآن(بیت)مرحوم علامه طباطبایی در راستای اهداف فرهنگی خود استفاده کنند.

تجدید پیمان مسئولان کمیته مساجد ستاد دهه فجر با آرمان‌های امام راحل

مسئولان ستادی و استانی کمیته مساجد سراسر کشور که به قم سفر کرده بودند با مراجع و علمای این شهر دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار مراجع عظام و علمای قم بر گسترش و حفظ قداست مساجد تاکید کرده و از مسئولان ستادی و استانی کمیته مساجد سراسر کشور خواستند تا در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند.

در این سفر مسئولان ستادی و استانی کمیته مساجد سراسر کشور با حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه و همچنین آیت‌الله علوی گرگانی، آیت مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید قم دیدار و گفتگو کردند.

آخرین برنامه مسئولان ستادی و استانی کمیته مساجد سراسر کشور در سفر به قم، حضور در بیت تاریخی امام راحل بود که با این حضور با آرمان های بلند امام راحل تجدید بیعت کردند
 

کد خبر 1793471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha