۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۳

مهر گزارش می دهد/

کمبود اتوبوسهای شهری در بندرعباس/ نیاز به راه اندازی خطوط ویژه

کمبود اتوبوسهای شهری در بندرعباس/ نیاز به راه اندازی خطوط ویژه

بندرعباس - خبرگزاری مهر: در حالیکه ناوگان اتوبوسرانی با مشکلاتی همچون کمبود تعداد اتوبوس به نسبت جمعیت این شهر مواجه است اما راه اندازی خطوط ویژه برای اتوبوس راهکاری برای بهبود وضعیت در این بخش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه شتابان شهر بندرعباس طی سالهای اخیر و ایجاد فرصت های اقتصادی در این شهر برای کار و سرمایه گذاری مهاجرت افراد از شهرهای مختلف ایران به سمت بندرعباس را در پی داشته و از این رو جمعیت شهر بندرعباس با رشدی روز افزون مواجه بوده است.

اما این رشد جمعیت با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های مختلف شهری در بندرعباس برای ارائه خدمات مطلوب، این شهر را با چالش هایی مواجه کرده که از جمله آنها می توان به افزایش نیاز مردم به وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی در بندرعباس به نسبت رشد جمعیت این شهر توسعه نیافته و از این رو بندرعباس با چالش هایی همچون ترافیک و انتظار طولانی مدت مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی مواجه بوده است.

در حال حاضر طبق اعلام سازمان اتوبوسرانی بندرعباس تنها 20 درصد مردم این شهر به طور مداوم از اتوبوس استفاده می کنند و این در حالی است که با توسعه این ناوگان، رفع نواقص آن و فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از اتوبوس بسیاری از مشکلات بندرعباس در حوزه حمل و نقل درون شهری رفع خواهد شد.

ناوگان اتوبوسرانی بندرعباس همواره طی سالهای اخیر دارای نواقصی همچون فرسوده بودن بخشی از اتوبوسها، کم بودن تعداد اتوبوس به نسبت جمعیت شهر و همچنین عدم برخورداری از مسیری ویژه برای رفت و آمد اتوبوسها بوده است.

البته در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بندرعباس اقدامات به نسبت خوبی صورت گرفته اما با توجه به گرمای هوا در این شهر میزان فرسودگی اتوبوس در این شهر بسیار زیاد است.

همچنین نبود مسیری ویژه مخصوص رفت و آمد اتوبوس ها در خیابان های شهر بندرعباس با توجه به ترافیک بیش از حد این شهر در برخی از ساعات، موجب طولانی شدن زمان سفرهای درون شهری با اتوبوس ها شده و از این رو مردم رغبت کمتری نسبت به استفاده از اتوبوس ها داشته اند.

نیاز بندرعباس به 300 دستگاه اتوبوس

محمدرضا حمزه پور مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بندرعباس در خصوص آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بندرعباس به خبرنگار مهر گفت: در حال حدود 80 دستگاه اتوبوس درون شهری به طور مداوم در 38 خط شهری و حومه بندرعباس فعالیت می کنند که این تعداد پاسخگوی شهروندان نیست و با توجه به جمعیت شناور موجود در بندرعباس این شهر حداقل به 300 دستگاه اتوبوس نیازمند است.

وی ادامه داد: اضافه شدن 60 دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری بندرعباس یکی از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به هرمزگان بوده که از این تعداد تا کنون تنها 9 دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر بدرعباس شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بندرعباس تصریح کرد: با شرایط موجود و عمل نکردن برخی شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس های شهری یکی از راهکارها بازسازی اتوبوس های قدیمی است.

راه اندازی خط ویژه اتوبوس

حمزه پور در ادامه با بیان اینکه تنها حدود 20 درصد مردم بندرعباس برای سفرهای درون شهری از اتوبوس استفاده می کنند، عنوان کرد: این رقم بسیار کم است و برای افزایش استفاده مردم از اتوبوس ها راهکارهایی همچون راه اندازی خطوط ویژه رفت و آمد اتوبوس و فرهنگ سازی بیشتر در این خصوص را در نظر گرفته ایم.

وی افزود: فاز نخست خطوط ویژه اتوبوس در بندرعباس در حد فاصل میان میدان انقلاب تا میدان شهدای بندرعباس ایجاد می شود که در این راستا نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا رانندگان اتوبوس بتوانند با استفاده از ریموت کنترل از تقاطع های دارای چراغ راهنما عبور کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بندرعباس خاطرنشان کرد: تمامی تلاش خود را انجام می دهیم این خط ویژه اتوبوس پیش از پایان امسال به بهره برداری برسد.

الکترونیکی شدن پرداخت کرایه

حمزه پور در ادامه به الکترونیکی شدن پرداخت کرایه ها در ناوگان اتوبوسرانی بندرعباس اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر تمامی اتوبوس های درون شهری بندرعباس از سیستم هوشمند پرداخت الکترونیکی کرایه یا بلیط کارت برخوردار هستند اما تا کنون استقبال مردم از این سیستم کم بوده و همچنان به صورت نقدی مبلغ کرایه خود را پرداخت می کنند که از مردم می خواهیم تا با تهیه بلیط کارت از مراکز موجود در شهر از این سیستم هوشمند استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص نصب ایستگاههای مکانیزه اتوبوس در سطح شهر بندرعباس گفت: ایستگاههای مکانیزه با توجه به گرمای هوا در شهر بندرعباس و برای راحتی مردم نصب می شوند و در آن فضاهایی برای ارائه محصولات فرهنگی نیز در نظر گرفته شده که در فاز نخست باید 100 دستگاه ایستگاه مکانیزه در سطح شهر نصب شود که تا کنون این تعداد به طور کامل از سوی پیمانکار و سرمایه گذار به ما تحویل داده نشده است.

انتظار 20 دقیقه ای مردم برای اتوبوس

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی بندرعباس همچنین میزان مدت انتظار مردم بندرعباس برای استفاده از اتوبوس را حدود 20 دقیقه عنوان کرد و اظهار داشت: البته این زمان گاهی بیشتر و گاهی کمتر خواهد شد اما تلاش می کنیم با توسعه خطوط ویژه این میزان انتظار نیز کاهش یابد.

همان طور که مطرح شد راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس یکی از راهکارهای اساسی در راستای بهبود وضعیت حمل نقل عمومی در بندرعباس محسوب می شود که امیدواریم شرایط اجرای این کار هرچه زودتر از سوی نهادهای تصمیم گیر در این خصوص ایجاد شود.

همین طور امیدواریم مردم بندرعباس نیز ضمن استقبال بیشتر از سیستم بلیط کارت از این پس در راستای کاهش مشکلاتی همچون ترافیک در بندرعباس استفاده بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس داشته باشند. 

کد خبر 1798161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha