۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۸:۲۶

عبداللهی:

راهبرد محله محوری از نیازهای شهری است

راهبرد محله محوری از نیازهای شهری است

گرگان - خبرگزاری مهر: عضو شورای شهر گرگان، جهت گیری راهبردی برای محله محوری را یکی از الزامات و نیازهای شهر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فائزه عبداللهی بعد از ظهر دوشنبه در جمع اعضای شورای شهر خاطر نشان کرد: پیشنهادات راهبردی و راهکار اجرایی راهبردهای موجود در زمینه مشارکت شهروندان، برنامه ریزی کلان برای تقویت سرمایه اجتماعی و حس اعتماد شهروندان در مناطق و محلات، محدود شدن دخالت سازمان های دولتی در مدیریت شهری می تواند در جلب مشارکت شهروندان موثر واقع شود.

وی اظهار داشت: طرح های شهر را باید با موضوع ساماندهی مشارکت شهروندان در اداره شهرها و با نگاه و رویکرد محله محوری به منظور گسترش مشارکت شهروندان در شهرها توسعه داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از جنبه های مشارکت از عواملی تاثیرگذار در گسترش مشارکت مردم، حضور و توانایی اظهار نظر شهروندان در اداره امور شهری است، افزود: حفظ پویایی و ارتقای خلاقیت و نوآوری هر سازمان به انتخاب بهترین اهداف و راهبردهای ارتقاء توانمندی ها و اقدامات موثر برای تامین هدف ها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه توسعه شهرها در دهه های گذشته با عدم تطابق طرح های شهری با نیازها و خواسته های مردم همراه بوده است، اظهار داشت: پیدایش دیدگاه مردم سالاری و اهمیت یافتن نقش مردم در اداره امور شهرها نیز یکی از جنبه های دیگر مشارکت است.

این عضو شورای شهر گرگان با تاکید بر نگاه توسعه ای در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با تضمین منافع مردم شهر، خاطر نشان کرد: پیچیدگی زندگی شهری در آسیب های ناشی از عدم مشارکت اقشار تاثیرگذار جامعه مانند دانشجویان، دانش آموزان، زنان، جوانان، کارمندان، سالمندان، سازمان های غیردولتی و ... نمود دارد.

عبداللهی با بیان اینکه برای رفع آسیب ها و ایجاد محیطی با آسایش برای شهروندان پرداختن به مشارکت در برنامه ریزی شهری بسیار ضروری است، تصریح کرد: این مشارکت، مشارکت آگاهانه تلقی می شود و کیفیت اجرای برنامه ها و بهره وری آن را افزایش می دهد و از تحمیل هزینه های زیاد به سازمان ها و به ویژه شهرداری جلوگیری می کند.

این عضو شورای شهر گرگان همچنین گسترش فضای فعالیت های مدنی، عمومی و مردمی در مدیریت شهری و فرهنگ سازی در خصوص واگذاری نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری به مردم را در جهت گیری راهبردی برای محله محوری و مشارکت شهروندان بسیار موثر دانست.

عبداللهی در ادامه اصلاح قوانین اداره شهرها و افزایش اختیارات شوراها، محلات و مناطق و ایجاد بستر فرهنگی و فراهم شدن زمینه مشارکت با انجام برنامه های فرهنگی را در تقویت شورایاری محلات و تعامل میان مردم محله و آموزش شهروندی برای ایجاد مطالبات شهروندی و تقویت جایگاه قانونی آن را در این راستا حائز اهمیت دانست. 

کد خبر 1802948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha