۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۴:۰۹

انتشار نظریه اخلاقی محمد بن زکریای رازی/ ضرورت اخلاق در آرای رازی

انتشار نظریه اخلاقی محمد بن زکریای رازی/ ضرورت اخلاق در آرای رازی

کتاب «نظریه‌های اخلاقی محمد بن زکریای رازی» با قلم دکتر احد فرامرز قراملکی به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب نخستین اثر از مجموعه پژوهش‌هایی است که با عنوان دید‌گاه‌های اخلاقی دانشمندان مسلمان منتشر خواهد شد.

در مقدمه این کتاب، دکتر قراملکی نگاشته است: اخلاق نزد محمد بن زکریای رازی نه مشتی پند و پیمان بلکه برنامه پیشگیری،‌ بهبود و درمان است.

او همان‌گونه که ادعا می‌کند در عمل نیز طبیانه به اخلاق روی می‌آورد و چرایی و چگونگی اخلاق را با الگوی طب‌انگاری اخلاق پاسخ می‌دهد: همان‌گونه که فرد بیمار در جسم و امور جسمانی به پزشک مراجعه می‌کند، فرد بیمار در نفس نیز به عالم اخلاق روی می‌آورد.

ضرورت اخلاق در نظریه رازی جز یک مبنا ندارد: مهربان بودن با خود و شفقت بر نفس. کسی که با خود مهربان است و او برای خود مهم است،‌دغدغه سلامت جسم و نفس او را به برنامه بهداشت و بهبود در هر دو زمینه می‌کشاند. نظریه اخلاقی رازی را بر حسب طبقه‌بندی رایج از مکاتب اخلاقی می‌توان نظریه غایت‌گرا دانست که با محاسبه لذت – رنج تکالیف اخلاقی را بر مبنای خودگرایانه ترسیم می‌کند.

این کتاب در هفده فصل نگاشته شده است که عبارتند از: رازی و اخلاق‌پژوهی،‌ رازی‌شناسی و مطالعات معطوف به نظریه اخلاقی وی،‌ آموزه‌های اخلاقی طب روحانی، اخلاق هنجاری سیره فلسفی،‌ اخلاق پزشکی: پژوهش و درمان،‌ ویژگی‌های نظریه‌ اخلاقی رازی،‌ مفهوم‌سازی رازی از لذت و منابع آن،‌ ماجرای تعریف رازی از لذت در تمدن اسلامی، اخلاق سلامت‌محور،‌ اپیکوریسم: تفسیر تحویلی‌نگر از نظریه اخلاقی رازی،‌ شناخت عیب‌های خویش،‌ تحلیل دیدگاه رازی از عشق،‌ دوستی در پرتو مقایسه با دیدگاه مولوی، تحلیل رازی در عجب در پرتو مقایسه آن با دیدگاه غزالی، تحلیل حسد در نظام اخلاقی رازی،‌ تحلیل رازی از دروغ‌گویی، خشم وشهوت،‌ مرگ و مرگ‌اندیشی نزد رازی.
 
‌این کتاب در 1000 نسخه و به بهای 16000 تومان به بازار نشر وارد شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این اثر با شماره  66970806 می توانند تماس بگیرند.
کد خبر 1804073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha