۱۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۴۹

استاندارد گزارش داد؛

ابعاد جنگ طولانی و پنهانی آمریکا در قاره آفریقا

ابعاد جنگ طولانی و پنهانی آمریکا در قاره آفریقا

یک روزنامه اتریشی از فعالیتهای نظامی طولانی مدت و مخفی آمریکا در شمال آفریقا خبر داده که پس از تجاوز فرانسه به مالی روز به روز آشکارتر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه اتریشی "استاندارد" در مطلبی به جنگ مخفی و طولانی مدت آمریکا در شمال آفریقا پرداخت و از تلاش ارتش آمریکا برای اینکه حتی الامکان فعالیتهای نظامی خود در این منطقه را مخفی نگه دارد، خبر داد.

این روزنامه اتریشی در ادامه نوشت :  پس از مداخله نظامی فرانسه در مالی و جریان گروگانگیری در الجزایر، بار دیگر شمال آفریقا به تیتر اصلی نشریات دنیا تبدیل شده است. این روزها بسیار درباره تقویت عملیات بین المللی علیه افراد مسلح در مالی سخن به میان می آید.

روز دوشنبه روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داد که آمریکا در نظر دارد یک پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین در نیجر یا بورکینا فاسو تاسیس کند تا از آنجا بتواند عملیاتهای جاسوسی در شمال آفریقا را رهبری کند.

استاندارد در ادامه نوشت : اما آمریکا از زمان شروع عملیات نظامی فرانسه در مالی در شمال آفریقا فعالیت خود در این منطقه را آغاز نکرده است، بلکه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 آمریکاییها حضور خود در این منطقه را گسترش دادند.

تمرکز شدید و بالای آمریکا بر شمال آفریقا در سال 2008 و با تشکیل مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا موسوم به (آفریکام) (AFRICOM) شکل گرفت.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه فعالیتهای آمریکا در شمال آفریقا مسئله مخفی نیست، اما حتی الامکان تلاش شده است از توجهات عمومی مخفی نگه داشته شود،نوشت : اکثرا از سهم اندک نیروهای متخصص آمریکایی که با هواپیماهای غیر نظامی، عملیاتهای نظارتی در این منطقه را هدایت می کردند سخن گفته شده است. تازه اکنون( و بعد از عملیات نظامی فرانسه در مالی)عملیاتهای جاسوسی و نظامی آمریکا در شمال آفریقا آشکار می شود.

نویسنده در ادامه از تصمیمات آمریکا برای جایگزینی هواپیماهای بدون سرنشین به جای جنگنده ها در پایگاههای هوایی خود در شمال آفریقا خبر داد و تصریح کرد که به گزارش "واشنگتن پست" آمریکا در نظر دارد پایگاههای هواپیماهای بدون سرنشینی را در موریتانی، اوگاندا، اتیوپی، کنیا و جیبوتی راه اندازی کند. در حال حاضر مذاکراتی در این راستا با جنوب سودان هم در حال انجام است.

نویسنده در ادامه نوشت : معروفترین و بزرگترین پایگاههای آمریکا در شمال آفریقا پایگاه "لمونیر" در جیبوتی است که از این پایگاه نظامی در شاخ آفریقا، ایالات متحده عملیات هواپیماهای بدون سرنشین خود علیه شبه نظامیان الشباب در سومالی و گروههای القاعده را آغاز می کند. این عملیاتها تنها برای جمع آوری اطلاعات شکل نمی گیرد، بلکه هواپیماهای بدون سرنشینی که از پایگاه لمونیر پرواز می کنند مسلح بوده و عملیاتهای هدفمندی را علیه به اصطلاح تروریستها اجرا می کنند.

استاندارد در بخش دیگری از این مطلب به تلاش آمریکا برای تبدیل پایگاههای هوایی موقت به پایگاههای دائمی در شمال آفریقا در طول دهه اخیر اشاره کرده و نوشت: محوطه پایگاه لمونیر آمریکا در جیبوتی مرتبا در حال گسترش است و نظامیان آمریکایی حاضر در این پایگاه افزایش می یابند. در حال حاضر در روز حدود 16 پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در مسیر سومالی یا یمن پروازکرده و فرود می آیند. این پروازها توسط حدود 300 نیروی متخصص ارتش آمریکا هدایت شده و جمعا حدود 3200 سرباز آمریکایی در این پایگاه نظامی مشغول فعالیت هستند. آمریکا در نظر دارد در سالهای آینده این پایگاه هوایی را گسترش دهد.

استاندارد در بخش پایانی این مطلب به انتقادهای شدید از نظامی گری روزافزون سیاست آمریکا در آفریقا اشاره و اعلام کرد که به نوشته روزنامه "واشنگتن پست" دیپلماتهای وزارت امور خارجه آمریکا بر این باورند که اکثر تروریستها در شمال آفریقا اهداف منطقه ای را دنبال می کنند و هیچ تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی شوند. از طرفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از جمله در یمن، دیدگاه مردم به آمریکا را بدتر کرده و علاقه آنها به همراه شدن با القاعده را بیشتر می کند.  
 

کد خبر 1805075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha