۱۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۱

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

جزئیات طرح جدید افزایش صادرات گاز به ترکیه و اروپا

جزئیات طرح جدید افزایش صادرات گاز به ترکیه و اروپا

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به راه‌اندازی دو تاسیسات جدید تقویت فشار گاز، اعلام کرد: تا اواسط سال 92 ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی روزانه 50 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

علیرضا غریبی در گفتگو با مهر با اشاره به پیشرفت بیش از 70 درصدی ساخت و راه اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز بیجار و همدان، گفت: این 2 ایستگاه جدید تقوت فشار گاز اواسط سال آینده به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی کالا، تجهیزات و توربین‌های مورد نیاز این 2 تاسیسات تقویت فشار گاز تامین شده است، تصریح کرد: با بهره برداری از این ایستگاه‌های جدید روزانه حدود 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده می شود.
 
وی با یادآوری اینکه افزایش پایداری و ظرفیت انتقال گاز در استان‌های شمال غرب و غرب کشور از مهمترین اهداف ساخت و راه اندازی این 2 پروژه جدید است، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به آنکه این 2 تاسیسات تقویت فشار بر روی خط لوله سوم سراسری گاز آذربایجان قرار گرفته اند، ظرفیت انتقال گاز کشور به ترکیه و سایر کشورهای همسایه هم افزایش می‌یابد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته تاسیسات تقویت فشار گاز تکاب در مسیر خط لوله سوم آذربایجان راه اندازی شد، تاکید کرد: با راه‌اندازی این ایستگاه برای زمستان سالجاری ظرفیت قابل توجه‌ای به منظور افزایش انتقال و پایداری گاز به ترکیه، ارمنستان و مشترکان مختلف خانگی، صنایع و نیروگاهی در شمالغرب کشور به وجود آمد.
 
غریبی با تاکید بر اینکه راه اندازی 2 تاسیسات تقویت فشار گاز بیجار و همدان ظرفیت جدیدی برای صادرات گاز به ترکیه و سایر مشتریان خارجی گاز ایران فراهم می کند، خاطرنشان کرد: در هر یک از این ایستگاه سه دستگاه توربین مورد استفاده قرار می گیرد که هم اکنون تمامی این توربین‌ها تامین شده است.
 
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یکی از مهمترین دلایل افزایش صادرات گاز در فصل زمستان سالجاری به ترکیه را راه‌اندازی تاسیسات تقویت فشار تکاب در سال 1390 عنوان کرد و افزود: قطعا با راه اندازی تاسیسات جدید پایداری شبکه ملی گاز در شمال و شمالغرب کشور افزایش می‌یابد.
 
به گزارش مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع بیش از 7.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شده و در این مدت تنها 4 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد کشور شده است.
 
بر اساس قرارداد ایران باید روزانه تا سقف 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این کشور همسایه صادر کند اما به دلیل سرمای شدید هوا در ترکیه شرکت بوتاش خواستار واردات گاز بیشتر از ایران برای زمستان سالجاری شده است.
 
از این رو برای زمستان امسال روزانه بیش از 31.5 میلیون مترمکعب گاز هم به این کشور همسایه صادر شد و حجم کل صادرات گاز به کشورهای همسایه را به حدود 35 میلیون مترمکعب گاز افزایش داد.
 
مقامات تهران - آنکارا آگوست 1996 میلادی قراردادی 25 ساله امضا کردند که بر اساس این توافق، مقرر شد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.
 
در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه برخوردار است که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه 40 میلیون متر مکعب معادل 15 میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.
کد خبر 1805400

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha