۲۲ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۴۷

ساخت 29 هزار مسکن مقام روستایی/ مقاوم سازی مسکن روستایی دستاوردانقلاب

ساخت 29 هزار مسکن مقام روستایی/ مقاوم سازی مسکن روستایی دستاوردانقلاب

بیرجند – خبرگزاری مهر: پیروزی انقلاب اسلامی ایران همانند سایر مناطق کشور، دستاوردهای شاخصی داشته که در خراسان جنوبی نیز مقاوم سازی منازل مسکونی در روستاها از مهمترین دستاوردهای انقلاب بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان جنوبی از جمله استانهای زلزله خیر کشور شناخته شده و برای کاهش خسارات ناشی از حوادث لزوم احداث مسکن مقاوم بویژه در روستاها را دو چندان می کند.

امروزه بنیان رشد و توسعه هر کشور ریشه در روستاهای آن دارد و توسعه پایدار و همه جانبه باید در تمامی ابعاد اشتغال و مسکن و غیره ایجاد  شود.

در این راستا توجه به ساخت منازل مسکونی مقاوم در برابر حوادث قهری و طبیعی در روستاها، یکی از شاخصهای اصلی تسریع فرآیند رشد و توسعه است.

در حال حاضر توسعه و پیشرفت روستاها در دستور کار دولت قرار گرفته و طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از سال 1384در کشور آغاز شده است.

در پی زلزله شهرستان زرند استان کرمان، از سوی مقام معظم رهبری مقاوم سازی واحدهای مسکونی از سوی دولت تاکید شده است.

براساس این طرح نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی کم دوام و بی دوام در روستاهای کل کشور اقدام می شود.

احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، تلاش در حفظ هویت معماری بومی ‌مسکن روستایی، تامین جنبه زیباشناسانه سیمای روستا، تامین مسکن متناسب با نیاز روستایی و احداث مسکن سبز روستایی از جمله اهداف اجرای این طرح در سطح روستاها است.

احداث مسکن روستایی مطابق زندگی امروزی و ارتقاء توسعه سکونتگاه های روستایی و تلاش در نزدیکی سطح بهره مندی از رفاهیات شهرها و روستاها و... نیز در این طرح پیش بینی شده است.

احداث 497 واحد مسکن روستایی خراسان جنوبی در سال جاری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، احداث مسکن مقاوم روستایی را از مهمترین دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: تا قبل از سال 84 سالانه 300 تا 400 واحد مسکونی روستای مقاوم در استان ساخته شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم تعداد مسکن مقام ساخته شده در سال 84 را هشت هزار و 750 واحد برشمرد و بیان کرد: این رقم در سال 88 به 26 هزار و 745 واحد افزایش یافته است.

وی تعداد واحد مسکن مقاوم ساخته شده در استان تا سال 89 را 27 هزار و 664 واحد عنوان کرد و بیان داشت: این رقم در سال گذشته به 29 هزار و 478 واحد افزایش یافته است.

آسمانی مقدم از احداث 479 واحد مسکن مقاوم روستایی طی سال جاری در این استان خبر داد و گفت: تعداد واحدهای مسکن روستایی مقاوم ساخته شده در استان امسال به 29هزار و 957 واحد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل نا مقاوم بودن و استفاده از مصالح خشت و گلی، ساخت واحدهای مسکونی مقاوم در روستاها در دستور کار قرار گرفته و این واحدها با رعایت اصول فنی ساختمان و نظارت بنیاد مسکن انجام می شود.

احداث 300 واحد مسکن مقاوم در مناطق سانحه دیده 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی احداث مسکن مقاوم در مناطق سانحه دیده در استان را از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن برشمرد و افزود: در این راستا واحدهای مسکونی که دچار سوانحی از جمله سیل، زلزله و سایر حوادث شدند، احداث می شوند.

آسمانی مقدم با بیان اینکه در این زمینه تا قبل از استان شدن خراسان جنوبی در سال 84 حدود یک هزار  و 800 واحد در استان احداث شده است، افزود: این رقم در سال 84 به 17 هزار و730 واحد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این رقم در سال 88 به 18 هزار و 790 واحد، در سال 89 به 19 هزار و 480 واحد و در سال گذشته به 19 هزار و 940 واحد رسیده است.

آسمانی مقدم از احداث 300 واحد مسکن مقاوم در مناطق سانحه دیده طی سال جاری در استان خبر داد و عنوان کرد: تاکنون احداث مسکن مقاوم در مناطق سانحه دیده در استان به 20 هزار و 240 واحد افزایش یافته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی همچنین  تعداد دفاتر خدمات فنی مهندسی روستایی در استان را 20 دفتر ذکر کرد.

صد ور33 هزار جلد سند روستایی در خراسان جنوبی

وی همچنین صدور اسناد مالکیت اماکن روستایی رار از دیگر فعالیت های این مجموعه عنوان کرد و بیان داشت: تعداد اسناد صادر شده تا سال 84 بالغ بر 10 هزار و 25 جلد بوده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه تعداد اسناد صادر شده در سال 89 به 33 هزار و 605 جلد ا فزایش یافته است، افزود: در سال گذشته نیز با صدور 306 جلد سند، تعداد اسناد روستایی استان به 33 هزار و 911 فقره رسیده است.

وی همچنین از شناسایی و تملک 470 هکتار زمین روستایی طی سال جاری در استان خبر داد.

آسمانی مقدم همچنین به پروژه های اجرا شده از سال 84 تاکنون در استان اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت در زمینه طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در استان 22 هزار 357 طرح با اعتبار یک هزار و 649 میلیون ریال بوده است.

وی طرح هادی روستایی در سطح روستاهای استان طی این مدت را 137 طرح عنوان برشمرد و بیان کرد: این تعداد طرح با اعتبار 201 میلیارد و 544 میلیون ریال انجام شده است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه بیشترین تعداد طرح هادی در روستاهای شهرستان بیرجند با 28 طرح انجام شده است، افزود: در شهرستان درمیان 27 طرح، خوسف و نهبندان 16 طرح، قاین 14 طرح، زیرکوه هشت طرح، سرایان هفت طرح، سربیشه 15 طرح و فردوس و بشرویه شش طرح تهیه شده است.

وی از احداث یک هزار و 254 واحد مسکن محرومین از سال 84 تاکنون در استان خبر داد و گفت: این طرح ها با 284 میلیارد و 80 میلیون ریال احداث شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در پروژه مسکن خیرین نیز 260 واحد در چهار شهرستان بیرجند، قاین، درمین و نهبندان با اعتبار 49 میلیرد ریال احداث شده است.

کد خبر 1812652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha