۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۲۵

ماجرای یک پرونده ثبتی میراث/ اصرار برای ثبت یک سرود انقلابی در فهرست میراث ملی

ماجرای یک پرونده ثبتی میراث/ اصرار برای ثبت یک سرود انقلابی در فهرست میراث ملی

پرونده ثبت میراث معنوی سرود "خمینی ای امام" با وجود اینکه یک بار از سوی شورای سیاستگذاری ثبت میراث ملی رد شد اما دوباره برای بررسی بیشتر به این شورا فرستاده شد که اینبار هم با عنوان "مکان رویداد" رای نیاورد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیر ماه امسال در مراسم نکوداشت استاد حمید سبزواری دبیر این مراسم بیان کرد: مقدمات ثبت شعر «خمینی ای امام» سروده حمید سبزواری انجام شده، به نوعی که این شعر در خراسان ثبت شده و در اینجا از سازمان میراث فرهنگی می خواهم تمهیداتی بیاندیشند تا این شعر ماندگار ثبت ملی شود.

به همین دلیل 20 شهریورماه امسال در پنجمین شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی پرونده سرود "خمینی ای امام" از سوی کارشناسان ثبت در استان خراسان رضوی به اداره کل ثبت میراث ملی فرستاده شد تا به عنوان میراث معنوی در فهرست ملی قرار بگیرد. این سرود که 12 بهمن‌ماه 1357 برای استقبال از امام خمینی (ره) در فرودگاه مهرآباد اجرا شد، توسط حمید سبزواری سروده شد و حمید شاهنگ‌نیا تنظیم آن را برعهده داشت. آهنگ‌ساز این سرود نیز احمدعلی راغب بود و اجرای آن را یک گروه 50 نفری برعهده داشت. اما پرونده این سرود انقلابی در این اجلاس نیز مورد تایید واقع نشد دلیلش هم این بود که این پرونده تنها یک سرود است و نمی توان سرودها را در فهرست ملی جای داد.

اما دوباره استان خراسان رضوی پرونده این سرود را به ششمین اجلاس شورای ثبت مکان رخدادهای انقلاب اسلامی ارائه کرد تا این بار بتواند آن را به عنوان مکان رویداد ثبت کند اما این پرونده با بحث های زیادی رو به رو شد.

آتوسا مومنی مدیرکل اداره ثبت آثار تاریخی یکی از دلایل خود را برای رد دوباره این پرونده، جنجالی دانست که رسانه ها درباره آن ایجاد کرده بودند و گفت: اداره ارشاد و مکان های مختلفی نسبت به ثبت این سرود اعتراض کرده اند و ما نیز گفته ایم تا رضایست آهنگساز، شاعر و خواننده اثر را نداشته باشیم نمی توانیم آن را در فهرست ملی قرار دهیم.

اما معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی که اصرار زیادی بر ثبت این سرود دارد عنوان کرد که ما برای تهیه این پرونده هزینه های زیادی کرده ایم چرا آن را به عنوان یک سرود انقلابی نمی خواهید ثبت کنید؟ که در پاسخ به وی، مومنی اظهار داشت: ما در پنجمین اجلاس نیز گفتیم که اگر می خواهید این پرونده را به ثبت برسانیم می بایست عوامل آن را دعوت کرده و روبه روی اعضای شورای ثبت اعلام کنند که رضایت به ثبت آن دارند در هر حال در این موضوع که این سرود یک سرود انقلابی و بسیار شاخص است هیچ شکی وجود ندارد.

عباس زاده، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز گفت که ما این پرونده را بار دیگر با رضایت کامل عوامل آن ارائه می کنیم.

صحبت های عباس زاده درحالی بود که مومنی اعتقاد داشت از اساس نمی توان یک سرود و یا سروده را در فهرست ملی قرار داد! با این حال وی موافقت کرد که این پرونده با امضای عوامل کامل شده و دوباره به کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی ارجاع داده شود.

کد خبر 1814528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha