۲۷ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۱۱

تحولات ترکیه/

سفر معاون طالبانی به ترکیه / دیدار رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه از عراق

سفر معاون طالبانی به ترکیه / دیدار رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه از عراق

رسانه های ترک از دیدار معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق از ترکیه و سفر رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه به عراق خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" چاپ ترکیه ، در پی اصابت گلوله خمپاره به مناطقه ای در خاک ترکیه، ارتش این کشور مناطقی در داخل خاک سوریه را هدف قرار داد.

به گزارش این خبرگزاری، در پی درگیری میان گروه های مسلح سوری و نیروهای طرفدار دولت سوریه در منطقه ای در استان لاذقیه سوریه یک گلوله خمپاره به منطقه ای جنگلی در نزدیکی یک پایگاه نظامی ارتش ترکیه در عمق یک کیلومتری خاک این کشور اصابت کرد که واکنش نظامیان ترک را به دنبال داشت.

در خبری دیگر، موسسه آمار ترکیه، آمار بیکاری در ترکیه را در ماه، 9.4 درصد اعلام کرد که نسبت به همین زمان در سال گذشته، 0.3 درصد افزایش داشته است. بنابر این گزارش، شمار بیکاران در این ماه 2 میلیون و 640 هزار نفر بوده است.

همچنین رسانه های ترکیه از دیدار یک روزه "بیدزینی ایوانشویلی" نخست وزیر گرجستان از ترکیه به دعوت اردوغان خبر داد. در این دیدار که روز گذشته انجام شد، نخست وزیر گرجستان با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه ، "عبدالله گل" رئیس جمهور و "جمیل چیچک" رئیس پارلمان این کشور دیدار و در خصوص توسعه روابط تجاری دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

تودی زمان همچنین از اظهارات "جین موریس ریپرت" رئیس هیئت پارلمانی مشترک اتحادیه اروپا و ترکیه در پارلمان ترکیه خبر داد و به نقل از وی نوشت: در سال 2013 آغاز مناسبی در روابط ترکیه و اروپا داشتیم ، امیدوارم که سال 2013 فصل جدیدی در روابط طرفین باشد.

روزنامه "حریت" چاپ ترکیه در خبری از دیدار "کوسرت رسول" معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق(جلال طالبانی) از ترکیه خبر داد و نوشت وی در این سفر بعد از دیدار با رئیس جمهور ، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه از نتیجه سفرش ابراز خرسندی کرد و خواستار توسعه روابط منطقه کردستان عراق و ترکیه شد.

گفتنی است توسعه روابط منطقه کردستان عراق با ترکیه بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق سبب بروز تنش های گسترده در روابط دولت کردستان عراق با دولت مرکزی شده است.

حریت در خبری دیگر از احتمال دیدار " کمال قلیچدار اوغلو" رهبر بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه(حزب جمهوری خلق) از عراق به همراه گروهی از تجار و صاحبان صنایع ترکیه خبر داد.

در این خبر آمده است تجاری که احتمالا او را در این دیدار همراهی خواهند کرد هیچ گونه ارتباطی با حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) نخواهند داشت. قلیچدار اوغلو همچنین از قصد حزبش برای افتتاح دفتر در واشنگتن خبر داد.

وزارت انرژی ترکیه نیز در واکنش به خبر روز گذشته رسانه های ترکیه مبنی بر تلاش برای ایجاد یک خط لوله گاز بین رژیم صهیونیستی و مناطق شرقی ترکیه ضمن تایید این خبر گفت: مقامات اسرائیلی این درخواست را از ترکیه داشته اند که از طریق ایجاد یک خط لوله گازی از بستر دریا، نفت خود  را به ترکیه منتقل کنند، اما به خاطر وجود تنشهای سیاسی، ترکیه نگاه مثبتی به این پیشنهاد ندارد.

 

 

کد خبر 1815406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha