مهمانپرست در گفتگو با مهر: پایانی/

اهداف غربیها در سوریه کاملا سیاسی است/ 2 رویکرد در قبال نظام بشار اسد

اهداف غربیها در سوریه کاملا سیاسی است/ 2 رویکرد در قبال نظام بشار اسد

مهمانپرست در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر با سیاسی خواندن اهداف پشت پرده غربیها در سوریه به 2 رویکرد موجود در قبال نظام بشار اسد اشاره کرد.

رامین مهمانپرست گفت: اهداف پشت پرده غربیها در سوریه کاملا سیاسی بوده و رفتار آنها غیرصادقانه ارزیابی می شود. هم اکنون وضعیت سوریه به نقطه ای از بحران رسیده که مردم بی گناه از بین می روند و واقعا اگر کسی به فکر دفاع از حقوق مردم است، باید شرایطی را ایجاد کند که مردم کمترین آسیب را ببینند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر کسی ادعا می کند که در پی تحقق خواست اکثر مردم سوریه است، چه ملاک و شاخصی برای صحت ادعای وی وجود دارد.

مهمانپرست گفت: اگر غربیها به صرف درگیری نظامی و مسلحانه با نظام حاکم سوریه این ادعا را مطرح می کنند، مگر تعداد افرادی که مسلحانه با نظام سوریه درگیر هستند و حتی کسانی که به صورت غیر مستقیم از آنها حمایت می کنند، چند نفر هستند.

وی افزود: مثلا 20 هزار، 50 هزار یا 100 هزار نفر هستند، آیا واقعا می توان گفت که این تعداد افراد نماینده اکثریت مردم سوریه هستند و خواست اکثریت مردم را دنبال می کنند؟

مهمانپرست تاکید کرد: جناح های مخالف نظام سوریه به دو دسته تقسیم شده اند. دسته اول از خارج سوریه اهداف خود را دنبال می کنند و دسته دیگر مخالفینی هستند که در داخل سوریه زندگی می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اتفاقا کسانی که مخالف هستند و در داخل سوریه زندگی می کنند، طرفدار توقف درگیریها و ایجاد گفتگوهای ملی و مطرح کردن خواسته مشروع خود و عملی کردن روند دموکراتیک هستند تا از طریق یک روند دموکراتیک خواست اکثریت مردم سوریه محقق شود.

جناح های مخالف نظام سوریه به دو دسته تقسیم شده اند؛ دسته اول از خارج سوریه اهداف خود را دنبال می کنند و دسته دیگر مخالفینی هستند که در داخل سوریه زندگی می کنند.

وی با اشاره به جمعیت بیش از 20 میلیونی مردم سوریه گفت: نمی توان گفت 50 تا 100 هزار نفر نماینده اکثریت مردم سوریه هستند و هر تصمیمی که آنها بگیرند، خواست مردم سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: به همین دلیل می توانیم بگوییم که هیچ کشوری و به خصوص غربیها نمی توانند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند و حق دخالت در مسائل داخلی این کشور را ندارند.

مهمانپرست گفت: اگر غربیها واقعا مدعی دموکراسی و دفاع از حقوق مردم سوریه هستند، باید به پایان درگیریها کمک کنند، سلاح به این کشور نفرستند، مرزها کنترل شود و همگان از گفتگوهای ملی حمایت کنند.

وی تاکید کرد: پس اختلاف نظری که هم اکنون بین دو جریان در سطح بین المللی به وجود آمده است، بین جریانی بوده که مدافع مذاکرات مسالمت آمیز و گفتگوهای ملی و حل مسئله از طریق مذاکرات بدون دخالت غربیها است و جریان دیگر حامی تشدید درگیریها، ارسال سلاح و کشاندن وضعیت داخل سوریه به یک جنگ داخلی و ایجاد زمینه برای مداخله نظامی خارجی است که اتفاقا غربیها گستاخانه از این رویکرد دوم حمایت می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: غربیها همان کشورهایی هستند که در برابر جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نه تنها سکوت نکرده بلکه حمایت خود را از صهیونیست ها اعلام کردند.

وی افزود: پس بین این دو رویکرد باید تصمیم گرفته شود، اونهایی که طرفدار صلح و آرامش و تحقق خواسته مردم از طریق روند دموکراتیک هستند که جمهوری اسلامی ایران در این جهت حرکت می کند و کشورهایی که طرفدار ایجاد درگیری، جنگ و خشونت و کشته شدن مردم بی گناه در سوریه هستند و سابقه آنها نشان می دهد که تنها منافع رژیم صهیونیستی و تضعیف جبهه مقاومت را دنبال می کردند.

مهمانپرست افزود: دولت ایران تصور می کند که ایجاد ثبات، امنیت و آرامش بیشتر مورد نظر مردم سوریه است. اینکه چه اتفاقی برای سوریه در آینده می افتد، بستگی به کشورهای مخالف در منطقه دارد که از کدام رویکرد حمایت کنند.

وی تاکید کرد: رویکرد ایجاد ثبات و امنیت، نجات جان انسانها و تحقق خواست مشروع مردم سوریه از طریق یک روند دموکراتیک حاصل می شود.

مهمانپرست گفت: رویکرد دیگر این است که این کشورها از کشته شدن مردم بی گناه سوریه، تداوم و افزایش درگیریها، مداخله خارجی و نظامی و تشویق اقدامات تروریستی و تضعیف کشورهای اسلامی و کشورهای عضو جبهه مقاومت از طریق تدوام این درگیریها که نهایتا منافع رژیم صهیونیستی را تامین می کند، حمایت می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان تاکید کرد: اگر هر کدام از این دو جریان بتوانند در مدیریت خودشان بر حوادث سوریه موفق شوند، می توانند وضعیت عادی سوریه را شکل دهند.

وی افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران مردم سوریه محق به تعیین سرنوشت خود و تصمیم گیری در این باره که کدام رویکرد مورد توجه آنها است و از کدام رویکرد به بهترین شکل می توانند به خواسته های خود دست یابند، هستند.

کد خبر 1815724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha