۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۱۱

واعظی در گفتگو با مهر:

تغییر لحن مقامات امریکایی کافی نیست/ تحریم های یکجانبه برداشته شود

تغییر لحن مقامات امریکایی کافی نیست/ تحریم های یکجانبه برداشته شود

معاون پژوهشهای سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اظهارات جدید مقامات آمریکایی درباره ایران عنوان داشت: امروز میان تحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی این توافق کلی بوجود آمده است که راه حل مذاکراه با ایران، راه حل اعمال و القا نظر نیست.

محمود واعظی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه امکان برگشت مذاکرات میان ایران و 5+1 به مسیر اصلی خود وجود دارد، اظهار داشت: اگر مواضع، رویه و رفتار طرف مقابل تغییر بکند ممکن است در این فضای جدید گام هایی برداشته شود.

این استاد دانشگاه در خصوص انتخاب قزاقستان به عنوان مکان مذاکرات بعدی ایران و 5+1 گفت: قزاقستان هم با ما و هم با اعضای 5+1 رابطه خوبی دارد، ولی محل مذاکرات فی نفس در نتیجه مذاکرات تاثیرگذار نخواهد بود. 

وی ادامه داد: مذاکرات ایران با 5+1 از پیچیدگی و حساسیتی برخوردار است که بعید است محل مذاکرات بتواند در موضوع تاثیرگذار باشد.

واعظی با تاکید بر اینکه مذاکرات می تواند به مسیر اصلی خودش سوق داده شود افزود: فضایی که پس از انتخابات آمریکا میان تحلیل گران و سیاستمداران آمریکایی بوجود آمده این است که راه حل مذاکرات با ایران راه حل اعمال نظر و یا القا نیست.

وی اظهار داشت: بر این اساس چنانچه دو طرف ملاحظات یکدیگر را رعایت بکنند و موضوع  در چارچوب واقع گرایی بحث شود، به نظر می رسد این دور می تواند یک شروع مناسب برای حصول به نتیجه باشد.

واعظی ادامه داد: البته اگر طرف مقابل خواست غیرمنطقی داشته باشد جمهوری اسلامی ایران همواره و از ابتدای مذاکرات نشان داده است که زیر بار این نوع فشارها نخواهد رفت و نمی رود.

وی تاکید کرد: اگر مواضع، رویه و رفتار طرف مقابل تغییر بکند ممکن است در این فضای جدید گام های تازه ای برداشته شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اظهاراتی که جان کری در خصوص ایران در خلال جلسه پنج ساعته سنا برای گرفتن رای اعتماد انجام داد، اظهار داشت: او به طور مشخص بر خلاف سیاستی که در دوره بوش پیگیری می شد و حتی سیاستی که در دوره قبل خانم کلینتون دنبال می کرد، موضع گیری کرد.  

وی با تاکید بر اینکه جان کری اعلام کرده است که مانند گذشته به دنبال سیاست مهار نیست اظهار داشت: او بیان داشته که تنها خواهان عدم دسترسی ایران به سلاح های هسته ای هستیم و این موضوع از طریق اعتمادسازی قابل پیگیری است.

واعظی با بیان اینکه این گونه اظهارات از سوی مقامات آمریکایی لازم هست، ولی کافی نیست گفت: اظهارت کری به همراه اظهارت آقای بایدن در مونیخ نشان دهنده این است که آمریکایی ها می خواهند درآستانه مذاکرات فضا را تلطیف کنند.

وی ادامه داد: آنچه این اظهارات را تکمیل می کند این است که در عمل و در طی مذاکرات حقوق هسته ای ایران را براساس آنچه کنوانسیون آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کشورهای عضو به رسمیت شناخته برای ایران نیز به رسمیت بشناسند و از سوی  دیگر دست از تحریم های یکجانبه و فشارهای سیاسی بردارند.

واعظی ادامه داد: در وضعیت این چینینی و در قالب یک معادله برد-برد می توان چارچوبی برای برداشتن های گام های مثبت به رو جلو طراحی کرد.

وی در خصوص میزان غنی سازی که ایران بر آن تاکید دارد اظهار داشت : اگرطرف غربی اعلام آمادگی بکند که سوخت هسته ای مورد نیاز ایران را تحویل خواهد داد می تواند در مورد غنی سازی20 درصد بر اساس مکانیزمی که طرفین به توافق برسند عمل کرد.

وی اظهار داشت: آنچه تا کنون از سوی ایران بیان شده است این است که در حد 5 درصد برای مصارف صلح آمیز نیاز به غنی سازی دارد. 

واعظی ادامه داد: ما زمانی غنی سازی را به سطح 20 درصد رساندیم که می خواستیم برای غنی سازی نیروگاه تهران سوخت تهیه کنیم و برای تامین آن با مشکل مواجه شدیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای همکاری چنانچه طرف مقابل، حقوق هسته ایران را به رسمیت بشناسد بیان داشت: آنها برای اطمینان یافتن از اینکه ایران به سمت تولید سلاح هسته ای نخواهد رفت می توانند مکانیزم هایی برای کنترل بگذارند و ایران هم در این خصوص حاضر به همکاری است.

کد خبر 1815947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha