۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۱۴

شانزدهمین جشنواره قصه گویی/

آدوسی: قصه ابزار سرگرمی نیست بلکه وسیله ساختن جامعه است

آدوسی: قصه ابزار سرگرمی نیست بلکه وسیله ساختن جامعه است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قرآن کریم که کتاب سعادت زندگی انسان‌هاست، از قصه به عنوان ابزاری برای سرگرمی یاد نمی‌کند، بلکه قصه را وسیله‌ای می‌داند که به کارگیری‌اش، باعث ایجاد جامعه‌ای سالم می‌شود. یعنی قصه وسیله‌ای برای ساختن جامعه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به تبریز، مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز یکشنبه 29 بهمن در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد.

محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم گفت: قصه بازکاوی زندگی انسان‌ها و بازگویی سرنوشت آنها روی کره زمین است که در فرهنگ‌های مختلف رنگ خاص به خود گرفته است، اما بررسی قصه‌ها در فرهنگ‌های مختلف، هدف واحدی را پی می‌گیرد. با این پیش گفته اگر تاریخ را آزمایشگاه مسائل گوناگون زندگی انسان‌ها بدانیم و قبول داشته باشیم که آنچه را انسان ترسیم کرده، تاریخ به صورت عینی نشان داده است، می‌توانیم بگوییم، قصه‌ها و داستان‌های صحیح، درسی جدید که مبتنی بر تجربه بشری است و درسی برای چگونه زندگی درست کردن هستند.

وی افزود: قرآن کریم که کتاب سعادت زندگی انسان‌هاست، از قصه به عنوان ابزاری برای سرگرمی یاد نمی‌کند، بلکه قصه را وسیله‌ای می‌داند که به کارگیری‌اش، باعث ایجاد جامعه‌ای سالم می‌شود. یعنی قصه وسیله‌ای برای ساختن جامعه است. این نکته می‌تواند برای قصه‌گویان و قصه‌پژوهان راهگشا باشد. خداوند در سوره اعراف اولین هدف از بیان قصه‌ها را باروری اندیشه‌ها و خلاقیت برای حرکت از درون و عمل درست برای ایجاد جامعه‌ای سالم و مبتنی بر تفکر بیان می‌کند. پس قصه می‌تواند مایه قوت تخیل و باروری اندیشه باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: خداوند همچنین در سوره یوسف دومین هدف قصه‌گویی را عبرت برای صاحبان خرد عنوان کرده است که این عبرت گیری، برای انجام عمل درست و این عمل درست هم برای ایجاد جامعه‌ای مناسب است.

آدوسی گفت: بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف پرورش کودکان تلاش می‌کند هم در جهت پرورش تخیل و هم در راستای پرورش رفتار و گفتار کودکان و نوجوانان، از قصه به درستی بهره ببرد تا آینده را بسازد و این نکته را در فرهنگ قرآنی و سنت‌های ایرانی خود، قابل رمزگشایی می‌داند.

وی همچنین گفت: نکته دیگر جاودانگی و مانایی قصه‌هاست. انسان موجودی است که در نهایت از این عالم رخت بر می‌بندد. بنابراین برای اینکه خودش را جاودانه کند لازم است خود را به یک جاودانه احسن‌القصص پیوند بزند تا قصه‌اش برای همیشه ماندگار بماند و این ممکن نیست؛ مگر اینکه ارتباط خود را با اولین و جاودانه‌ترین قصه‌گو تقویت کند.

کد خبر 1816899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha