۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۱۹

گزارش تصویری - تشریحی مهر/

مرگبارترین اسلحه‌های تاریخ فوتبال جهان/ مردانی که بیش از 300 گل برای باشگاه‌شان زدند

مرگبارترین اسلحه‌های تاریخ فوتبال جهان/ مردانی که بیش از 300 گل برای باشگاه‌شان زدند

لیونل مسی با دو گلی که در بازی شنبه شب مقابل گرانادا به ثمر رساند آمار گل‌های خود را برای این باشگاه به عدد 301 رساند. اما ستاره 25 ساله و آرژانتینی بارسا چگونه با بزرگان گلزنی تاریخ فوتبال مقایسه می شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اینکه مسی یک افتخار جدید کسب کرده و تعداد گل های زده اش برای بارسلونا را از مرز 300 گل گذارنده است، در گزارش زیر نگاهی به برترین گلزنان تاریخ فوتبال جهان که با یک باشگاه بیش از 300 گل به ثمر رسانده اند می اندازیم:

پله – سانتوس:
هر لیست برترین مهاجمان فوتبال جهان بدون حضور اسطوره فوتبال برزیل که در دوران بازی خود بیش از 1000 گل به ثمر رسانده ناقص است. اگر بازی های دوستانه را هم در نظر بگیریم پله در تنها 1115 بازی 1088 گل به ثمر رسانده است و خود را به عنوان برترین گلزن تاریخ فوتبال جهان معرفی کرده است. او با باشگاه سانتوس دو عنوان قهرمانی در کوپالیبرتادورس و با تیم ملی برزیل 3 جام جهانی را فتح کرده و در این تورنمنت ها در 92 بازی 77 گل به ثمر رسانده است. پله در سال 1977 بعد از دو سال موفق در باشگاه نیویورک کازماس از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و در سال 1999 به عنوان بازیکن قرن فیفا انتخاب شد.

ایان راش – لیورپول:
ستاره ولزی در دو مقطع در مجموع نزدیک به 350 گل برای تیم فوتبال لیورپول به ثمر رساند. او مدت کوتاهی به یوونتوس پیوست اما دوباره به آنفیلد بازگشت. در 16 سال حضور در لیورپول راش موفق شد 17عنوان قهرمانی معتبر از جمله 5 قهرمانی در لیگ و یک قهرمانی در اروپا را کسب کند. متاسفانه این مهاجم استثنایی با وجود حضور بلند مدت در تیم ملی ولز هرگز نتوانست در یک تورنمنت معتبر بین المللی به میدان برود. او همچنان برترین گلزن تاریخ باشگاه لیورپول است و بیشتر از هر بازیکن دیگری در قرن بستم در رقابتهای جام حذفی انگلیس (FA Cup) گلزنی کرده است.

اوه زیلر – هامبورگ:
زیلر تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه هامبورگ پشت سر گذاشت و در 519 بازی برای این تیم موفق شد 444 گل به ثمر برساند. البته او در سال 1978 برای باشگاه کورک سلتیک دو بار گلزنی کرد و این در حالی بود که 6 سال قبل از آن به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده بود. این ستاره آلمانی هرگز نتوانست جام جهانی را با ژرمن ها فتح کند. در فینال جام جهانی 1966 مغلوب انگلیس شدند. اما زیلر در 16 سال حضور در تیم ملی آلمان در 72 بازی موفق شد 43 گل به ثمر برساند.

استیو بول – ولورهمپتون:
بول اسطوره باشگاه ولوز است و در دسته های پایین لیگ انگلیس موفق شده 306 گل برای این تیم به ثمر برساند که در این بین 18 هت تریک هم به نا خود ثبت کرده است. بول که وفاداری فوق العاده ای به تیمش داشت در 13 سال حضور در ولوز مجموعا 561 بازی انجام داد. او که در سال های 1995 و 1997 با ولوز تا آستانه صعود به لیگ برتر پیش رفت در نهایت در دیدارهای پلی آف مغلوب شد تا تنها یک بازی در لیگ برتر در کارنامه اش داشته باشد. او بین سال های 1989 تا 1990 13 بازی برای تیم ملی انگلیس انجام داد که 4 گل هم در این بازی ها به ثمر رساند.

گرد مولر – بایرن مونیخ:
مولر تا سال گذشته رکورد بیشترین تعداد گل زده در یک سال تقویمی را با 85 گل در سال 1962 در اختیار داشت اما لیونل مسی رکورد او را شکست. او با پیراهن بایرن مونیخ در تنها 600 بازی 566 گل به ثمر رساند و با این تیم 3 بار پیاپی به عنوان قهرمانی اروپا دست یافت. او همچنین برترین گلزن تاریخ تیم ملی آلمان محسوب می شود و در تنها 62 بازی ملی 68 گل به ثمر رسانده است. او در سال 1970 برترین بازیکن سال اروپا شد و 4 سال بعد جام جهانی را هم بالای سر برد.

رائول – رئال مادرید:
مهاجم اسپانیایی که هم اکنون در قطر سال های پایانی فوتبال خود را پشت سر می گذارد 16 سال در رئال مادرید حضور داشت و به یکی از اسطوره های این باشگاه پرافتخار تبدیل شده است. او در 741 بازی برای رئال 323 گل به ثمر رساند تا رکورد آلفردو دی استفانو را که سال ها پابرجا بود بشکند. رائول در دوران حضورش در رئال 6 عنوان قهرمانی در لالیگا و 3 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. رائول بیش از 102 بازی ملی در کارنامه خود دارد و 44 گل ملی نیز به ثمر رساند اما هیچوقت نتوانست عنوانی در یک تورنمنت بین المللی با اسپانیا کسب کند.

اوزبیو – بنفیکا:
اوزبیو متولد موزامبیک تقریبا بیشتر دوران فوتبال خود را در دوران اوج بنفیکا، پر افتخارترین باشگا پرتغال گذراند. او در 15 سال حضور خود در این باشگاه 638 گل به ثمر رساند که به طور میانگین بیش از یک گل در هر بازی به ثمر رسانده است. او در این مدت 11 عنوان قهرمانی در پرتغال و یک عنوان قهرمانی در اروپا را کسب کرده است. در آن زمان موزامبیک مستعمره پرتغال بود و اوزبیو توانست برای تیم ملی پرتغال بازی کند و در 64 بازی برای تیم ملی این کشور 41 گل به ثمر رساند. او افتخارات شخصی زیادی از جمله عنوان بهترین بازیکن سال اروپا و برترین شخصیت ورزشی سال BBC را در سال 1966 از آن خود کرده است.
 

فرانس پوشکاش – بوداپست هونود:
پوشکاش مجارستانی که یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ محسوب می شود قبل از پیوستن به رئال مادرید برای باشگاه بوداپست هونود در کشورش بازی می کرد. او در 12 سال حضورش در این تیم تنها در 358 بازی موفق شد 374 گل به ثمر برساند. بعد از انقلاب مجارستان رئال پوشکاش را به خدمت گرفت تا به کمک او 3 عنوان قهرمانی در اروپا را کسب کند. پوشکاش در 85 بازی برای تیم ملی مجارستان 84 گل به ثمر رسانده است. یکی از گل های او گل نخست دیدار فینال جام جهانی 1954 بود که در پایان مجارستان در آن بازی با نتیجه 3 بر 2 مغلوب آلمان غربی شد.

آلفردو دی استفانو – رئال مادرید:
دی استفانو در شرایطی جنجالی وارد مادرید شد و این در حالی بود که بارسلونا رقیب دیرینه رئال معتقد بود او را به خدمت گرفته و با او قرارداد امضا کرده است. دی استفانو به اسطوره باشگاه رئال تبدیل شد و آنها را به 5 عنوان قهرمانی در اروپا  8 قهرمانی در لیگ اسپانیا رساند. او با رکورد 307 گل در 397 بازی چندین دهه به عنوان برترین گلزن تاریخ رئال مطرح بود تا اینکه رائول رکورد او را شکست. او به صورت عجیبی برای سه تیم ملی آرژانتین، کلمبیا و اسپانیا بازی کرد و در مجموع 41 بازی موفق شد 29 گل به ثمر برساند.

هاکان شوکر – گالاتاسرای:
این مهاجم ترکیه ای به رکورد 300 گل برای یک باشگاه بسیار نزدیک شد و حیف بود که نام او را در این لیست ذکر نکنیم. شوکر در سه مقطع متفاوت برای گالاتاسرای بازی کرد و 8 عنوان قهرمانی در لیگ ترکیه و یک قهرمانی در جام یوفا را با گالا کسب کرد. او در مجموع موفق شد 297 گل به ثمر برساند و تنها 3 گل تا رکورد 300 گل برای باشگاه فاصله داشت. او در دسامبر 2002 به بلکبرن پیوست و در 9 بازی برای این تیم 2 گل به ثمر رساند که هر دو گل را هم وارد دروازه فولهام کرد. او 115 بار با پیراهن تیم ملی ترکیه به میدان رفت و موفق شد 51 گل به ثمر برساند. 

کد خبر 1817332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha