۱۱ خرداد ۱۳۸۴، ۱۱:۲۳

به مناسبت شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره)

ژرف انديشي از ويژگي هاي بارز امام راحل در تفاسير است

ژرف انديشي از ويژگي هاي بارز امام راحل در تفاسير است

مدير دانشنامه قرآن شناسي در آستانه شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره) با اشاره به ويژگي هاي خاص امام در تفسير ، ژرف نگري و نگاه عميق ايشان به آيات قرآن كريم را از ويژگي هاي بارز تفسير امام راحل اعلام كرد .

حسين علوي مهر مدير دانشنامه قرآن شناسي در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" اظهار داشت : بحث مباني تفسيري از ديدگاه امام خميني (ره) از جمله مواردي است كمتر مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن صحبت شده است .

وي با تأكيد بر نگاه ويژه امام راحل به تفسير ، گفت : امام در اين زمينه ديدگاهي كاملا تخصصي داشتند ، به طوري كه چنين ديدگاهي را در كمتر تفسيري مي توان ديد .

مدير دانشنامه قرآن شناسي يافتن فلسفه تعليقي را يكي از ويژگي هاي تفاسير امام خميني (ره) اعلام كرد و گفت : بنده از اين ويژگي به عنوان حكمت ملكوتي قرآن كريم نام مي برم كه از خصوصيات بارز و شاخص تفاسير امام راحل است .

علوي مهر با اشاره به اينكه ارائه نقطه نظرات عرفاني از ديگر ويژگي هاي تفاسير امام راحل است ، گفت : البته اين عرفان ، يك عرفان منزوي نيست ، بلكه امام به عرفاني سياسي و اجتماعي در تفاسير خود مي پردازند ، در حاليكه در اغلب تفسيرها مي بينيم ، مفسر تنها به تفسيري پرداخته كه عرفاني منزوي و عرفاني كه زند تنها در آن وجود دارد ، تكيه كرده است و از مباحث سياسي و اجتماعي خبري نيست .

وي در ادامه گفت : با بررسي تفاسير متعدد بخوبي در مي يابيم كه عرفا ، در طرح مباحث كمتر به منابع صحيح و اصيل مانند روايات و آيات قرآن تكيه مي كنند،  اما در مقابل آثار حضرت امام ، اين امتياز را دارد كه نقطه نظرات عرفاني و همچنين عرفان سياسي و اجتماعي  را مبتني بر روايات مطرح مي كند .

مدير دانشنامه قرآن شناسي ، منبع سازي و نظريه پردازي هاي صحيح ديني را شاخصهاي آثار و تفاسير امام راحل اعلام كرد و افزود : امام خميني (ره) بر اساس تكيه بر مباني صحيح ديني مطالب و تفاسير خود را ارائه مي كند و در اين راه از آيات قرآن كريم بخوبي بهره مي گيرد .

وي تفسير چند آيه از سوره حشر را به عنوان نمونه اي بارز و آشكار از تفسير تعليفي امام معرفي كرد و افزود : امام بر اساس ويژگي خاص تفسير خود و بهره گيري از منابع صحيح ديني ، روي فلسفه اطاعت از پيامبر اكرم (ص) تأكيد دارند .

علوي مهر با اعلام اينكه اغلب مفسيران در تفاسير خود به نكات ظاهري قرآن كريم توجه دارند ، توجه امام راحل به بطن آيات را ويژگي ديگري از تفاسير و روش امام عنوان كرد و افزود : امام به حكمت و عمق آيات بسيار اهميت مي دانند و بر اساس آن نيز تفاسير خود را ارائه مي كردند .

مدير دانشنامه قرآن شناسي تصريح كرد : كمتر مفسير مانند امام خميني (ره) ژرف نگري و يافتن فلسفه نو از آيات قرآن كريم را با نگاهي عميق مورد توجه داشته اند ، اما امام با اين ويژگي خاص تفاسيري ارزشمند را خلق كردند . 

کد خبر 190473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha