۲۲ خرداد ۱۳۸۴، ۱۲:۲۲

در نشست روز گذشته وزراي خارجه عضو اين شورا:

شوراي همكاري خليج فارس بار ديگر از ادعاهاي امارات درباره جزاير ايراني حمايت كرد

در نشست روز گذشته اعضاي شوراي همكاري خليج فارس بار ديگر از ادعاهاي واهي و بي اساس امارات درباره جزاير سه گانه ايران حمايت شد.

به گزارش خبرگزاري مهربه نقل ازروزنامه الحيات ، درنشست وزراي امورخارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس كه روز گذشته در رياض برگزار شد، اعضاي اين شورا از ايران خواستند به تلاش هاي امارات براي دستيابي به حل عادلانه و فراگير مساله جزاير سه گانه از طريق مذاكرات مستقيم يا ارجاع اين مساله به ديوان عدالت بين المللي پاسخ مثبت دهد.

شيخ محمد بن مبارك آل خليفه معاون نخست وزيربحرين و وزير امورخارجه اين كشور كه رياست اين نشست را برعهده داشت، جزاير سه گانه ايراني را جزاير اماراتي كه از سوي تهران اشغال شده است، خواند.

شوراي همكاري حمايت خود را ازآنچه حاكميت كامل امارات برجزايرسه گانه اشغالي و آبهاي منطقه اي و منطقه ويژه اقتصادي جزاير سه گانه و جز لاينفك خاك امارات خواندند اعلام كردند.

اعضاي اين شورا تاسف خود را از بي نتيجه بودن تماس ها با ايران در زمينه دستيابي به حل مساله جزاير كه در تقويت امنيت و ثبات منطقه سهيم باشد، ابراز كردند.

شوراي همكاري همچنين حملات عليه غير نظاميان و نظاميان عراقي و سازمان هاي انساني و موسسات ديني و نيز آدم ربايي ها را محكوم كردند وحمايت خود را ازتلاش هايي كه در راستاي تحقق آشتي ملي و مشاركت همه طيف هاي عراقي در روند سياسي با هدف حفظ وحدت عراق و حاكميت آن انجام مي شود، اعلام كردند.

اعضاي اين شورا در بيانيه پاياني خود با تاكيد بر عدم دخالت در امور داخلي عراق از كشورهاي ديگر نيز خواستند به اين شيوه پايبند باشند.

اعضاي اين شورا همچنين از اسرائيل خواستند به اقدامات خصمانه بر ضد ملت فلسطين و گسترش شهرك ها و تداوم ساخت ديوارحائل و وقت كشي در راه اجراي توافقنامه و قطعنامه هاي بين المللي پايان دهد و طرح نقشه راه و حسن نيت اعراب و طرح صلح آنها را ناديده نگيرد.

در اين بيانيه تاكيد شده كه صلح عادلانه وفراگيرتنها ازطريق اصل زمين در برابر صلح و تشكيل دولت مستقل فلسطين به پايتخت قدس شريف دركنار دولت اسرائيل و عقب نشيني تل آويو از بلندي هاي جولان سوريه و مزارع شبعاي لبنان محقق خواهد شد.

اعضاي شوراي همكاري خليج فارس همچنين خواستار عاري شدن منطقه خاورميانه از جمله منطقه خليج فارس از انواع سلاح هاي كشتار جمعي شدند و خواستار پيوستن اسرائيل به معاهده منع توليد و گسترش سلاح هاي هسته اي و قرار گرفتن تاسيسات هسته اي آن تحت سيستم بارزسي بين المللي آژانس بين المللي انرژي اتمي شدند و آن را شرط اساسي براي هرگونه اقدامات  امنيتي در آينده دانستند.

در بخشي ديگراز بيانيه پاياني وزيران امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري از ثبات سياسي و اقتصادي و امنيتي لبنان حمايت شده است و تهديدها و تجاوزات مستمر اسرائيل به حاكميت لبنان محكوم شده است .

بحرين ، كويت ، قطر ، عمان ، عربستان سعودي و امارات متحد عربي شش عضو شوراي همكاري خليج فارس را تشكيل مي دهند.

شايان ذكراست جمهوري اسلامي ايران با رد ادعاهاي واهي امارات در مورد جزاير سه گانه ابوموسي، تنب بزرگ وتنب كوچك تاكيد كرده است : تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي همواره ايراني بوده و تا ابد ايراني خواهند ماند .

کد خبر 194114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عرفان US ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      ما باید بحرین هم راملحق کنیم به کشورمان