۲۳ خرداد ۱۳۸۴، ۱۱:۱۵

گزارش خبري مهر درباره انتخابات مرحله سوم پارلمان لبنان؛

پيروزي چشمگير ليست ميشل عون، ناكامي وليد جنبلاط و پيروزي قاطع ليست مورد حمايت حزب الله وامل در بعلبك هرمل

پيروزي چشمگير ليست ميشل عون، ناكامي وليد جنبلاط و پيروزي قاطع ليست مورد حمايت حزب الله وامل در بعلبك هرمل

سرويس بين الملل خبرگزاري مهر: سومين مرحله انتخابات پارلماني لبنان روز گذشته در منطقه بقاع و جبل برگزار شد كه با پيروزي چشمگير ليست ميشل عون، ناكامي وليد جنبلاط و پيروزي قاطع ليست موردحمايت حزب الله و امل در منطقه بعلبك هرمل همراه شده است.

به گزارش خبرگزاري مهربه نقل از شبكه خبري المنار و روزنامه السفير لبنان،استقبال مردم بعلبك و اطراف آن از ليست مورد حمايت حزب الله و امل چشمگير بود تاجائي كه اين ميزان به 52 درصد رسيد.

ليست بعلبك هرمل مورد حمايت حزب الله و امل دراين منطقه به پيروزي رسيد/ ليست ميشل عون و ميشل المر درالمتن شمالي به پيروزي رسيد.

در منطقه الجبل ليست وحده الجبل مورد حمايت وليد جنبلاط، حزب الله و امل با تمام اعضا به پيروزي رسيد.

 ليست جنبلاط در الشوف و ليست ايلي سكاف در زحله پيروز شد.

استقبال مسيحيان در منطقه بعبدا- عاليه درسطح بالا اعلام است .

ليست ميشل عون در انتخابات منطقه كسروان وجبيل به پيروزي رسيد.

ليست ميشل عون در منطقه جبل لبنان وزحله موفق به كسب 15 كرسي در مجلس لبنان شد.

مرحله سوم انتخابات پارلماني لبنان با يك نوع غافلگيري سياسي و انتخاباتي روبرو شد كه آثار و پيامدهاي خود را در شمال تا هفته آينده برجا خواهد گذاشت.

ژنرال ميشل عون در انتخابات كسروان، جبيل به تنهايي پيروز شد و در منطقه المتن شمالي به همراه ميشل المر و الطاشناق و درمنطقه الزحله با ليست سكاف پيروز شد.

دربعلبك نتايج انتخابات جنوب يعني پيروزي حزب الله و امل را تثبيت كرد و انتخابات بقاع غربي نيزنتايج پيروزي سعد حريري را نشان داد.

همانگونه كه رهبري وليد جنبلاط بر اكثريت دروزي ها و نفوذ ائتلاف حزب الله و امل بر جامعه شيعي و رهبري خاندان حريري بر جامعه اهل تسنن تحكيم وتثبيت شد، ميشل عون نيز نفوذ بي نظير خود را از هنگام افول ستاره حزب الكتائب در ميان مسيحيان تحكيم بخشيد ليست ميشل عون اكثريت كرسي ها را در ميان مسيحيان به خود اختصاص داد .

اما جنبلاط با اقرار به شكست خود در مقابل ميشل عون پيروزي وي را پيروزي افراط گرايي بر اعتدال توصيف كرد درحالي كه نبيه بري رئيس مجلس لبنان خواستار قرائت آرام اين نتيجه اي شد كه آن را به كودتاي تاريخي توصيف كرد اما رهبران برجسته در حزب الله آن را نتيجه بازي دمكراتيك توصيف كردند.

جنبلاط گفت : بشاراسد واميل لحود با آوردن ميشل عون زيركانه براي ايجاد تنش مسيحي درمقابل مسلمانان بويژه در مقابل حزب الله عمل كردند و آنها به آمريكا مي گويند ما كساني هستيم كه سلاح حزب الله را كنترل مي كنيم و ميشل عون ابزاري بيش نيست.

نگاهي به نتايج انتخابات مرحله سوم تا پيش ازتكميل شمارش آرا ؛

منطقه كسروان جبيل :
با شمارش بيش از83 درصد آرا در كسروان جبيل و المتن شمالي پيروزي ليست جريان ملي آزاد به رهبري ميشل عون كه 8 كرسي را با 55 هزار راي بدست آورد، بيشترين آرا را به خود اختصاص داد.

درالمتن شمالي نتايج غيررسمي شمارش 68 درصد آرا از پيروزي نامزدهاي ميشل عون و نيز ميشل المر و نامزد حزب طاشناق حكايت دارد. 

منطقه بعلبك هرمل:

در بعلبك هرمل ليست مورد حمايت حزب الله و جنبش امل تمامي 10 كرسي را با اختلاف زياد نسبت به ديگر رقبا به خود اختصاص داد.

منطقه بقاع غربي:

در منطقه بقاع غربي در شمارش 152 صندوق از اصل 211 صندوق ليست سعد حريري موسوم به المستقبل توانست 6 كرسي به خود اختصاص دهد.

منطقه بعبدا- عالبه :

در منطقه بعبدا - عاليه رقابت سختي حاكم بود و ليست مورد حمايت حزب الله و حزب سوسياليست ترقي خواه به رهبري وليد جنبلاط به پيروزي رسيد بالاترين ميزان مشاركت در منطقه جبل لبنان به حوزه بعبدا عاليه نسبت داده شده است با 54 درصد.

ازسوي ديگر برخي محافل خبري اعلام كردند اين انتخابات اولين انتخابات بدون حضور سوريه در 30سال گذشته است و در مرحله سوم آن تكليف نزديك به نيمي از كرسي هاي پارلمان روشن مي شود.

با وجود آنكه نتيجه رسمي امروز دوشنبه اعلام مي شود اما هواداران ميشل عون از فرماندهان پيشين مسيحي پيروزي خود را در منطقه مركزي جبل لبنان جشن گرفته اند.

سومين مرحله از انتخابات پارلمان لبنان در منطقه مركزي جبل و دره بقاع واقع در شرق اين كشور برگزاري مي شد. در اين دو منطقه رقابت سنگيني بين مخالفان و موافقان سوريه در جريان بود. ميزان مشاركت مردم نيز حدود 50درصد گزارش شده است كه بالاتر از مراحل قبلي است.

اين انتخابات چهار مرحله دارد و مراحل اول و دوم آن در دو يكشنبه گذشته برگزار شد.

اولين مرحله از چهار مرحله راي گيري در انتخابات لبنان روز يكشنبه، 29مه، برگزار شد. اين دور از راي گيري تنها به انتخاب نمايندگان بيروت، پايتخت، محدود بود. در انتخابات بيروت، نامزدهاي هوادار ائتلاف ضد سوريه به پارلمان راه يافتند.يكشنبه گذشته، 5 ژوئن، نيزمرحله دوم انتخابات درمناطق جنوبي لبنان برگزار شد اما دراين مرحله، نامزدهاي طرفدارسوريه به پيروزي رسيدند. گروه حزب الله و جنبش امل با فهرست مشتركي از نامزدها در اين انتخابات شركت كرده بودند.

در دو مرحله اول انتخابات پارلماني لبنان نامزدهاي هر يك از دو طرف حدود 20نماينده به پارلمان فرستادند و تقريبا به ميزان مساوي كرسي كسب كردند.

در انتخابات مرحله سوم، رقابت برسر 58نماينده از مجموع 128نماينده پارلمان است و بنابر اين احتمال دارد كه نتايج اين مرحله مشخص كند كه طي چهار سال آينده كداميك از دو جناح، كنترل پارلمان لبنان را در دست خواهد داشت.

دور نهايي راي گيري نيز يكشنبه هفته آينده برگزار مي شود. در اين چهار مرحله 128عضو پارلمان لبنان انتخاب مي شوند. 

کد خبر 194571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha