۳۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۰

کارشناس هندی:

مساله بیداری در منطقه بسیار به موقع است

مساله بیداری در منطقه بسیار به موقع است

نماینده سابق نخست وزیر هند با اشاره به پیدایش بیداری در منطقه گفت: ما نمی خواهیم کشورگشایی کنیم هدفمان ارتقاء ارزش های فرهنگی است و این بیداری در منطقه بسیار به موقع است.

به گزارش خبرنگار مهر، چین مایا قره خان نماینده سابق نخست وزیر هند در امور غرب آسیا در همایش ایران و همکاری های منطقه ای در اوراسیا که امروز دوشنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: این جلسه در زمان مناسبی در کشور ایران که نقش مهمی در منطقه دارد، برگزار شد.
 

وی افزود: ایران و هند دارای تمدن مشترکی هستند و در طی هزاره نیز روابط خوبی داشته اند.
 

قره خان با بیان اینکه نخست وزیر هند در اجلاس عدم تعهد به ایران آمد، ادامه داد: با توجه به روابط خوبی که دو کشور با یکدیگر دارند خیلی خوشحالیم که به ایران آمدیم. 
 

نماینده سابق نخست وزیر هند تصریح کرد: خیلی خوشحال می شویم که برای ارتقاء روابط پذیرای مقامات عالی رتبه ایران در کشورمان باشیم.
 

وی بیان کرد: ایران یک کشور قدرتمند منطقه است و مسئولیت هایی دارد که یک کشور قدرتمند در خاورمیانه دارد، ایران ارتباطات فرهنگی نزدیکی با خاورمیانه دارد و می تواند نقش سازنده ای در اوراسیا داشته باشد.
 

قره خان خاطر نشان کرد: برخی از کشورها مایل نیستند که ایران نقش مهم خود را ایفا کند، ولی اگر از جنبه فرهنگی نگاه کنیم این یک مرحله گذار است و ایران نقش سازنده خود در اوراسیا را به خوبی ایفا خواهد کرد.


نماینده سابق نخست وزیر هند با اشاره به آغاز پدیده بیداری عربی در دو سال گذشته بیان کرد: بیداری آسیایی در منطقه پیش از این آغاز شده بود. هند و چین پیش از این مسئول 50 درصد GDP جهان بودند و بعد از انحطاط در سیاست های استعماری در منطقه منافع و کارآفرینی خود را دوباره بدست آوردند.


وی تاکید کرد: در حال حاضر نیروهای استعماری هر چند غیرداوطلبانه خارج شدند تا مجددا رشد و پویایی خود را آغاز کردیم. البته عظیمت نیروهای استعماری خاتمه کار آنها نیست و کشورهای ما باید هوشیارانه در مقابل پدیده جدید عمل کنند. ما باید به یکدیگر کمک کنیم و همکاری داشته باشیم. این یک پدیده رنسانس برای کشورهای آسیایی خواهد بود.


قره خان گفت: ایالات متحده آمریکا اکنون در خصوص توازن آسیا صحبت می کند هدف آنها جنبه نظامی است و بهتر است که ما از تمام جوانب آسیا را ببینیم و نباید تنها به قدرت نظامی فکر کنیم.


نماینده سابق نخست وزیر هند تصریح کرد: اگر بتوانیم قدرت نرم را ارتقاء دهیم می تواند قوی تر از قدرت نظامی باشد و می خواهیم ارزش های فرهنگی را ارتقاء دهیم نمی خواهیم کشورگشایی کنیم و مساله بیداری که اکنون در منطقه شاهد آن هستیم بسیار به موقع است و این جلسه که همراه با این تحول برگزار شده بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 2000480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha