۱ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۵۷

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه:

حضور نیروهای خارجی در افغانستان بهانه فعالیت تروریست ها است

حضور نیروهای خارجی در افغانستان بهانه فعالیت تروریست ها است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه كشورمان گفت: حضور نیروهای نظامی در افغانستان بهانه ای برای ادامه فعالیت گروه های تروریستی و تندرو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه كشورمان در مراسم اختتامیه همایش ایران و همكاری های منطقه اوراسیا با اشاره به اینكه در خصوص دو نكته همكاری های اقتصادی در حوزه اوراسیا و موضوع امنیت و مسایل امنیتی نكاتی را مطرح خواهد كرد گفت: مسلماً همكاری های اقتصادی از پایه های اساسی مناسبات سیاسی است.

وی افزود: در این حوزه آنچه اهمیت دارد نقش ژئوپلتیك ایران در ارتباط اوراسیا به خاورمیانه و دسترسی این منطقه به آب های آزاد است كه فرصتی طلایی را برای كشورها برای همكاری اقتصادی فراهم می كند.

عراقچی با اشاره به اینكه فرصت های ترانزیتی ایران به این موقعیت معنا می یابد، خاطرنشان كرد: زیرساخت هایی كه در بخش ترانزیت در حال احداث است مانند راه آهن ایران، تركمنستان و قزاقستان و همچنین قزوین، رشت و آستارا می تواند فرصت های اقتصادی قابل توجهی را به همراه بیاورد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ادامه داد: تجهیز بنادر به خصوص بندر چابهار در همین راستا بوده كه با همكاری كشورهای منطقه توسعه این بنادر به ویژه در چابهار در دستور كار پیگیری است.

وی درباره مسایل امنیتی در منطقه اوراسیا بیان كرد: نگرانی های مختلفی در این منطقه برای كشورهای این حوزه وجود دارد كه طبعاً توجه همه كشورها را جلب می كند.

عراقچی تاكید كرد: رتبه اول بحث رقابت در این حوزه است نگرانی این است كه منطقه اوراسیا به منطقه ای تبدیل شود كه رقابت در بین قدرت های بزرگ در آن شكل بگیرد كه نشانه این امر را در سیاست ها و دكترین های امنیتی كه قدرت های بزرگ به ویژه آمریكا در این منطقه و آسیا طراحی كرده اند و اسناد آن نیز وجود دارد مشاهده می كنیم.

وی حضور قدرت های منطقه ای را نگرانی دیگری در زمینه امنیت اوراسیا خواند و گفت: این نگرانی از بعد ژتوپلتیك وجود دارد. مواردی كه شنیده می شود پایگاه های نظامی برای قدرت های خارجی در منطقه تاسیس شود ایجاد نگرانی می كند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه در افغانستان گفته می شود و صحبت های آمریكا و افغانستان در خصوص باقی ماندن آمریكا تا سال 2014 در افغانستان از جمله همین نگرانی ها است. ما اعتقاد نداریم پایگاه های نظامی می تواند به امنیت افغانستان كمك كند. حضور نیروهای خارجی و تاسیس پایگاه های نظامی در افغانستان بهانه ای برای ادامه فعالیت گروه های تروریستی و تندرو خواهد بود.

وی تاكید كرد: گروه های تروریستی فعالیت خود علیه دولت افغانستان را با وجود این پایگاه های نظامی توجیه می كند و نیروهای آمریكایی نیز بر ضرورت این پایگاه ها برای امنیت افغانستان تاكید دارند. این یك دور تسلسل است كه گروهَ های تروریستی و آمریكایی ها هر كدام خود را به نوعی توجیه می كنند و تبعات آن در افغانستان مشاهده خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: وجود نیروهای خارجی، قدرت های فرامنطقه ای و قدرت های بزرگ و منطقه اوراسیا موجب نگرانی برای كشورهای منطقه خواهد بود و باید در این مورد تامل بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه افراط گرایی عامل دیگر نگرانی برای امنیت منطقه اوراسیا است بیان كرد: مواد مخدر در هر یك از كشورهای این حوزه به نوعی خود را نشان داده و وجود دارد. ما اعتقاد داریم باید رویكرد منطقه ای نسبت به امنیت وجود داشته باشد و به دنبال آن ترتیبات امنیتی بدون مداخله عنصر خارجی شكل بگیرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: از بعد از فروپاشی شوروی شاهد درگیری های متعددی در منطقه بوده ایم. درگیری قره باغ، تاجیكستان، افغانستان و ... از جمله این درگیری ها بوده اند كه تنها نمونه ای در این درگیری ها به سرانجام مشخص كشیده كه مساله با مشاركت عناصر منطقه ای حل شده است و آن موضوع تاجیكستان است.

وی ادامه داد: مساله تاجیكستان بدون دخالت خارجی و با مشاركت ایران و روسیه به سرانجام رسید و هنوز هم ادامه دارد. بر عكس آن در افغانستان و قره باغ شاهد حضور نیروهای بیگانه هستیم كه هیچ پایان مشخصی برای این مسایل تا كنون وجود نداشته است.

عراقچی با اشاره به اینكه تمایل به مذاكره با گروه های تروریستی شكست آمریكا و ناتو را به همراه دارد بیان كرد: موضع جمهوری اسلامی ایران رویكرد منطقه ای برای حل و فصل افغانستان و سایر موضوعات منطقه است. درباره افغانستان ما معتقدیم كشورهای همسایه مثل ایران از نگرانی مشروع در افغانستان برخوردارند كه در پی چند سال گذشته شاهد خسارات زیادی شده اند.

وی با اشاره به اینكه در مورد ایران هم از بعد تروریست، هم درگیری ها، مواد مخدر و مهاجرت افغان ها آسیب های دیده شده است اظهار داشت: به همین دلیل هر گونه راه حلی باید با در نظر گرفتن نگرانی های مشروع كشورهای منطقه صورت بگیرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تاكید كرد: دسترسی به یك نظم امنیتی بومی و منطقه ای با مشاركت همه كشورهای منطقه مورد نظر جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی تا كنون نقش خود را در این رابطه ایفا كرده است. هم در موضوع تاجیكستان و هم باقی مسایل منطقه ایران تمام توان خود را برای حفظ صلح و ثبات در منطقه به كار گرفته. در مورد افغانستان نقش ایران مورد تاكید همه قدرت ها است.

وی ادامه داد: ما صلح و ثبات در اوراسیا و بقیه كشورها را صلح و ثبات خود می دانیم و آرامش منطقه و رشد و پیشرفت در منطقه را آرامش و پیشرفت ایران می دانیم به همین دلیل نیز جمهوری اسلامی یران در ایفای نقش منطقه ای برای كمك به صلح و ثبات در منطقه جدی است.

عراقچی به ابتكارات ایران برای مذاكرات سه جانبه ایران- افغانستان- پاكستان، ایران- افغانستان- تاجیكستان، ایران- آذربایجان و تركیه اشاره كرد و گفت: این مذاكرات از مثال های دیگری است مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به راه حل های منطقه ای در حل مشكلات منطقه را نشان می دهد.

کد خبر 2001614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha