۲ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۳۷

مهر گزارش می دهد ؛

آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران-پاکستان/ مخالفت تهران با هرگونه تخفیف

آغاز دور جدید مذاکرات گازی ایران-پاکستان/ مخالفت تهران با هرگونه تخفیف

دور جدید مذاکرات گازی ایران و پاکستان با حضور وزیران نفت و انرژی دو کشور به میزبانی اسلام آباد برگزار شد که مهمترین محورهای این نشست دوجانبه تعیین قیمت فروش گاز و ساخت خط لوله گاز در خاک این کشور همسایه است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از مخالفت ایران با درخواست پاکستان مبنی بر ارائه هرگونه تخفیف در قیمت فروش گاز طبیعی، نشست فوق العاده گازی دو کشور به میزبانی اسلام آباد آغاز شده است.

بر این اساس در این نشست رستم قاسمی وزیر نفت ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی پاکستان درباره آخرین توافق های دوجانبه به منظور انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به پاکستان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

با وجود آنکه ایران حاضر شده است که هزینه ساخت خطوط لوله گاز در خاک پاکستان را بپردازد اما دولت اسلام آباد بار دیگر ساز ناسازگاری سر داده و خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران شده است.


ساخت خط لوله گاز پاکستان با هزینه ایران


بر این اساس جواد اوجی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با اشاره به دستورات جدید رئیس جمهور برای ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان در خاک این کشور توسط ایران، اعلام کرده است: ایران علاوه بر وام 250 میلیون دلاری، کالا و تجهیزات ساخت این لوله گاز در خاک پاکستان را تامین می‌کند.

با این وجود اسلام ‌آباد از تهران در‌خواست کرده ‌است تا قیمت گاز ارسالی توسط خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را کاهش دهد و آن را برابر با قیمت نهایی شده با ترکمنستان ارائه دهد.


پاکستان خواستار تخفیف گاز ایران شد

در همین حال عاصم حسین‌ مشاور نخست وزیر پاکستان در امور نفت با اشاره به آغاز حال چانه‌زنی‌ها با ایران بر سر قیمت قرار‌داد با ایران، گفته است: از تهران می‌خواهیم که قیمت گاز خود را پائین بیاورد و آن را برابر قیمت گاز خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند که به «تاپی» معروف است،‌ به ما عرضه کند.


مخالفت ایران با فروش گاز ارزان

از سوی دیگر رستم قاسمی وزیر نفت ایران هم پیش از سفر به اسلام آباد در گفتگو با مهر با بیان اینکه قرارداد فروش گاز با پاکستان نهایی شده است، ارائه هر گونه تخفیف گازی به این کشور را رد کرد و یادآور شد: به زودی با سرمایه‌گذاری مستقیم ایران عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز در خاک پاکستان هم آغاز می شود.

به گزارش مهر، بهای ساخت این خط لوله از مرز ایران تا داخل خاک پاکستان برای انتقال 750 میلیون فوت مکعب گاز در روز، به‌صورت ضمنی در حدود 1.5 میلیارد دلار تخمین زده‌ شده‌بود، اما از ایران درخواست شده است تا قیمت ساخت آن را کاهش دهد.



فشار آمریکا به دولت اسلام آباد

این در حالی است که "ریچارد السون" سفیر آمریکا در پاکستان اخیرا تاکید کرده است: با وجود اینکه آمریکا به تلاش‌ها برای انتقال گاز ایران به پاکستان معترض است، از هرگونه راه حل دیگری برای حل مشکل انرژی پاکستان حمایت می‌کند.


تاریخچه صادرات گاز ایران به پاکستان

به گزارش مهر، پس از خروج هند از مذاکرات خط لوله صلح، خرداد ماه سه سال گذشته با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان قرارداد فروش گاز طبیعی بین دو کشور در تهران امضا شد.

بر اساس قرارداد 25 ساله ایران و پاکستان باید تا فروردین ماه 1393 (2014 میلادی) سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به این همسایه شرقی صادر شود.

قرارداد اصلی گازی ایران و پاکستان خرداد ماه سال گذشته با حضور محمود احمدی نژاد و آصف زرداری روسای جمهور دو کشور در تهران پاراف شده بود.پس از امضای این قرارداد 2 سند موافقت نامه عملیاتی و موافقت نامه رئوس ترانزیت گاز از خاک پاکستان تهیه و اسفند دو سال گذشته در ترکیه امضا شد.

ضمانت نامه این قرارداد در دولت پاکستان و در وزارت انرژی این کشور توسط نماینده ویژه دولت پاکستان امضا و سپس بخش حساس این قرارداد گازی به دنبال نظر مشاوران حقوقی توسط نماینده دولت پاکستان دست نویس شد.

در نهایت نافذ شدن این قرارداد هفت میلیارد دلاری فروش گاز طبیعی خرداد ماه امسال در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران هم به تصویب رسید.

کد خبر 2002529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha