۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۲۹

گزارش خبری/

پسته ارزان در راه است/ حذف دلالان از بازر پسته شب سال

پسته ارزان در راه است/ حذف دلالان از بازر پسته شب سال

کرمان - خبرگزاری مهر: این روزها افزایش بی رویه نرخ پسته در بازار داخلی به دردسری برای مردم و تولید کنندگان تبدیل شده است تا حدی که بر روند صادرات پسته نیز تاثیر گذاشته با این وجود مسئولان از ورود پسته 32 هزار تومانی طی روزهای آینده به بازار خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت بازار پسته در روزهای پایانی سال 91 به اوج خود رسیده است و این درحالیست که پسته 30 هزار تومانی که هم اکنون توسط تولید کنندگان پسته در بازار اولیه به خصوص رفسنجان تولید می شود در بازار تهران به رقمی بین 60 تا 70 هزار تومان عرضه می شوند و گفته می شود چندین تن پسته توسط محتکران در انبارهای شهرهای بزرگ انبار شده تا در اوج افزایش تقاضا رفته رفته به بازار تزریق شود و در این میان دلالان و سود جویان در کمین سود ناشی از این احتکار نشسته اند.

در راسته بازار عطاران کرمان نیز پسته بین 40 تا 45 هزار تومان قیمت دارد و این افزایش قیمتها تنها نشان از وجود دستهای پنهان دلالان در این بازار دارد.

هر چند که در این میان باید به این امر نیز اشاره  کرد که طبیعتا نرخ پسته فراوری شده در بازار بالاتر از نرخ پسته خام است.

سرانجام پس از خبر تعویق صادرات پسته برای حمایت از بازار داخلی و کش و قوسها و عکس العملهای تولید کنندگان و صادر کنندگان جلسات مکرر بین انجمن پسته و دولت برگزار شد و در نهایت موانع صادرات پسته برداشته شد به شرط اینکه انجمن پسته نیاز داخلی بازار را با نرخ پائین تر از بازار تامین کند.

نیاز داخلی را تامین می کنیم

در همین زمینه محسن جلال پور، رئیس انجمن پسته ایران در گفتگو با مهر اظهارداشت: انجمن پسته ایران به عنوان یکی از بازارهای ارزآور و استراتژیک ایران نقش تاثیر گذاری در بازار جهانی دارد و از مجموع تولید 200 هزار تنی در طول سال تنها 5 هزار تن آن صرف بازار شب سال می شود.

وی تصریح کرد: طبق توافقات صورت گرفته نیاز بازار را با قیمت کمتر از بازار و به صورت عرضع مستقیم در نمایشگاههای عرضه کالا که به منظور تامین نیاز کالای مردم برپا می شود و تعاونیها تامین می کنیم.

جلال پور افزود: با این اقدام جلوی سود جویی دلالان در بازار گرفته می شود و پسته داخلی طی روزهای آینده تامین می شود.

پسته هر کیلو 32 هزار تومان

دبیرکل انجمن پسته ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: پنج هزار تن محصول پسته برای بازار شب عید با نرخی معادل 32 هزار تومان به زودی توزیع می شود.

حسین فیضی افزود: برای اینکه به صادرات نیز لطمه نخورد و مردم نیز بتوانند نیاز خود را برطرف کنند این نرخ معادل بازار صادراتی مشخص شده است و ار قیمت بازار بسیار ارزانتر است.

وی افزود: این میزان پسته به صورت تدریجی در بازرهای استانی مختلف کشور توزیع خواهد شد و تنها مختص بازار تهران نخواهد بود.

وی همچنین به مردم اطمینان داد هر میزان نیاز داخلی بزار پسته باشد تامین می شود.

فیضی همچنان با تاکید بر ادامه صادرات پسته از تولید کنندگان و صادر کنندگان خواست ضمن تلاش برای در اختیار گرفتن بازار های خارجی و صادرات پسته در تامین نیاز بازار داخلی نیز همکاری لازم را با انجمن پسته انجام دهند.

مراقب باشید پسته شب سال به دست دلالان نرسد/ دولت نظارت کند

محمد قربانی اقتصاد دان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: التهاب ایجاد شده در بازار پسته داخلی در حالی ایجاد شده است که به نظر می رسد دلال بازی بیشترین نقش را در افزایش قیمت داشته است بطوریکه نرخ پسته در ایران که تولید کننده نخست پسته جهان محسوب می شد از کشورهای وارد کننده نیز بیشتر شده است.

وی نظارت دقیق بر بازار مصرف را تنها راهکار جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی دانست و گفت: از یک طرف مردم نباید به هیچ وجه پسته گران قیمت را تهیه کنند از سوی دیگر باید به این امر هم دقت کرد که پسته یک کالا لوکس و بی تاثیر بر روند اقتصاد خانوار است و نباید اجازه داد دلالان با استفاده از شرایط موجب سوء استفاده کنند.

قربانی به مسئولان هشدار داد هم اکنون 5 هزار تن محصول در حال توزیع در شبکه است و باید مراقبت کرد که این محصول به وسیله دلالان خریداری نشود و تنها از سوی مراجع قابل نظارت دقیق به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: مسئولان کنترل بازار باید مراقب باشند افراد سود جو حالا که توان اینکه از طریق بازار پسته پولی را به جیب بزنند ندارند حداکثر تلاش خود را به کار می گیرند که از طریق بازارهای دیگر و کالاهای پر تقاضا در شب سال وارد شوند به همین دلیل باید به شدت مراقب بازار کالاهایی مانند مرغ، میوه و سایر کالاها بود.
.................................

گزارش: رهام تکین

 

کد خبر 2003132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha