۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۳۸

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران:

موفقیت نمایشگاه کتاب تهران در گرو غلبه نگاه فرهنگی بر نگاه صنفی است

موفقیت نمایشگاه کتاب تهران در گرو غلبه نگاه فرهنگی بر نگاه صنفی است

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به همکاری ده‌ها دستگاه و نهاد در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: برگزاری موفق این رویداد نیازمند اِعمال یک نگاه فرابخشی و غلبه نگاه فرهنگی بر نگاه صنفی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌انديشی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه و با محوريت بیست و ششمین نمايشگاه بین‌المللی كتاب تهران صبح امروز یکشنبه 6 اسفند در محل این وزارتخانه برگزار شد.

این جلسه با حضور علی اسماعیلی و همایون امیرزاده، رئیس و معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه بیست و ششم و برخی دیگر از دست‌اندرکاران این این نمایشگاه و نیز نمایندگان رسانه‌های گروهی در سالن کوچک سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیرزاده ضمن خوشامدگویی به خبرنگاران حاضر در جلسه، هدف از برگزاری این نشست را ارائه پیشنهاد‌های سازنده از سوی رسانه‌ها برای برگزاری مطلوب نمایشگاه عنوان کرد و ضمن اذعان به مسائلی که فعالان عرصه چاپ و نشر درگیر آن هستند، در عین حال از «موفقیت نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال جاری» سخن گفت و یادآور شد: این نمایشگاه‌ها هم از نظر جمعیت استقبال کننده و هم از نظر فروش کتاب، معدل بهتری داشته‌اند.

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه بیست و ششم همچنین با تائید برخی کاستی‌ها و نواقص مربوط به در اختیار گذاشتن امکانات رسانه‌ای در دوره‌های قبلی نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگاران، اطمینان داد «با وظایف مشخصی که امسال به کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه محول شده است، نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت».

امیرزاده در عین حال با تاکید بر اینکه مسئولان نمایشگاه کتاب تهران نسبت به استقلال حرفه‌ای و کاری خبرنگاران در پوشش این رویداد احترام قائل هستند، گفت: ما و شما باید در کنار یکدیگر موفقیت این رویداد بزرگ را رقم بزنیم.

وی با اشاره به همکاری ده‌ها دستگاه و نهاد در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: برگزاری موفق این رویداد نیازمند اِعمال یک نگاه فرابخشی و غلبه نگاه فرهنگی بر نگاه صنفی است. ما باید ضمن تسری این نگاه، آغوشمان را به روی نقدهای سازنده باز کنیم.

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران همچنین از برگزاری جلسه‌ای در شورای شهر در ساعات ابتدایی روز جاری (6:30 صبح) و با موضوع نمایشگاه آتی خبر داد و از اینکه به گفته او مسئولان شورای شهر بر این نکته که طی ایام نمایشگاه همه امکانات شهری به طور کامل در اختیار این رویداد فرهنگی قرار گیرد، ابراز خوشحالی کرد.

امیرزاده ضمن تاکید بر لزوم هم‌افزایی رسانه‌ها در پوشش خبری نمایشگاه کتاب تهران، خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: اگر در این زمینه میان شما عزیزان هم‌افزایی وجود نداشته باشد، چه بسا خبرهای شما تاثیر یکدیگر را خنثی کنند.

این مقام مسئول در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در پایان گفت: همه ما خوب بلدیم نقد کنیم، اما انتظار من از شما خبرنگاران عزیز این است که ضمن ارائه نقدهای سازنده، راهکارهای حل مشکلات را هم در اختیار ما مسئولان نمایشگاه بگذارید.

در ادامه این جلسه هر یک از نمایندگان رسانه‌های گروهی ضمن بیان برخی مسائل مرتبط با نمایشگاه، در بعضی موارد هم پیشنهادهایی به دست‌اندرکاران دوره بیست و ششم این رویداد فرهنگی ارائه کردند.

مریم زباندان از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از تعداد کمِ رایانه‌های مورد استفاده خبرنگاران در مرکز خبری نمایشگاه کتاب تهران و تعداد زیاد نشست‌هایی که در سراهای اهل قلم  برگزار می‌شود، گلایه کرد و معتقد بود که این مسئله خبرنگارانِ به ویژه خبرگزاری‌ها را از پوشش اخبار نمایشگاه باز می‌دارد. وی همچنین خواستار ارائه تسهیلات رفاهی مناسب‌تر به خبرنگاران اعم از پذیرایی و سوریس ایاب و ذهاب برای آنان شد.

غیاثوند از همین خبرگزاری با اشاره به نزدیک بودن ایام نمایشگاه کتاب تهران به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از مسئولان خواست که تمهیدی بیندیشند تا بحث تبلیغات این نمایشگاه تحت شعاع این رویداد سیاسی قرار نگیرد.

نفیسه اسماعیلی از خبرگزاری فارس هم ضمن تاکید بر لزوم افزایش رایانه‌های مرکز خبری نمایشگاه کتاب تهران برای پوشش سریع و لحظه به لحظه این رویداد فرهنگی، این نکته را یادآور شد که برنامه‌ای مثل جشنواره فیلم فجر دست کم 5 نشست خبری برگزار می‌کند، اما این اتفاق در مورد نمایشگاه کتاب تهران نمی‌افتد، در ادامه خواستار این شد که این رویداد مهم حوزه کتاب هم خوراک اطلاعاتی خبرنگاران را فراهم کند.

جوادی از روزنامه همبستگی هم در سخنانی سطح تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران را بسیار ضعیف توصیف کرد و خواستار بهره‌گیری بیشتر دست‌اندرکاران امر تبلیغات نمایشگاه از تمام ظرفیت‌های محیطی شهر تهران شد.

حمید محمدی محمدی از خبرگزاری مهر نیز با یادآوری برگزاری توامان نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات در سال‌های نه چندان دور که کار اطلاع‌رسانی آنها ساده بود، به اهمیت در دسترس بودن مسئولان این نمایشگاه‌ها ـ که چند سالی است از یکدیگر تفکیک شده‌اند ـ برای خبرنگاران اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از نقاط قوت نمایشگاه مطبوعات، سرکشی رئیس و مدیران آن به غرفه‌ها و گفتگوی رو در رو با خبرنگاران است» خواستار این شد که زمینه برقراری ارتباط خبری تنگاتنگ با مسئولان نمایشگاه کتاب هم برای خبرنگاران این حوزه فراهم شود.

سمیرا شاهقلی از خبرگزاری تسنیم هم با اشاره به کارنامه ناشران در طول سال، خوستار جایگزینی سیستم الفبایی جانمایی آنها در نمایشگاه با کارنامه آنها در حوزه نشر در طول سال منتهی به برگزاری این رویداد شد و به مسئولان نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد کرد از همه ظرفیت‌های نمایشگاه از جمله بازدیدکنندگانی که ممکن است برای گذراندن اوقات فراغت و حتی تفریح به مصلی می‌آیند، برای موفقیت آن استفاده کنند.

ساره دستاران از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم در سخنانی، حضور نویسندگان پیشکسوت در نمایشگاه کتاب تهران را بااهمیت و عملکرد بخش اطلاع‌رسانی این نمایشگاه را در دوره‌های قبل در زمینه اطلاع‌رسانی درباره حضور این نویسندگان مطرح در ایام نمایشگاه و در بخش‌های مختلف آن، ضعیف توصیف کر و همچنین به مسئولان نمایشگاه پیشنهاد کرد به جای برگزاری نشست‌های متعدد در سراهای اهل قلم، ضمن مخاطب‌سنجی، موضوعات جذاب و همه‌فهم را در عناوین این برنامه‌ها قرار دهند. وی همچنین با بیان اینکه یکی از جذابیت‌های هر دوره نمایشگاه، تازه‌های نشر است، بر لزوم تسریع در فرآیند صدور مجوز کتاب در روزهای مانده به برگزاری این رویداد تاکید کرد.

خبرنگار خبرگزاری شبستان هم با انتقاد از پائین بودن سطح امکانات رفاهی و دشوار بودن یافتن یک بطری آب معدنی در محیط پیرامونی شبستان و همچنین دشواری ایاب و ذهاب از ورودی‌های مصلی به صحن اصلی، گلایه کرد و همچنین با بیان اینکه «نمایشگاه کتاب بیشتر حالت فروشگاه کتاب دارد» آن را موجب از دست دادن مخاطب خاص در این نمایشگاه دانست.

کمال صادقی از خبرگزاری مهر هم در سخنانی بر لزوم رعایت استانداردهای جهانی در خصوص برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی مانند نمایشگاه کتاب تهران به خصوص در مواردی مانند امکانات لازم برای پوشش خبری این رویداد تاکید کرد و با اشاره به انتخاب هند به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بیست و ششم، به مسئولان آن پیشنهاد داد زمینه حضور نویسندگان هندی مطرح در سطح جهانی را در نمایشگاه فراهم کنند.

کد خبر 2004563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha