۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷

نطق دفاع از تحقیق و تفحص در مجلس:

مدیریت خودروسازی منجر به شوك تورم در كشور شده است

مدیریت خودروسازی منجر به شوك تورم در كشور شده است

نماینده شبستر در مجلس در دفاع از پیشنهاد تحقیق و تفحص از عملكرد صنایع خودروسازی كشور و شركت های خودروساز گفت: امروز صنعت خودروسازی به گونه ای مدیریت شده كه با نوسان قیمت موجب شوك تورم در اقتصاد كشور شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی علیلو در جلسه علنی روز یكشنبه مجلس در حین بررسی تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملكرد صنایع خودروسازی كشور و شركت های خودروساز طی سخنانی اظهار داشت: خودروسازی امروز مشكلات زیادی در كشور به وجود آورده است.

وی ادامه داد: یك روز در این كشور گفته می شد اگر قیمت بنزین افزایش یابد یا اگر قیمت ارز بالا و پایین شود در جامعه شوك ایجاد می شود. امروز صنعت خودروسازی به گونه ای مدیریت شده كه با نوسانات در قیمت باعث ایجاد شوك در كشور شده است.

نماینده شبستر گفت: ما در موضوع قیمت، بارها از مسئولان سوال كردیم حتی وزیر و معاونان وی به كمیسیون آمدند و ما از نحوه ارتقا قیمت ها و لجام گسیختگی در قیمت خودرو سوال كردیم اما پاسخ و شفافی داده نشد. گفتند به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه است.

وی افزود: بین افزایش قیمت مواد اولیه و آن چه كه در مورد خودرو اتفاق افتاد تناسبی وجود نداشت و ما جواب منطقی نگرفتیم.

علیلو گفت: در خصوص كاهش تولید خودرو نیز بارها سوال كردیم كه چرا ظرفیت تولید 45 درصد شده است اما باز هم پاسخ درستی داده نشد.

 95 درصد آ ن چه كه در خودروسازی به كار می بریم تولید داخل است. در تولید خودرو در كشور ارزبری بسیار اندكی دارد و فقط 2-3 قطعه اساسی برای خودرو از خارج وارد می شود.

وی افزود: عده ای از نمایندگی های ایران خودرو و سایپا آمدند گفتند كه درآمد ما از محل فروش بوده است و قریب به یك سال است كه اجازه فروش خودرو را از ما گرفته اند و شبكه دلالی جایگزین شده است.

نماینده شبستر گفت: ما امروز تفاوت قیمت 4 تا 25 میلیونی در خودروها را شاهد هستیم این چه مدیریتی است؟ در گذشته بعضاً خودروسازها با كمك های دولتی كار می كردند و به نوعی حمایت می شدند اما از آن زمانی كه كمك دولتی قطع شده است آنها تقاضای وام كرده اند و چون وثیقه درستی برای وام گرفتن نداشتند با وام آنها موافقت نشد و آنها قیمت ها را بالا بردند. سوال این است شما كه اینقدر به نقدینگی احتیاج داشتید چرا مبلغ كلانی از خودروسازی را در سهام بانك پارسیان خوابانده اید؟ اینها چه ارتباطی با هم دارند. متاسفانه در این مورد هم سوال كردیم اما پاسخ درستی به ما ندادند.

وی گفت: مردم به توصیه مسئولان خود عمل كردند و نسبت به تولید داخل اقبال نشان دادند، اما پس از این همه حمایت از صنعت خودروسازی از سوی مسئولان و مردم، سوال این است چه تلاشی در ارتقاء صنعت خودرو شد.

نماینده شبستر گفت: خودروسازان به ما گفتند 55 آیتم استاندارد را در ساخت خودرو اعمال می كنند سوال این است پس چرا ساعت 6:30-7 صبح كه از جلوی نمایندگی های خودرو رد می شویم شاهد صف طویل خودروهای صفر هستیم كه برای رفع اشكال آمده اند آیا آیتم های شما از استاندارد جهانی بهتر است؟ چرا مردم را ناگزیر می كنید كه به سمت خرید خودروی خارجی و وارداتی بورند.

علیلو افزود: ما پشیمان نیستیم كه تعرفه برای حمایت از تولید داخلی تصویب كردیم اما ناراحت هستیم كه خودروساز داخلی بازار خودرو را برای خود انحصاری می بینند و مردم را از خودروی كیفی محروم می كند.

وی در خصوص مسایل امنیتی خودروهای تولید داخل نیز گفت: به گزارش های نیروی انتظامی دقت كنید درصدی از گزارش ها در تصادفات مربوط به عمل نكردن ترمزهای ای بی اس است كه حتی بعضاً برعكس هم عمل می كنند وقتی به كارشناس مراجعه می كنم می گوید ترمز ای بی اس همین است، این در حالی است كه ترمز ای بی اس دارای امنیت بالاتر است اما پاسخی كه به من می دهند می گویند همین است. وقتی اندكی باران می آید ترمز ای بی اس عمل نمی كند حتی توان ایستادن ماشین را هم می گیرد.

وی افزود: اگر ما در اینجا تعیین تكلیف نكنیم پس كجا باید تعیین تكلیف كنیم اگر مردم شكایت شان را به ما نیاورند پس كجا بیاورند ما كجا باید به وظیفه نظارتی خود عمل كنیم.

نماینده شبستر از نمایندگان مجلس خواست تا به انجام این تحقیق و تفحص رای مثبت دهند.

نمایندگان مجلس نیز آب 189 رای موافق، 3 رای مخالف و 1 رای ممتنع از 226 نماینده حاضر با انجام تحقیق و تفحص از عملكرد صنایع خودروسازی كشور و شركت های خودروساز موافقت كردند.

کد خبر 2004885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha