۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۱۳

مهر گزارش می دهد؛

جولان سوجودجویان در بازار مرغ البرز/جلوگیری از نوسان قیمت در گرو ساماندهی شبکه توزیع

جولان سوجودجویان در بازار مرغ البرز/جلوگیری از نوسان قیمت در گرو ساماندهی شبکه توزیع

کرج – خبرگزاری مهر: بعد از نوسانات قیمت مرغ در کشور و اعلام حل این مشکل، هنوز هم نوساناتی در قیمت این محصول در سطح استان مشاهده می‌شود که یکی از علت‌های آن فقدان شبکه توزیع مناسب است. این امر سبب شده تا سودجویان به راحتی بتوانند در تعیین قیمت مرغ تاثیرگذار باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، تا زمانی که فاکتور رسمی و سندی برای خرید و فروش مرغ در بازار وجود نداشته باشد به راحتی می‌توان مرغ را به قیمت دلخواه به فروش رساند ولی زمانی که فاکتور رسمی وجود داشته باشد و توزیع مرغ در شبکه‌های نظامند انجام شود فروشنده ملزم است که بر قیمت مرغ تنها ده درصد به عنوان سود اضافه کند.

در حال حاضر هر فردی با خرید یک خودرو اقدام به توزیع و جابه جایی مرغ در بازار می‌کند که این امر نابسامانی ایجاد کرده است.

عرضه مرغ طی ماه‌های گذشته سوژه و تیتر اکثر رسانه‌های جمعی بود که یکی از علل آن کمبود مرغ در بازار بود و هم اکنون مدیران و مسئولان فقط نگران این هستند که بازار مرغ با کمبود مواجه نشود در صورتی که مدیریت قیمت و نظامند کردن آن نیز باید نقش داشته باشند.

زمانی که فاکتور رسمی فروش همراه این محصول نباشد بازرسان و ناظران نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

استان البرز تامین کننده ۱۲ درصد تخم مرغ کشور است ولی از لحاظ تامین مرغ وارد کننده است و هنوز از این جهت خودکفا نشده است. این استان برای تنظیم بازار اقدام به واردات مرغ منجمد کرده است، در صورتی که مرغداری‌های استان با تمام ظرفیت‌های خود فعالیت نمی‌کنند و برخی نیز به صورت گردشگری و چرخشی فعالیت می‌کنند.

فاکتورفروش برای مرغ صادر شود

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، تاکید کرد: فاکتور فروش برای مرغ باید صادر شود.

امیر یزدی گفت: در حال حاضر از لحاظ تامین مرغ مشکلی وجود ندارد و برخی از افراد به دنبال ایجاد جو کاذب در جامعه هستند.

وی ادامه داد: ذخیره سازی به گونه ای است که برای 6 ماه سال آینده نیز در انبارها کالا و مایحتاج مردم وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز افزود: در حال حاضر  مرغ به اندازه کافی خریداری و ذخیره سازی شده است و هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

جلوگیری از نوسان قیمت مرغ در کرج در گرو ساماندهی شبکه توزیع است

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، ماهی و پرندگان خانگی کرج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جلوگیری از نوسان قیمت مرغ در کرج در گرو ساماندهی شبکه توزیع است.

کاظم حاج محمدی با بیان اینکه مشکل عمده مرغ در کرج نبود شبکه توزیع مناسب است، اضافه کرد: هم اکنون تلاش اتحادیه این است که این شبکه را نظامند کند تا دیگر شاهد تفاوت قیمت در سطح استان نباشیم.

وی ادامه داد: مغازه دار‌ها که خود خریدار مرغ هستند فاکتور فروش رسمی دریافت نمی‌کنند و زمانی که بازرسان نیز مراجعه می‌کنند فاکتوری برای ارائه ندارند.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، ماهی و پرندگان خانگی کرج افزود: یک مغازه دار می‌تواند ۱۰ درصد به قیمت خرید مرغ بیافزاید ولی زمانی که فاکتور فروش نباشد نوسان قیمت و سوء استفاده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

حاج محمدی گفت: مغازه دار در این میان تقصیری ندارد به دلیل اینکه خود مغازه دار نیز خریدار مرغ است و قیمت گذاری و صدور فاکتور باید از‌‌ همان مرغداری به درستی انجام شود.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، ماهی و پرندگان خانگی کرج با بیان اینکه هم اکنون ذخیره سازی مرغ به خوبی صورت گرفته است، اضافه کرد: از لحاظ مرغ با کمبودی مواجه نخواهیم شد فقط تنها مشکل ساماندهی شبکه توزیع و نظامند کردن آن است.

خودروهای حمل و فروش مرغ و تخم مرغ متولی ندارد

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، ماهی و پرندگان خانگی کرج در ادامه گفت: خودروهای حمل مرغ و تخم مرغ متولی ندارد و هر فردی خودرویی برای خود خریداری و سپس مرغ را به کشتارگاه منتقل و سپس در بازار توزیع می‌کند.

کاظم حاج محمدی افزود: در طول سال معمولاً قبل از ماه مبارک رمضان و قبل از آغاز سال جدید در بحث مرغ و تخم مرغ مشکلاتی برای مرغداران ایجاد می‌شود که کمبود و نوساناتی وجود دارد.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ، ماهی و پرندگان خانگی کرج ادامه داد: برخی از مواقع دولت نرخی را مصوب می‌کند که با هزینه‌ها ایجاد شده برای مرغدار همخوانی ندارد.

حاج محمدی گفت: با توجه به ایام پایانی سال میزان سهمیه کرج اعلام شود تا با برنامه ریزی در اختیار واحد صنفی و سپس در اختیار شهروندان قرار گیرد.

در تنظیم بازار مرغ منجمد تا پایان سال مشکلی نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه برخی مواقع التهاباتی در بحث مرغ و تخم مرغ در سطح استان ایجاد می‌شود، اضافه کرد: ولی در سال جاری ما ذخیره سازی مناسب انجام داده‌ایم که هیچ کمبودی تا شب ایجاد نمی‌شود.

محمدرضا مس فروش گفت: در هفته گذشته روزانه بین ۶۰ تا ۹۰ تن مرغ منجمد وارداتی با سایز استاندارد و خوبی در سطح استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ محله عرضه مرغ و تخم مرغ در سطح کرج در نظر گرفته شده است، افزود: قیمت مرغ منجمد ۵۰ هزار ۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز تصریح کرد: در بحث کنجاله، سویا و جو نیز مشکلی از لحاظ کمبود وجود ندارد.

۱۰۰ تن گوشت مرغ در سطح شهرستان کرج توزیع شد

معاون برنامه ریزی و اداری و مالی فرماندار کرج از توزیع ۱۰۰ تن گوشت مرغ در سطح این شهرستان خبر داد.

مصطفی آجرلو در این رابطه اظهار داشت: طی روزهای اخیر به علت عدم عرضه مرغ توسط برخی مرغداران قیمت این محصول تا حدودی در سطح بازار‌ها افزایش یافته بود که با اتخاذ تدابیر لازم از سوی ستاد تنظیم بازار استان و شهرستان مقدار قابل توجهی مرغ منجمد ترکیه‌ای و برزیلی که از قبل ذخیره سازی شده بود، توزیع شد.

وی افزود: از این میزان یادشده؛ ۵۵ تن در سطح فروشگاه‌های رفاه، ۲۰ تن توسط اتحادیه‌های مرغ، تخم مرغ و فرآورده‌های گوشتی، ۲۰ تن در ۱۹ بازار روز میادین میوه و تره بار شهرداری کرج و ۵ تن نیز در منطقه مهرشهر توزیع شد.

کیفیت مرغ‌های وارداتی مطلوب است

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن کیفیت مرغ‌های وارداتی گفت: مرغ‌های منجمد وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار است و از حیث طعم و کیفیت با ذائقه مردم ایران همخوانی دارد.

معاون برنامه ریزی و اداری و مالی فرماندار کرج با تاکید بر اینکه قیمت مرغ منجمد در سطح بازار ۵۰۵۰ تومان است، خاطرنشان کرد: فروشندگان مراکز یادشده موظفند با تبعیت از مصوبات ستاد تنظیم بازار نسبت به رعایت قیمت یاد شده اقدام کنند.

وی تصریح کرد: به واسطه اتخاذ تدابیر لازم از سوی ستاد تنظیم بازار استان و شهرستان، گوشت مرغ به اندازه کافی ذخیره سازی شده و هیچ نگرانی در رابطه با تهیه و تامین این ماده پروتئینی از سوی مردم وجود ندارد. در این راستا از شهروندان درخواست می‌شود با همکاری و تعامل مناسب با مسئولان شهرستان زمینه خدمت رسانی شایسته به شهروندان را فراهم کنند تا فضا برای برخی سودجویان که در پی ایجاد اختلال در بازار به واسطه گران فروشی و کم فروشی هستند، ناامن شود.

تمام مرغداری‌های استان البرز فعال نیستند

حسین شعبانی مدیر عامل تعاونی مرغداران وحدت ساوجبلاغ با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ درصد تخم مرغ کشوردر استان البرز تولید می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون ۲۸۰ مرغداری در استان البرز وجود دارد که همه مرغداری‌های استان البرز فعال نیستند.

کار‌شناس ارشد امور دامی گرایش طیور ادامه داد: چند درصد مرغداری ها غیر فعال و به صورت چرخشی فعالیت می‌کنند و در دوره‌ای از سال غیر فعال هستند.

شعبانی گفت: این ۲۸۰ مرغداری استان البرز هم اکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده است و حدود ۵ الی ۶ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

کمبود مرغ در بازار کرج وجود ندارد

فرماندار کرج گفت: کمبود مرغ در بازار کرج وجود ندارد و تدابیر لازم برای تنظیم بازار اندیشیده شده است.

مهدی ایران‌نژاد افزود: کمبود مرغ در بازار کرج وجود ندارد و تدابیر لازم برای تنظیم بازار در کرج و استان اندیشیده شده و هیچ مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخیره مرغ به اندازه کافی در کرج صورت گرفته که در صورت کمبود مرغ در بازار بتوانیم تنظیم بازار را به خوبی انجام دهیم.

فرماندار کرج افزود: برخی از افراد سودجو اخیراً به دنبال ایجاد بازار کاذب برای افزایش قیمت مرغ هستند ولی شهروندان کرجی بدانند که وضعیت ذخیره مرغ در کرج عالی است.

ایران‌نژاد اظهار داشت: در صورت نیاز از مرغ‌های ذخیره شده استفاده خواهیم کرد ولی هم اکنون هیچ مشکلی از لحاظ کمبود مرغ وجود ندارد.

گزارش: مهدی دهقان

کد خبر 2005480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha