۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰

فیلسوف آمریکایی در گفتگو با مهر:

فرهنگ مصرفی غرب باعث کاهش سواد فرهنگی مردم شده است

فرهنگ مصرفی غرب باعث کاهش سواد فرهنگی مردم شده است

یک استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا معتقد است: فرهنگ مصرفی غرب باعث می شود تا سواد فرهنگی و آموزش فرهنگی مردم به طرز شدیدی نزول پیدا کند و مردم به راحتی در دستان نخبگان اقتصادی و سیاسی قرار گیرند.

کلایتون کراکت استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا در خصوص اینکه چه نقدی بر سبک زندگی غربی وارد است به خبرنگار مهر گفت: مقایسه سبک زندگی غربی در طول زمان کار سخت و دشواری است.

وی در ادامه افزود: در واقع وقتی بخواهیم موضوعی را در خلال زمان و در بسترهای فرهنگی مختلف بحث و بررسی کنیم کار سخت و دشواری در پیش داریم.

کراکت یادآور شد: مطمئناً هر سبک زندگی در بستر زمانی و مکانی خود دارای نکات مثبت و یا منفی می‌تواند باشد.

استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی تأکید کرد: سبک زندگی کنونی در غرب مبتنی بر مصرف‌گرایی و مادی‌گرایی است. این سبک زندگی توسط رسانه‌ها مورد تشویق قرار می گیرد و توسط آنها شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اسم این فرهنگ را روزنامه نگاری به نام "کریس هجس" فرهنگ فریب و نیرنگ نامیده است. در این فرهنگ سعی می شود تا تعداد بیشتری از مردم توسط تصویر ارائه شده از مصرف که در آن رضایتمندی و ارضای آنی وعده داده می شود اغوا می شوند.

مؤلف "الهیات سیاسی رادیکال: دین و سیاست بعد از لیبرالیسم" تأکید کرد: این تصویر ارائه شده باعث می شود تا سواد فرهنگی و آموزش فرهنگی مردم به طرز شدیدی نزول پیدا کند و وقتی چنین اتفاقی افتاد و سواد فرهنگی مردم کاهش پیدا کرد آنها به راحتی در دستان نخبگان اقتصادی و سیاسی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه یادآور شد: بنیادگرایی دینی برای مقابله با چنین سبک زندگی سکولاری سبک زندگی خاص خود را ارائه داده است. اما این سبک زندگی نیز مبتنی بر فهم ظاهری و فهمی غریب از دین و فرهنگ است.

کراکت با اشاره به اینکه منابع طبیعی محدود هستند، گفت: آبهای آشامیدنی، منابع انرژی و توان اتسمفر برای جذب کربن محدود است و این سبک زندگی مادی بدون توجه به چنین محدودیتی همچنان شتابان به پیش می رود.

این استاد مطالعات دینی دانشگاه آرکانزاس مرکزی آمریکا در پایان تأکید کرد: در صورتی که با توجه به محدودیت منابع طبیعی سبک زندگی ما می بایست بر اساس این محدودیتها شکل می گرفت. از سوی دیگر باید توجه داشت که سبک زندگی مادی نمی‌تواند جنبه‌های معنوی زندگی انسان را جبران کند. در واقع چنین سبک زندگی مادی با نیازهای معنوی انسان بیگانه است.

کد خبر 2005832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha