۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۰۷

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

وقتی نتیجه اسکار از کاخ سفید اعلام شود، سیاسی بودنش کاملاً مشخص است

وقتی نتیجه اسکار از کاخ سفید اعلام شود، سیاسی بودنش کاملاً مشخص است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب آرگو را به عنوان فیلم برتر در جایزه اسکار یک انتخاب کاملاً سیاسی خواند و تاکید کرد: وقتی نتیجه اسکار از کاخ سفید اعلام می‌شود، سیاسی بودن آن کاملاً مشخص است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 7 اسفند در حاشیه جشنواره شعر فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به انتقادی مبنی بر حضور کم‌رنگ پیشکسوتان در جشنواره‌های موسوم به فجر اعم از فیلم، موسیقی و شعر گفت: اینگونه نیست که هر ساله شاهد حضور همه پیشکسوتان باشیم و به هر حال هر کدامشان دلایلی دارند و گاهی اوقات آنها اثر جدید ندارند و مثلاً در زمینه فیلم، اینگونه نیست که هر ساله کارگردانان پیشکسوت ما بتوانند فیلم بسازند.

وی افزود: طبیعی است که میدان برای جوان‌ها فراهم شده و حضور فیلمسازان جوان در این عرصه پررنگ است و آثارشان امسال هم در جشنواره فیلم فجر مورد استقبال قرار گرفت و نشان دادند که می‌توانند در آینده جای نام آوران کشور را بگیرند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: در زمینه شعر همیشه شاهد لطف و حضور پیشکسوتان بوده‌ایم و حتی استادانی مثل حمید سبزواری و استاد مشفق کاشانی با وجود کهولت سن در جشنواره حضور دارند. در جشنواره موسیقی فجر هم بعضی از بزرگان بودند.

حسینی گفت: این جشنواره‌ها متعلق به خود پیشکسوتان است و اگر هم دبیران جشنواره‌ها فراموش کردند که از آنها دعوت کنند، این پیشکسوتان نباید بین خودشان و جشنواره فاصله بیندازند و جدایی احساس کنند بلکه باید خودشان حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از اطلاع‌رسانی جشنواره امسال شعر فجر هم تاکید کرد: کار اطلاع‌رسانی این جشنواره بهتر برگزار شد و امسال در مقایسه با سال‌های قبل دوستان در مطبوعات، نشریات، خبرگزاریها و پایگاه‌های خبری تلاش بیشتری انجام دادند.

حسینی اضافه کرد: رسانه‌ها همکاری خوبی با شعر فجر داشتند و جا دارد من از آنها تشکر کنم و همین همکاری بود که باعث شد استقبال بیشتری از جشنوراه شعر فجر صورت گیرد. حق هم همین است که وقتی بحث شعر در میان می‌افتد، این انتظار هست که بازتاب بیشتری داشته باشد تا جمع بیشتری از مردم از آن بهره‌مند شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: آثاری که امسال به جشنواره شعر فجر رسید، قابل مقایسه با دوره قبل نیست؛ ما شاهد یک پیشرفت 60 درصدی در تعداد آثار بودیم.

حسینی گفت: امسال از همه استان‌ها برای مشارکت در جشنواره شعر فجر دعوت به عمل آمده بود تا در هفت منطقه کشور برنامه‌ها برگزار شود. در مجموع فکر می‌کنم دوستان دبیرخانه جشنواره شعر فجر و همه دست اندرکاران آن سعی کردند گام‌های خوبی در راستای تکریم از شاعران کشورمان بردارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب فیلم آرگو به عنوان بهترین فیلم در جایزه امسال اسکار، گفت: آنها از ابتدا تبلیغات گسترده‌ای کردند تا جایزه اسکار به این فیلم تعلق بگیرد و کاملاً معلوم بود که دارد یک حرکت سیاسی انجام می‌شود.

وزیر ارشاد ادامه داد: شاید آنها عصبانی شدند که ما امسال به خاطر اهانتی که به ساحت نورانی پیامبر صورت گرفته بود، اسکار را تحریم کرده بودیم و شاید به همین خاطر رفته بودند دنبال فیلمی که حوادثی در آن بیان می‌شود که مطابق واقع نیست و چهره نامناسبی از مردم ایران ارائه می‌کند.

حسینی گفت: خودشان و حتی سیاستمدارانشان هم اعتراف کردند که این با واقعیت‌ها تطابق ندارد ولی وقتی این انتخاب را انجام می‌دهند، خودشان اعتبارشان را از دست می‌دهند. مثلاً در مورد فیلمی هم که درباره پاکستان ساخته‌اند یعنی «30 دقیقه بعد از نیمه شب»، بعضی از پاکستانی‌ها هم اعتراض کردند که این فیلم مطابق با واقعیت نبوده است.

وی با ذکر مثال‌هایی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال بعضی از پاکستانی‌ها را نشان می‌دهد که به زبان عربی حرف می‌زنند در حالی که زبان رایج آنها یا اردو است یا پشتو. یا اینکه در صحنه‌ای از فیلم به راحتی می‌توانند وارد سفارت پاکستان شوند در حالی که آنجا اینقدر سیستم حفاظتی‌اش قوی است که کسی نمی‌تواند نزدیک آن بشود. اینها برای مردم کشورها یک حالت فکاهی و تمسخرآمیز دارد اما آنها تبلیغات خودشان را می‌کنند و اثرشان را می‌خواهند بگذارند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: اینکه از کاخ سفید نتیجه اسکار اعلام می‌شود، سیاسی بودن آن کاملاً مشخص است.

 

کد خبر 2006486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha