۱۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۲۸

مهمترین رویدادهای علمی هفته

انجام اولین پیوند دست خاورمیانه در کشور/ اعلام وضعیت آب و هوای قرن آینده

انجام اولین پیوند دست خاورمیانه در کشور/ اعلام وضعیت آب و هوای قرن آینده

انجام اولین پیوند دست خاورمیانه در کشور، رأی اعتماد مجلس به وزیر ارتباطات، برگزاری کنگره جهانی موبایل در بارسلون و راهیابی حشره ها به منوی غذای انسان در آینده از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری در هفته‌ای که گذشت بوده‌اند.

انجام اولین پیوند دست خاورمیانه

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته شاهد اولین پیوند دست خاورمیانه در کشورمان بودیم. رئیس بیمارستان 15 خرداد در این باره گفت: این پیوند عضو با دریافت مجوزهای شرعی انجام شده است.

دکتر محمد کلانتر هرمزی در نشست خبری روز چهارشنبه 9 اسفند ماه با اشاره به جزئیات اولین پیوند دست خاورمیانه افزود: این اولین پیوند جراحی دست از بیمار مرگ مغزی به شخصی است که سابقه قطع دست داشته است.

دست اهدا شده مربوط به جوان 25 ساله ای است که در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود. بیمار گیرنده دست نیز با نام اسکندر مقدمی فردی 38 ساله است که شش سال قبل مچ دست راست وی قطع شده بود.

تولید دوربین فضایی با تفکیک 3 رنگ

پژوهشگران کشور با اجرای پروژه تحقیقاتی به طراحی محموله تصویربرداری دست‌یافتند که در ارتفاع مداری 500 کیلومتر قادر به تصویر برداری با قدرت تفکیک 3 طیف رنگی است.

حسین صیاد زاده- مجری طرح با اشاره به جزئیات این دوربین گفت: دوربین طراحی شده محموله تصویربرداری خطی است که چند طیفی است و 3 طیف مرئی را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه این محموله در راستای برنامه‌های فضایی کشور و بومی سازی زیر سیستم‌های ماهواره‌ای اجرایی شد، اظهار داشت: دوربین طراحی شده قدرت تفکیک پذیری کمتر از 20 متر طراحی شده و نوع تصویربرداری آن نیز تصویر برداری یا اسکن خطی است.

راه اندازی "الکسای" ایرانی

قائم مقام شورایعالی اطلاع رسانی با بیان اینکه تست مقدماتی پروژه راه اندازی "وب سنج ماشینی" که با نام "الکسای ایرانی" شناخته می‌شود انجام شده است، گفت: درصورت تامین اعتبار این پروژه سال آینده راه اندازی عمومی می‌شود.

حجت الاسلام سعید سالاریان در این هفته با بیان اینکه الکسای ایرانی ملاک و معیار سنجش وبگاهها است، در مورد آخرین وضعیت عملیاتی کردن این پروژه اظهار داشت: از آنجایی که "الکسا" در ذهن کاربران شناخته شده است پروژه وب سنج ماشینی با این نام شناخته می شود که هم اکنون تست های مقدماتی آن انجام شده و امید می رود در صورت تامین اعتبار، درسال آینده تکمیل شود.

وی با اشاره به برپایی 3 دوره جشنواره ارزیابی وبگاههای حاکمیتی برای شناسایی و به دست آوردن شاخص های ارزیابی گفت: با ماشینی کردن نحوه ارزیابی وبگاهها، امکان رتبه بندی وبسایتها و وبگاههای حاکمیتی و غیر حاکمیتی براساس شاخص های کیفی و کمی فراهم شده است و به جرات می توان گفت الکسای ایرانی به مراتب قوی تر و کامل تر از الکسای خارجی فعالیت خواهد کرد.

نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد

در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس با 177 رای با وزارت محمد حسن نامی در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات موافقت کردند.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح سه شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان با 177 رای موافق، از 243 نماینده حاضر به محمد حسن نامی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصدی این وزارتخانه اعتماد کردند.

برگزاری کنگره جهانی موبایل در بارسلون

معرفی تبلت جدید سامسونگ و تلفن هوشمند اندرویدی هواوی آغازگر کنگره جهانی موبایل بود که از روز دوشنبه 25 فوریه (7 اسفند) آغاز شد و تا امروز پنجشنبه 28 فوریه ( 10 اسفند) ادامه دارد.

حدود 1500 ارائه دهنده در این مراسم سالانه که در بارسلون اسپانیا برگزار شده، شرکت کرده اند.

تولید کنندگان حاضر در کنگره جهانی موبایل به عنوان بزرگترین نمایشگاه موبایلی جهان که در بارسلون، اسپانیا درحال برگزاری است تلفنهای هوشمندی را عرضه می کنند که به سختی در دست جا می گیرد و شبیه تبلتهایی هستند که اندکی آب رفته اند.

درحالی که سازندگان به تلفنهای همراهی کوچکتر از تبلت روی می آورند و اندازه تلفنهای هوشمند به تبلت نزدیک تر می شود، اندازه تبلتها آب رفته اند.

ورود حشرات به منوهای آینده غذا

برخی از کارشناسان تغذیه در این هفته اظهار داشتند که خوردن حشرات می تواند در آینده ای نه چندان دور وارد رژیم غذایی ما شود، چرا که این حشرات دارای پروتئین، کلسیم و مواد مدنی مورد نیاز بدن هستند.

درحال حاضر نقاطی در دنیا وجود دارند که حشرات را هر روز به عنوان یک خوراک لذیذ مصرف می کنند.

استفان گیت مستند سازی که ورود حشرات به غذاهای انسانهای آینده را پیش بینی کرده اظهار داشت که قیمت گوشت گاو و گوسفند درحال افزایش است و یافتن زمینهای کافی برای حیوانات و برطرف کردن نیازهای آنها همواره دشوار تر می شود، حشرات گزینه های سالم، مغذی و گاهی خوشمزه هستند که میزان پروتئین آنها اگر از ماهی یا گوشت بیشتر نباشد با آنها برابری می کند.

هواشناسی قرن آینده اعلام شد
 
محققان با ارائه یک مدل اقلیمی جدید پیش بینی کردند با توجه به افزایش میزان دی اکسید کربن طی قرن آینده، احتمالا بارش برف در مناطق قطبی و ارتفاعات، افزایش و در سایر نقاط جهان کاهش می یابد.
کد خبر 2007852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha