کنفرانس خبری مشترک کری و الخطیب/

کری: حامی تشکیل دولت انتقالی هستیم/ الخطیب: وحدت سوریه خط قرمز ماست

کری: حامی تشکیل دولت انتقالی هستیم/ الخطیب: وحدت سوریه خط قرمز ماست

در کنفرانس خبری مشترک وزیرخارجه آمریکا و رئیس ائتلاف مخالفان سوری در پایتخت ایتالیا دوطرف آخرین مواضع خود را در قبال بحران دوسال اخیر سوریه ابراز داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر ببه نقل از روسیا الیوم، "جان کری" وزیرخارجه آمریکا و "معاذ الخطیب" رئیس ائتلاف مخالفان سوری امروز در یک کنفرانس خبری پس از پایان نشست رم شرکت کردند.

وزیرخارجه آمریکا در این نشست از افزایش دو برابری کمکهای آمریکا به مخالفان سوری خبر داد و افزود: البته کمکهای ما که با تصمیم "باراک اوباما"، انجام می شود شامل کمکهای نظامی نیست.

وی با اشاره به وضعیت پیچیده سوریه، افزود: علاوه بر کمکهای قبلی در نظر داریم 60 میلیون دلار دیگر به مخالفان کمک کنیم. البته این کمکها برای رفع نیازهای روزانه، دارویی و غذایی به ائتلاف مخالفان و ارتش آزاد صورت می گیرد.

کری تاکید کرد: آمریکا با آغاز روند انتقال قدرت در سوریه موافق است. البته ائتلاف مخالفان سوری به تنهایی نمی تواند این مسئولیت انتقال قدرت را بپذیرد بلکه به حمایتهای ما نیاز دارد.

کری الخطیب ترزی

وزیرخارجه آمریکا پس از دیدار امروز خود با الخطیب افزود: مخالفان سوری در سال 2010 گروهی کوچک بودند که از معترضین حمایت می کردند اما هم اکنون به سطحی رسیده اند که با نظام سوریه نبرد می کنند.

وی افزود: در هر صورت ما تماسها با ائتلاف مخالفان سوری را در راستای اطمینان از این مسئله که کمکها به افراد نیازمند در مناطق صعب العبور می رسد، ادامه خواهیم داد.

در ادامه این کنفرانس خبری "معاذ الخطیب"، با اشاره به دیدارهای خود با وزیران خارجه کشورهای مختلف در حاشیه نشست رم، مدعی شد: نظام سوریه تنها نظامی است که مردم خود را با موشکهای اسکاد بمباران می کند.

وی بدون اشاره به جنایات هر روزه گروههای مسلح و تروریستی، افزود: ما ضدهرگونه تفکر تکفیری که می خواهد عقاید خود را با زور و خشونت تحمیل کند، مخالف هستیم.

رئیس ائتلاف مخالفان سوری در ادامه مهمترین خواسته این جریان را ایجاد کانالهای امن تحت بند هفتم منشور سازمان ملل عنوان کرد.

الخطیب با تاکید به اینکه "وحدت سوریه خط قرمز ماست"، افزود: با هرگز به تجزیه سوریه رضایت نمی دهیم و در این راستا مبارزه می کنیم.

وی همچنین از وجود یک توافقی بین المللی برای عدم انجام کمکهای تسلیحاتی به مخالفان سوری خبر داد.

 

کد خبر 2008574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha