۱۲ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۴

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

احتمال افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها

احتمال افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها

معاون وزیر نفت خواستار تجدید نظر در قیمت فروش گاز پتروشیمی‌ها شد و گفت: پیشنهادهایی در این باره به دولت ارائه شده است.

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ایران از مزیت‌های طبیعی و جغرافیایی منحصر به فردی برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری در جهان برخوردار است، گفت: تنوع خوراک گاز طبیعی و نفت خام، دسترسی به آب های آزاد، وجود زیرساخت‌هایی همچون پایانه و اسکله‌های تخصصی و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرفی همچون چین و هند از مهمترین این مزیت‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران ارزان ترین گاز جهان را به عنوان سوخت و خوراک تحویل مجتمع های پتروشیمی می دهد، تصریح کرد: در شرایط فعلی قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی تحویلی به صنایع پتروشیمی به عنوان سوخت و یا خوراک به ازای هر مترمکعب 70 تومان است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه با احتساب قیمت دلار هم اکنون قیمت فروش هر مترمکعب گاز به پتروشیمی ها معادل 2 سنت است، اظهار داشت: این در حالی است که بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و منطقه خاورمیانه با وجود در اختیار داشتن ذخایر غنی و نفت و گاز، قیمت این حامل انرژی را به مراتب گران‌تر از ایران ارائه می‌کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از مجتمع‌های تولید کننده اوره، آمونیاک و متانول گاز را مستقیما به عنوان خوراک بریا تولبید محصول دریافت می کنند، تبیین کرد: با اتصال و لوله کشی این نوع مجتمع های به خطوط لوله گاز، خوراک با قیمت هر مترمکعب 70 تومان به این واحدها تحویل داده می شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بالابودن قیمت گاز در برخی از کشورهای همسایه بریا تحویل ذبه صنایع پتروشیمی، افزود: در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی برای تحویل به صنایع پتروشیمی بحرین 7 سنت، کصر 5.3 سنت، کویت 4.2 سنت، امارات متحده عربی 5.12 سنت، قطر 6 سنت، عربستان سعودی سه سنت است.

احتمال افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها

بیات در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر برنامه دولت برای افزایش قیمت گاز پتروشیمی‌ها، توضیح داد: در شرایط فعلی قیمت هر مترمکعب فروش گاز طبیعی به صنایع پتروشیمی به هیچ وجه منطقی نیست.

معاون وزیر نفت با اشاره به ضرورت بازنگری در قیمت فروش و تحویل گاز به صنایع پتروشیمی، تاکید کرد: بر این اساس پیشنهادهایی به هیات دولت ارائه شده و در صورت موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی امکان تجدیدنظر در قیمت گاز پتروشیمی‌های داخلی وجود دارد.

کد خبر 2009155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha