۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶

رئیس دیوان محاسبات:

کاهش 55 درصدی تخلفات دولت در اجرای بندهای بودجه امسال

کاهش 55 درصدی تخلفات دولت در اجرای بندهای بودجه امسال

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در بندها، اجزاء و ارقام واریزی به خزانه رقم قابل ملاحظه ای در حدود 55 درصد در بودجه امسال شاهد کاهش تخلف بودیم، البته برخی از این تخلفات از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور در حاشیه چهارمین همایش مدیران دیوان محاسبات با بیان اینکه تفریغ بودجه سال 90 را در موعد مقرر به مجلس داده ایم و مجلس هر بخشی از آن را به کمیسیون ها داده و در نهایت کمیسیون برنامه و بودجه همه تفریغ را بررسی خواهد کرد، گفت: رئیس دیوان محاسبات باید گزارشی را در این خصوص تقدیم مجلس کند که امیدواریم بعد از تعطیلات مجلس خلاصه این گزارش در صحن مجلس قرائت شود.

وی با اشاره به اینکه روند کاهش تخلفات را در تفریغ سال 91 شاهد بودیم، گفت: این موضوع به خاطر سیاست های پیشگیرانه ای است که دیوان محاسبات انجام می شود و البته دستگاههای اجرایی نیز همکاری خوبی با دیوان دارند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: تلاش ما این است که در مسیر حسابرسی های سه ماهه فصلی که انجام می دهیم هر گونه انحرافی را که در اجرای بودجه می بینیم به دستگاههای اجرایی تذکر دهیم و آنها نیز باید به این تذکرات عمل کنند.

وی در ادامه افزود: در بندها، اجزاء و ارقام واریزی به خزانه رقم قابل ملاحظه ای در حدود 55 درصد در بودجه امسال شاهد کاهش تخلف بودیم، البته برخی از این تخلفات از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: این گونه مواردی که دارای اهمیت کمتری است را در هیات عمومی به رای گذاشتیم و با رای هیات عمومی از تبدیل شدن آنها به یک پرونده جلوگیری کردیم و تنها با یک تذکر به مسئول مربوطه آن را مختومه اعلام کردیم.

رحمانی فضلی در ادامه افزود: در مجموع واخواهی ها و حل و فصل حدود 43 درصد در مرحله ارجاع به دادسرا شاهد کاهش بودیم که بیشتر به خاطر سیاست های پیشگیرانه دیوان محاسبات بوده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مصوبه مهرآفرین دولت را نیز مورد بررسی قرار داده اید، گفت: ما در یک مرحله تشخیص دادیم که قانون برنامه در این مصوبه رعایت نشده است و طبق وظیفه دیوان ما این موضوع را به دستگاههای اجرایی تذکر دادیم و البته هیات تطبیق قوانین نیز به علت مغایرت با قانون این مصوبه را باطل اعلام کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه سیاست پیشگیرانه و تذکرات دیوان محاسبات کشور به دستگاههای اجرایی از باب مشورت و کنترل است و از باب اجرایی نیست، گفت: آنها می دانند اگر مصوباتی که غیر قانونی اعلام می شود را اجرا کنند دیوان می تواند بعدا به سراغ آنها رفته و این تخلفات را به پرونده تبدیل کند.

رئیس دیوان محاسبات گفت: اصلاحیه مجدد مصوبه مهرآفرین نیز دارای مغایرت های با قانون اساسی است .

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از وی پرسید با توجه به عدم ارائه گزارش از سوی رئیس جمهور در هنگام تحویل لایحه بودجه به مجلس در خصوص تحقق اهداف برنامه در سال جاری آیا دیوان محاسبات گزارشی از تحقق اهداف برنامه دارد، گفت: دیوان به صورت سالانه برنامه ها را ارزیابی می کند و گزارش آن را به مجلس می دهد اما هنوز ارزیابی سالانه ما تمام نشده است و حداقل شش ماه طول می کشد تا ضمن جمع آوری گزارش از دستگاههای اجرایی  گزارش خودمان را نیز کامل کنیم.

رئیس دیوان محاسبات همچنین در خصوص معوقات بانکی اظهار داشت: این معوقات حدود 73 هزار میلیارد تومان می باشد که بانک مرکزی موظف است این موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه اخیرا شنیدم که رئیس جمهور کمیته ای تشکیل داده است تا این موضوع در آن کمیته بررسی شود، گفت: ولی کماکان رشد افزایش معوقات بانکی هستیم که این موضوع آثار اقتصادی بدی را به همراه خواهد داشت.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سئوال که کدام دستگاه کمترین تخلفات مالی را در سال جاری داشته است، گفت: نمی توان دستگاهها را با یکدیگر مقایسه کرد چون سازمان ها و نهادها اولا بودجه یکسانی ندارند و ثانیا احکام بودجه ای که بر آنها نازل است متفاوت می باشد به همین خاطر نمی توانیم بگوییم کدام دستگاه کمتر و کدام بیشتر تخلف داشته است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لایحه چند دوازدهم بودجه می تواند باعث تخلفاتی شود، گفت: خیر، بودجه چند دوازدهم تابع قوانین و مقررات خاص خودش است و تخلفی ایجاد نکرده و نمی تواند بسترساز تخلف نیز باشد اما این اقدام می تواند بسترساز کاهش میزان نظارت باشد و ما در دیوان محاسبات که کار نظارتی انجام می دهیم و باید قوانین آن سال را تطبیق دهیم در این گونه موارد که در یک سال دو قانون حاکم می شود به مشکل بر می خوریم و در نهایت تطبیق دادن و مشخص کردن هزینه بودجه کار سختی می شود.

 

 

کد خبر 2010183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha