۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۵:۱۱

راه‌اندازی 13 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در دولت‌های نهم و دهم

راه‌اندازی 13 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در دولت‌های نهم و دهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پیش از شروع دولت محمود احمدی‌نژاد در سال 1384 تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 2 هزار و 400 کانون بوده است، از فعالیت بیش از 15 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در حال حاضر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بیستمین سالگرد راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد صبح امروز یکشنبه 13 اسفند در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

حسینی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه تا سال 1384 حدود 2 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری در مساجد وجود داشت، گفت: در دولت نهم و دهم ما شاهد رشد قابل توجه و محسوسی در این خصوص بودیم.  

وی افزود: تا سال 88 یعنی پایان دولت نهم، تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که بالغ بر 6 هزار کانون رسید و امروز این تعداد به بیش از 15 هزار کانون رسیده است.

وزیر ارشاد اضافه کرد: از جهت کیفی اقدامات خوبی صورت گرفته است. اکنون کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی در پاسخ به شبهات جوانان و در مجموع فعال‌تر کردن فضای مساجد دارند.

حسینی تاکید کرد: مسجد فقط برای ادای نماز جماعت و یا برگزاری مجلس ختم نیست. البته استعمار سالیان سال است که تلاش می‌کند نقش مساجد را در تحولات کشور کمرنگ جلوه دهد، اما موفق نشده است.

وی همچنین به افزایش تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در روستاهای کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 هزار کانون روستایی داریم، علاوه بر این کتابخانه‌های زیادی در مساجد راه اندازی شده است؛ در حال حاضر 4 هزار و 500 باب کتابخانه مخزن دارد و 5 هزار و 500 باب کتابخانه باز در مساجد وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: البته بر اساس قانون برنامه پنجم ما باید به مرحله‌ای برسیم که 25 مساجد کشور دارای کانون فرهنگی هنری باشند که در حال حاضر با این آمار فاصله داریم. با جهشی که اغاز شده امیدواریم به این موفقیت برسیم.

وزیر ارشاد همچنین از اجرای طرح تلاوت نور در حدود 28 هزار مسجد طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در این مدت 750 خانه نور هم راه‌اندازی شده است.

حسینی همچنین در واکنش به انتقادها در مورد توزیع قرآن‌هایی که در خارج از کشور خطاطی شده‌اند، گفت: ما برای مقابله با این مسئله قرآنی را با دستخط بنی رضی آماده کردیم که در مساجد کشور توزیع شده است.

همچنین به گفته وزیر ارشاد در حال حاضر حدود هزار نشریه از سوی کانون فرهنگی هنری مساجد چاپ و توزیع می‌شود.

حسینی طرح «چهره به چهره» را نیز موفق ارزیابی کرد و گفت: در قالب این طرح یک مدرس یا یک روحانی به صورت چهره به چهره پاسخ شبهات جوانان را خواهد داد. اگر مساجد فعال باشد، بسیاری از آسیب‌هایی که متوجه کشور است از جمله عرفان‌های نوظهور و کاذب از بین خواهد رفت.

حسینی همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های متعدد و متنوع در زمینه آثار هنری و صنایع دستی از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این اقدامات را حرکت‌های خوب و قابل تقدیر خواند.

وی همچنین از خبرگزاری شبستان به خاطر پوشش اخبار مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری آنها قدردانی کرد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این کانون‌ها از سال 85 تاکنون از یک جهش برخوردار بوده‌اند. در دولت نهم 4 هزار و در دولت دهم 9 هزار کانون فرهنگی هنری راه اندازی شد.

وی افزود: بر اساس این آمار در حال حاضر 15 هزار و 252 کانون فرهنگی هنری در کشور وجود دارد که تا پایان خرداد این آمار افزایش خواهد یافت.

ارباب سلیمانی اضافه کرد: بر اساس بند و ماده 6 برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد مساجد دارای کانون فرهنگی هنری باشد.

به  گفته دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور سالانه بالغ بر 4 میلیارد تومان کتب دینی و کمک درسی به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داده می‌شود و در حال حاضر هم بالغ بر 400میلیون تومان تجهیزات کتابخانه‌ای در حال ارسال به روستاهاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 618 کانون فرهنگی هنری تخصصی داریم. همچنین بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین ستاد عالی مساجد و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها امضا شده برای دانشجویان جدیدالورود برنامه‌های فرهنگی هنری داریم تا از سرگردانی فکری در بیایند.

ارباب سلیمانی اضافه کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار 63 هزار روستا در کشور وجود دارد که 23 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند؛ یعنی جمعیتی به اندازه کشور سوریه. ما باید برای اینها برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای برگزاری دوره‌هایی جهت رفع شبهات دینی با حضور اساتید حوزه خبر داد.

کد خبر 2010457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha