۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۳۰

مهر گزارش می دهد:

چشم‌اندازي بديع از تلفيق زندگي انسان و طبيعت در رودبار/ بوم‌گردي سالم‌ترين گونه صنعت توريسم

چشم‌اندازي بديع از تلفيق زندگي انسان و طبيعت در رودبار/ بوم‌گردي سالم‌ترين گونه صنعت توريسم

رودبار - خبرگزاری مهر: شهرستان رودبار به دلیل داشتن چشم اندازهاي بديع از تلفيق زندگي انسان و طبيعت هرساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود فرا می خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، این صنعت با برخورداری از تنوع اقليمي و جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي از هر نظر براي صنعت گردشگري آماده است بنابراین باید از این فرصت مغتنم برای پویایی اقتصادی نهایت بهره برداری انجام شود.

از ميان فرصت‌ هاي گردشگري موجود در رودبار جاذبه‌ هاي طبيعي و چشم ‌اندازهاي بكر و آب‌ و ‌هواي مناسب زمينه را براي توسعه اكوتوريسم بيش از ديگر جنبه ‌هاي گردشگري تقويت مي‌ كند.

اكوتوريسم در رودبار يك منبع اقتصادي كم نظير و مستعد

فرماندار شهرستان رودبار در این باره می گوید: صنعت گردشگري امروزه از جمله فرصت ‌هاي جديد اقتصادي، اجتماعي و اكولوژيكي است كه به دليل نيازهاي جهاني به شدت در حال رشد و گسترش است.

غلامحسین رجبی افزود: ایران اسلامی به ویژه استان سرسبز گیلان به دليل داشتن  ظرفیت های متنوع و گسترده همواره به عنوان يكي از كانون ‌هاي گردشگري در قلمرو سرزميني مطرح بوده است.

وی اظهارداشت: شهرستان رودبار به دليل موقعيت جغرافيايي داراي ظرفیت ‌هاي فراوان اكوتوريسم است كه باید با برنامه ریزی، استفاده بهينه و پايدار از اين فرصت ‌ها انجام شود.

فرماندار رودبار تاکید کرد: طبيعت گردي يا اكوتوريسم يكي از مهمترين شاخه هاي صنعت درآمدزاي گردشگري است كه اساس آن را سفري متعهدانه به طبيعتي كه خدا به انسان هديه داده است، تشكيل مي دهد.

وی ادامه داد:  طبيعت گردان مي پذيرند كه در گردش مسئولانه خود كم ترين آسيبي به طبيعت پيرامون نرسانند و به تماشاي زيبايي هاي طبيعت بنشينند.

با این توصیف امروزه طبيعت گردي يا به تعبيري بوم گردي سالم ترين و پردرآمدترين گونه صنعت توريسم است كه در كنار فوائد بسيار براي زيست بوم انسان به دليل حضور آگاهانه اش در طبيعت درآمد سرشاري را به كشورها مي رساند.

امر توسعه تنها بر بخش صنعت يا كشاورزي متكي نيست برای دستيابي به رشد متعادل بايد علاوه بر توجه به ساير بخش ها به گردشگري نيز به عنوان يكي از بخش هاي عمده موثر در امر توسعه نگريست.

اصلي ترين فعاليت اكوتوريسم بر پايه طبيعت است

یک کارشناس مدیریت گردشگری در این زمینه با اعلام اینکه اكوتوريسم در گیلان به ویژه در رودبار يك منبع اقتصادي كم نظير و مستعد است، گفت: حفاظت از ميراث فرهنگي و طبيعي براي تعادل بخشيدن به حيات انسان ها، دستيابي به توسعه پايدار و ارگانيك از چنان اهميتي برخوردار است كه يك بسيج عمومي را مي طلبد.

" ییلاق سلانسر" غبار افسردگی و خستگی را از رخسار هر مسافری می رباید

محمد ابراهیم اسماعیلی افزود: مردم بايد محيط هاي طبيعي و فرهنگي را به عنوان نهاد همبستگي معنوي در اجتماعات محلي خود تلقي كنند و بپذيرند كه همانگونه كه با انهدام و تخريب منابع طبيعي زندگي بشر به مخاطره مي افكند، امروزه اهميت حفاظت از محيط زيست كه ميراث هاي طبيعي و فرهنگي در آن جاي گرفته اند در تمامي كشورها بر همگان روشن است.

 وی تاکید کرد: اكوتوريسم گونه اي از گردشگري است كه در آن گردشگران براي ديدار از مناطق طبيعي بكر سفر مي كنند و به تماشاي طبيعت، گونه هاي مختلف گياهان، حيوانات، پرندگان، حشرات وآبزيان مي پردازند.

این کارشناس مدیریت گردشگری گفت: اصلي ترين فعاليت اكوتوريسم بر پايه طبيعت است و در واقع يك سفر مسئولانه براي لذت بردن، قدرداني، تحسين طبيعت و تجربيات فرهنگي است.

وی با بیان اینکه اكوتوريسم در رودبار با توجه به وسعت شهرستان و تنوع گونه ها ارزآور و سودآور خواهد بود، یادآورشد: سفر و گردشگري يك حلقه نيست يك زنجيره است و اين زنجيره از حلقه هاي متعدد تشكيل مي شود.

روستای توریستی داماش، دارای چشم اندازهای خاطره انگیز برای گردشگران است

با وجود این رودبار با برخورداري از جاذبه هاي زيستي بسيار زيبا همچون گل سوسن چلچراغ و ... در كنار جاذبه هاي تاريخي مي تواند از قطب هاي مهم جذب گردشگران طبيعت در استان و کشور محسوب شود.

رودبار با مناظر زيبا منطقه اي بكر براي صنعت جهانگردي

این شهرستان به دلیل واقع شدن در دامنه كوهستان و در امتداد مسير سفيدرود منطقه اي بكر براي صنعت جهانگردي است، ييلاقات و دژهاي با صفاي اين ناحيه و يا مناظر زيبا و جالب توجه هميشه جاذب جمعيت هستند.

وجود مناظر بسيار زيبا در ارتفاعات پوشيده از درختان هميشه سبز زيتون، آب هاي معدني گوارا و نيز پيشينه تاريخي و ديرينگي فرهنگي منطقه كه تپه مارليك از بارزترين نشانه هاي آن است، اين شهرستان رابه يكي از ظرفیت های مهم گردشگري تبديل كرده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط گفت: گردشگري امروز در دنيا يكي از منابع مهم درآمد و از عوامل موثر در تبادلات فرهنگي بين كشورهاست.

عطاالله حکیمی افزود: پيچيده شدن زندگي شهري و افزايش پيامدهاي ناشي از اين امر عاملي است كه از دير باز باعث شده كه شهروندان شهري براي آرامش روحي و جسمي اقدام به مسافرت به محيط هاي طبيعي بكر و خوش آب و هوا کنند.

وی اظهارداشت: رودبار يكي از اين مناطق در ايران است كه بواسطه ساختار توپوگرافي و زمين شناسي، مملو از مكان هاي گردشگري از لحاظ اكوتوريستي است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اين شهرستان به لحاظ قرار گرفتن در موقعيت جغرافيايي خاص داراي تنوع آب و هوايي بالايي در نقاط مختلف است.

وی در ادامه فرصت های سرمایه گذاری گردشگری رودبار را بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال، رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی دانست و افزود: مسئولان با برنامه ریزی هدفمند و جذب سرمایه های سرشار بخش خصوصی بیشترین بهره را از این فرصت ها ببرند.

وی اظهارداشت: تحقق توسعه همه جانبه و پايدار در كشور نيازمند جايگزين كردن منابع نفتي با منابع درآمدي پايدارتري مانند صنعت گردشگري است.

فرصت های سرمایه گذاری گردشگری رودبار بستر مناسبی برای رفاه اجتماعی است

حکیمی ادامه داد: رسانه هاي جمعي به عنوان يكي از مهمترين نهادها درهر جامعه اي نقش مهم و موثري در غلبه كردن بر موانع توسعه و رشد و شكوفايي این صنعت ايفا مي کنند.

به هر تقدیر رودبار دارای جاذبه هاي طبيعي زیادی همچون آتشفشان درفك، سوسن چلچراغ يا سوسن سفيد، سد منجيل با چشم انداز طبيعي و زيباي آن، چشم انداز و جاذبه هاي اطراف رودخانه سفيدرود، تالاب سياهرود، درياچه سد تاريك، چشمه آب معدني داماش، درخت سرو هرزويل، دهكده ييلاقي - ورزشي سالانسر، چشمه لويه، چشمه كلشتر، پارك جنگلي کندلات و دهكده ييلاقي بره سر و ... است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز ضمن بی نظیر دانستن جلوه های طبیعی رودبار گفت: طبیعت گردی به عنوان شاخه ای از صنعت گرشگری نقش مهمی در جذب گردشگران دارد.

امید عزیزی افزود: وجود مراکز تفریحی به عنوان یک نیاز حیاتی بخصوص آنکه زندگی شهر و مشکلات روانی ناشی از آن، این ضرورت را دو چندان کرده است.

گل سوسن چلچراغ؛ گنجینه ای گرانبها از زیبایی، لطافت و تواضع است

وی اظهارداشت: این شاخه از گردشگری قبل از سرمایه گذاری های میلیاردی نیاز به آموزش و ترویج مسائل فرهنگی در جامعه دارد تا گردشگران این مهم را به عنوان یک میراث نگاه کنند بنابراین گیلان با داشتن توان های بسیار بالا در زمینه طبیعت گردی می تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: سلانسر رودبار یکی از این مناظر زیبای استان است که هرساله خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور به این منطقه زیبا مسافرت می کنند.

سلانسر  و داماش رودبار از مناظر زیبای گیلان است

به هر حال امروزه صنعت توريسم يا گردشگري كه ناشي از نياز دروني انسانهاست به يكي از فعاليت هاي مهم و شاخص اقتصادي كشورها تبديل شده است و در تامين منافع ملي كشورها و نيز در بخش اقتصاد فرهنگ و غیره نقش موثري را ايفا مي كند.

رودبار يكي از مناطق داراي ظرفیت براي توسعه اكوتوريسم است، در اين منطقه می توان فعاليت هاي مختلف توريستي از قبیل گردشگری روستایی را برنامه ريزي كرد.

" قله درفک " به بام گیلان مشهور است

اين شهرستان همچنين دارای زيستگاه و رويشگاه گونه هاي گياهي و جانوري متعددي است كه حساسيت منطقه را از لحاظ زيست محيطي افزايش مي دهد بنابراین براي توسعه اكوتوريسم پايدار در اين منطقه نياز به احداث و برنامه ريزي فعاليت هاي كه آسايش و آرامش را براي بازديدكنندگان به همراه داشته باشداز يك سو و حساسيت فاكتورهاي زيستي منطقه اعم از خاك، آب، منابع گياهي، حيات وحش و غیره از سوي ديگر لزوم اهميت و دقت نظر در ارزيابي توان اكولوژيك منطقه كه منجر به تعيين ناحيه بندي با كاربري حفاظت تفرج و سایر موارد باشد را آشكار مي سازد.

کد خبر 2010875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha