۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۷

صادرات خدمات برق به 30 کشور/ ماموریت جدید برقی دولت به بخش‌خصوصی

صادرات خدمات برق به 30 کشور/ ماموریت جدید برقی دولت به بخش‌خصوصی

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون ایران به 30 کشور جهان خدمات فنی و مهندسی صنعت برق صادر می‌کند، ماموریتهای جدید دولت به فعالان خصوصی صنعت برق را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهزاد در نشست مشترک سازندگان صنعت برق و مسئولان وزارت نیرو با بیان اینکه صنعت برق در ایران از سابقه ای حدود 112 ساله برخوردار است، گفت: از سال 1279 شمسی نخستین شعله برق در کشور روشن شد و در سال 1346 وزارت نیرو تاسیس و راه اندازی شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در یکسال گذشته صنعت برق با پشتوانه سرمایه گذاران، صنعتگران و سازندگان بخش خصوصی رشد و توسعه یافته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی هم بخش خصوصی حاکم صنعت برق بوده و به عبارت دیگر برق کشور روی پاشنه فعالیت فعالان خصوصی می گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون تمامی مراحل مطالعه، طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره بردایر تاسیسات تولید، انتقال و توزیع برق توسط سازندگان و پیمانکاران داخلی انجام می شود، اظهار داشت: این در حالی است که در حال حاضر وزارت نیرو و دولت در صنعت برق بخشی صرفا نطارتی و حاکمیتی دارد.

وی با یادآوری اینکه در یک دهه گذشته تاککنون صنعت برق از رشد و توسعه خیرکننده ای برخوردار بوده است، بیان کرد: جایگاه ایران از رتبه 18 به چهاردهم جهان از نظر توسعه صنعت برق ارتقا یافته است، تبیین کرد: هم اکنون با مشارکت فعالان خصوصی، ایران به هاب تولید و صادرات برق و انرژی الکتریکی در سطح منطقه تبدیل شده است.

بهزاد از ایران به عنوان شاگرد اول توسعه صنعت برق در جهان یاد کرد و افزود: هم اکنون ایران در بین 200 کشور جهان جایگاه چهاردهمین کشور بزرگ تولیدکننده برق را در اختیار دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون سازندگان و پیمانکاران ایرانی به 30 کشور جهان خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق صادر می کنند، یادآور شد: بر این اساس در این 30 کشور نیروگاه، خطوط انتقال و پست های برق طراحی و اجرا می شود.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات هفتگی بین وزارت نیرو و سندیکای صنعت برق، تاکید کرد: با بخشنامه اخیر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری شرایط پرداخت تعدیل قراردادهای سازندگان صنعت برق فراهم شده است.

این مقام مسئول از فاینانس پروژه‌ها، اجرای طرح‌های برون مرزی، مشارکت در تصمیم گیری‌های صنعت برق به عنوان اهداف آتی وزارت نیرو سازندگان صنعت برق یاد کرد و گفت: به زودی ارزیابی سازندگان و صنعتگران صنعت برق توسط سندیکای صنعت برق انجام خواهد شد.

بهزاد با بیان اینکه در چار سال گذشته هیچ گونه خاموشی در سطح شبکه برق به وقوع نپیوسته است، تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید برق به مرز 70 هزار مگاوات و وسعت شبکه انتقال برق به بیش از 820 کیلومتر افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون وسعت شبکه برق ایران معادل 20 برابر کل کره زمین است، خاطرنشان کرد: به زودی خسارت دیرکرد در پرداخت هزینه و حجم قرارداد پیمانکاران و سازندگان توسط وزارت نیرو پرداخت می شود.

کد خبر 2011917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha