۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۳۵

موسوی در گفتگو با مهر:

آشنایی با نمایش کوتاه به شدت نیاز به آموزش دارد

 آشنایی با نمایش کوتاه به شدت نیاز به آموزش دارد

اراک- خبرگزاری مهر: نویسنده، کارگردان و منتقد تئاتر کشور گفت: متن و کارگردانی نمایش کوتاه ویژگی هایی دارد که آشنایی با آن به شدت نیاز به آموزش دارد.

سید مسعود موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر زبان نمایش کوتاه را زبانی جهان شمول دانست و گفت: ویژگیهای نمایش کوتاه با بلند با هم متفاوت است و این ویژگیها باید به دست اندکاران این نمایش آموزش داده شود.

وی با تاکید بر اینکه خلاصه بودن و ایجاز در تمامی بخش های نمایش کوتاه چون کارگردانی و متن و طراحی صحنه باید رعایت شود ادامه داد: نمایش کوتاه به دلیل موجز بودن و داشتن پیام در زمانی کوتاه به سمت معانی عمیق انسانی می رود و دارای زبانی جهان شمول است.

وی کوتاه ترین گفتمان در ارائه بلندترین پیام را از ویژگی های نمایش کوتاه دانست و افزود: در متن نمایش کوتاه دیالوگ های اضافی و بیهوده وجود ندارد و شخصیت ها دارای هویت هستند، بنابراین داستان آن دارای زیر متن می شود.

این مدرس دانشگاه کارگردانی نمایش کوتاه را نیز خاص دانست و اظهار کرد: نویسنده متن در کوتاهترین زمان حرف خود را زده و حالا باید کارگردان نیز در همین زمان کوتاه سبک و اثر انگشت خود را پای اثر بگذارد و او نیز بتواند ایده های خود را بیاورد.

موسوی معتقد است: شیوه کارگردانی در نمایش کوتاه بیشتر به سمت نمادها ونشانه ها می رود و این مستلزم شناخت کارگردان از عناصر بسیار است.

وی طراحی صحنه در نمایش کوتاه را نیز همچون متن و کارگردانی سریع دانست وگفت: در بسیاری از موارد طراحی صحنه در این گونه نمایش جایش را به طراحی
با نور داده است، زیرا با نور می توان در بازه زمانی کوتاه تر، به صحنه دلخواه نزدیک شد و فرصتی را برای عوض کردن صحنه از دست نداد.

موسوی خلاقیت را جز لاینفک نمایش کوتاه برشمرد.

گفتنی است سید مسعود موسوی مردادماه امسال نمایش "به دهکده جهانی خوش آمدی پینوکیو"را به روی صحنه آورد و برای اردیبهشت ماه سال آینده دو نمایش" ما فقط پنج دقیقه وقت داشتیم " و " آدم، آدم است 2 " را آماده اجرا دارد.

کد خبر 2011974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha