۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۲۰:۲۴

اردوغان :

اختلافات با یونان بر سر قبرس را در تاریخ دفن می کنیم

اختلافات با یونان بر سر قبرس را در تاریخ دفن می کنیم

نخست وزیر ترکیه در دیدار با همتای یونانی اش، خواستار رفع اختلافات تاریخی طرفین بر سر قبرس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" چاپ ترکیه ، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در دیدار با "ساماراس" همتای یونانی اش خواستار رفع اختلافات دو کشور بر سر قبرس شد.

وی در دیدار با همتای یونانی اش تاکید کرد که ترکیه و یونان مصمم هستند که اختلافات گذشته  بر سر یونان را که دهها سال ادامه داشته است، از طریق گفتگو حل کنند.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با نخست وزیر یونان در استانبول در این خصوص افزود: دولت ما و آقای ساماراس قدم هایی را برای دستیابی به صلح ، امنیت و ثبات در منطقه بر خواهند داشت.

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش با اشاره به اختلافات ترکیه و یونان بر سر قبرس خاطر نشان کرد: ما قصد داریم بر مشکلاتمان درباره قبرس غلبه و این مشکل را در تاریخ دفن کنیم.

نخست وزیر یونان نیز در این خصوص گفت: مسئله قبرس باید حل شود و حل این مشکل بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به نفع ثبات در منطقه خواهد بود.

ساماراس همچنین افزود: حل عادلانه مسئله قبرس راه را برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را هموار خواهد کرد و موجب افزایش همکاری ها و دوستی خواهد شد.

گفتنی است تعیین حدود مرز آبی در دریای اژه، حدود هوایی در مرزهای دریایی، مسئله حضور ترکیه در شمال جزیره قبرس تحت عنوان دفاع از ترک‌های این جزیره و سرانجام موضوع اقلیت‌های ترک شمال شرق یونان و ارتدوکس‌های یونانی در استانبول از مسائل اختلاف برانگیز میان ترکیه و یونان بوده است. موضوع قبرس، به خصوص بعد از اینکه بخش یونانی‌نشین قبرس به عضویت اتحادیه اروپایی درآمد، پیچیدگی بیشتری پیدا کرد. ترکیه به راحتی حاضر نیست از قبرس شمالی ترک‌نشین دست بردارد و لذا این موضوع مورد بحث اروپا و ترکیه قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 2012351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha