۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۲۰:۳۴

دبیران علمی و اجرایی کتاب فصل مطرح کردند:

طبقه منفی دو ساختمان دبیرخانه شایسته بررسی آثار کتاب فصل نیست

طبقه منفی دو ساختمان دبیرخانه شایسته بررسی آثار کتاب فصل نیست

مجید حمیدزاده و علی شجاعی صائین دبیران علمی و اجرایی جایزه کتاب فصل خواستار تخصیص مکانی مناسب تر برای داوری آثار این جایزه شده و تاکید کردند: طبقه منفی 2 دبیرخانه کتاب فصل که سیستم تهویه مناسبی هم ندارد.

 به گزارش خبرنگار مهر، بیست و سومین جایزه کتاب فصل عصر امروز سه شنبه 15 اسفند با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان وزارت ارشاد و  و پژوهشگران در سرای اهل قلم به کار خود خاتمه داد.

علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب (موسسه مجری این جایزه) در سخنانی از همکاری بیش از 300 داور با دبیرخانه کتاب فصل برای بررسی آثار منتشر شده در فصل پائیز خبر داد و گفت: خوشبختانه در این دوره تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر به نسبت  دو دوره قبل یعنی بهار  و تابستان امسال بیشتر بود.

وی به شش سالگی این جایزه نیز اشاره کرد و گفت: در 23 دوره گذشته جایزه کتاب فصل نزدیک به هزار عنوان کتاب، حائز رتبه برگزیده یا شایسته تقدیر شده اند.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین ضمن تقدیر از حمایت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از این جایزه  پیشنهاد کرد دوره بیست و چهارم کتاب فصل که مصادف است با شش سالگی آن با حضور همه یا اکثر برگزیدگان و شایستگان تقدیر تمامی این دوره ها و به شکلی ویژه برگزار شود.

در ادامه این برنامه حسن رضایی باغ بیدی که به خاطر تالیف کتاب مقدمات زبان سانسکریت در بخش زبان، زیرگروه زبانهای باستانی کتاب فصل شایسته تقدیر شناخته شده بود به معرفی اثر خود پرداخت.

همچنین حسین توفیقی که به خاطر ترجمه کتاب شهر خدا نوشته آگوستین قدیس در بخش فلسفه و روانشناسی، زیرگروه فلسفه غرب ، شاخه ترجمه ، برگزیده جایزه کتاب فصل شده بود به بیان برخی از آراء این متأله رم باستان پرداخت.

در ادامه علی شیخ الاسلامی که به خاطر کتاب شرح اسماءالله الحسنی تالیف ملا هادی سبزوای در بخش دین، زیرگروه حدیث برگزیده این جایزه شده بود طی سخنانی کتاب خود را معرفی کرد.

همچنین اصغر افتخاری  که به خاطر تالیف کتاب الگوی جنگ روانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران: رویکردی فرهنگی، در بخش علوم اجتماعی زیر گروه علوم نظامی شاخه تالیف، به عنوان شایسته تقدیر کتاب فصل دست یافته بود این اثر را معرفی کرد.

در ادامه ولی الله محرابی عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل نیز در سخنانی با بیان اینکه کتابهایی که به مرحله انتخاب به عنوان شایسته تقدیر و یا برگزیده کتاب فصل  رسیده اند، راه درازی را طی کرده اند به برخی مشکلات سر راه این جایزه اشاره کرد.

وی گفت: ما در انتخابهای داوران مان مسائلی داریم که باید برای آن فکری بشود در مورد جا و مکان دبیرخانه کتاب فصل هم باید همتی بشود و مشکل مربوط به این بخش نیز حل بشود.

این عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل همچنین خواستار ارتقای سطح مالی این جوایز شد و سپس با ذکر مثالی درباره برخی اقداماتی که در کشورهای دیگر برای مصادره دانشمندان ایرانی صورت می گیرد گفت: وقتی در کتابی نوشته می شود ابن سینا پزشک ترک، این یک کم لطفی به فرهنگ و تمدن این سرزمین است.

در ادامه این برنامه مجید حمیدزاده دبیر جایزه کتاب فصل با بیان اینکه داوری این جایزه پس از تایید اعضای هیات علمی معین می شود این اعضا را به شرح زیر برشمرد: محرابی ، آذرشب، اکبری، سلطانی ، غفاری، قهرمانی، محقق ، نصری و وفایی.

حمیدزاده گفت : در این دوره از جایزه کتاب فصل 2 هزار و 776 اثر به دبیرخانه رسید که در نهایت 137 اثر از میان آنها به مرحله دوم راه یافت. هر کدام از این آثار در دو مرحله و هر بار توسط دو داور، ارزیابی شده اند.

دبیر جایزه کتاب فصل با اشاره به انتخاب 28 اثر در بیست و سومین جایزه کتاب فصل گفت: از این میان 7 اثر برگزیده و 21 اثر شایسته تقدیر بوده اند. آثار برگزیده هم کتابهایی هستند که امتیاز 90 به بالا را کسب کرده اند و آثار شایسته تقدیر هم کتابهایی هستند که امتیازشان بین 80 تا 90 بوده است.

همچنین به گفته حمید زاده تعداد منتخبین  بیست و سومین جایزه کتاب فصل به نسبت کل آثار بررسی شده، در قیاس با دوره های بیست و یکم و بیست و دوم، بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد: این مسئله، برخی شبهات را که می گویند قیمت سکه دلیل کم بودن تعداد آثار منتخب است، از بین می برد.

وی یادآور شد: آثاری که هیات داوران کتاب فصل به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر انتخاب می کنند، پس از تایید اعضای هیات علمی، جایگاهشان مشخص می شود؛ ممکن است اثری جایگاهش ارتقاء یا کاهش پیدا کند و یا حتی از دور منتخبان خارج شود.

دبیر جایزه کتاب فصل همچنین گفت: در 23 دوره ای که از این جایزه می گذرد در مجموع هزار و 72 اثر انتخاب شدند که 445 عنوان آنها برگزیده و 627 عنوان دیگر شایسته تقدیر بودند.

وی ادامه داد: انتخاب آثار در برخی گروههای جایزه کتاب فصل مثل هنر، دین و فلسفه بسیار دشوار است و گاهی داوران با فاصله نیم امتیاز ، آثار برتر را انتخاب می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایتهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دست داوران در انتخاب آثار برتر جایزه کتاب فصل باز شود.

حمیدزاده در پایان سخنانش به مصائب ناشی از مکان دبیرخانه جایزه کتاب فصل اشاره کرد و گفت: در این دوره از جایزه کتاب فصل هم بیش از 250 نفر از استادان دانشگاه که حتی برخی از آنها در مرحله اجتهاد هستند، در طبقه منفی 2 محل دبیرخانه کتاب فصل که سیستم تهویه مناسبی هم ندارد حضور یافتند و آثار را داوری کردند.

دبیر جایزه کتاب فصل ابراز امیدواری کرد که مشکل مربوط به ساختمان این دبیرخانه مرتفع شود.

کد خبر 2012543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha