۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

سهم صفر درصدی گلستان از صادرات زغال سنگ

سهم صفر درصدی گلستان از صادرات زغال سنگ

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان به رغم اینکه 13 درصد زغال سنگ کشور را تولید می کند اما سهمی در صادرات آن ندارد و  تلاش برای صنعتی شدن سبب مغفول شدن از ظرفیت موجود بخش معادن شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گلستان دارای ذخایر معدنی فراوانی از جمله زغال سنگ و ید است که می تواند ضمن اشتغال زایی برای استان زمینه صادراتی خوبی را برای استان فراهم کند. 

اما وضعیت معادن گلستان خصوصا در شرق استان با مشکلاتی رو به رو است که از جمله می توان به عدم حضور نیروهای متخصص، نبود اطلاعات کافی و اجرا نکردن مقررات فنی و تخصصی معدن را عنوان کرد.
 
گلستان بیشترین تولیدکننده ذخایر معدنی در شمال شرق و البرزشرقی است که در صورت مدیریت مناسب می تواند جایگاه استان را در خصوص وضعیت معادن در کشور ارتقاء دهد که این امر مهم نیازمند مدیریت وبرنامه ریزی مناسب مسئولان این بخش است، هر چند که تاکنون از این پتانسل استفاده مناسبی در استان نشده است.  
 
سرپرست سازمان صنعت ومعدن وتجارت گلستان در خصوص وضعیت معادن استان به خبرنگار مهر گفت: در استان گلستان 12 معدن فعال زغال سنگ، سه معدن غیر فعال زغال سنگ و یک معدن در حال تجهیز وجود دارد و از نظر وضعیت حقوقی سه بهره بردار دولتی، 12 بهره بردار خصوصی و یک شرکت تعاونی این معادن را اداره می کنند.
 
یدالله وفایی با بیان اینکه در استان گلستان یک معدن ید فعال وجود دارد اظهارداشت: میزان ذخیره قطعی معادن زغال سنگ استان بیش از یک میلیون و 77 هزار تن است و میزان استخراج اسمی 349 هزار و 350 تن است.
 
وی اظهار داشت: میزان استخراج واقعی سال 90 حدود 268 هزار و 159 تن بوده است و میزان استخراج واقعی 9 ماهه 91 بیش از 205 هزار تن است .
 
وی افزود: میزان ذخیره قطعی ید درمعادن استان 35 هزار تن، میزان استخراج اسمی آن 65 تن و میزان استخراج واقعی آن در 9 ماهه سال جاری 59.84 تن است.
 
وی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری معادن استان گفت: میزان سرمایه گذاری در معادن زغال سنگ استان 90 هزار و 242 میلیون ریال و میزان سرمایه گذاری در معادن ید استان نیز 164 هزار و 480 میلیون ریال است.
 
وفایی در ادامه تعداد افرادی که در معادن زغال سنگ  استان  اشتغال دارند را هزار و673 نفر عنوان کرد وگفت: 20 نفر در معادن ید استان مشغول هستند ودر مجموع تعداد شاغلین بخش معدن استان هزار و657 نفر هستند.
 
گلستان صادرات زغال سنگ ندارد
 
سرپرست سازمان صنعت، معدن، تجارت استان تصریح کرد: در زمینه زغال سنگ در گلستان صادرات وجود ندارد و تنها صادرات ید در استان انجام می شود و از ابتدای سال 91 تاکنون پنج تن ید به ارزش دلاری 300 هزار دلار به کشور چین داشته ایم که این صادرات تنها به صورت مواد خام بوده است.
 
این مسئول بخش صنعت ومعدن استان مشکلات استان در زمینه معادن را عدم پرداخت به موقع مطالبات معدنکاران از سوی بخش دولتی، افزایش بی رویه قیمت لوازم و تجهیزات معدنی و عدم افزایش قیمت خرید زغال سنگ عنوان کرد.
 
ضریب حمایتی جوایز صادراتی کاهش داشته است
 
وفایی در خصوص وضعیت جوایز صادراتی اختصاص داده شده به صادرات معدنی در سال 91 گفت: جوایز صادراتی معمولا یک سال پس از ثبت نام و دو سال بعد پرداخت خواهد شد و این جوایز به یک شرکت صادر کننده ید( کانسار خزر ) که در استان فعالیت دارد پرداخت می شود و کلا روند ضریب حمایتی در مورد جوایز صادراتی نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است.
کد خبر 2013602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha