۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۲

گزارش خبری/

بارش برف مشهدی ها را خانه نشین کرد/ تعطیلی اجباری با طعم زمستان

بارش برف مشهدی ها را خانه نشین کرد/ تعطیلی اجباری با طعم زمستان

مشهد - خبرگزاری مهر: بارش برف که از روز گذشته مشهد را سفیدپوش کرد سبب تعطیلی اجباری و خانه نشینی مردم این شهر شد و سوز زمستان بوی عید را از خاطر شهروندان برد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش برف صبح پنچشنبه تمامی شهروندان را در شوک فرو برد و آنان را به تعطیلی اجباری کشاند تعطیلی که برای بسیاری از مردم در آستانه عید نوروز خوشایند نیست چرا که معمولا اواخر اسفندماه زمان خرید و انجام سنت خانه تکانی است.

اکنون با گذر از خیابان می توان فرش هایی را دید که بر روی بام سفیدپوش شده اند و درختانی را نگاه کرد که قبل از آمدن بهار به دلیل ریزش شدید برف کمرشان خم شده و شاخه هایشان شکسته است.

شکوفه درختان در زیر بارش برف یخ زدند

برپایه این گزارش، بارش پراکنده برف که از روز پنجشنبه در شهرهای مختلف خراسان رضوی به ویژه مشهد آغاز شد همه را غافلگیر کرد و موجب شد تا مردم و اتومبیل ها برای تردد درخیابان ها با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

همچنین روز گذشته تمامی پروازها به مقصد مشهد و مشهد به سایر نقاط ایران به دلیل بارش شدید برف لغو شد و اکنون با تمهیدات اندیشیده شده پروازهای فرودگاه هاشمی نژاد در حال انجام است و مسافران با مشکلی در این زمینه مواجه نیستند.

در حالی که تنها دو هفته به آمدن عید نورز باقی مانده برف زمستانی سراسر این استان پهناور را سفید پوش کرده و روند عبور و مرور در اغلب نقاط مواصلاتی شهر با مشکل روبرو شد.

بارش برف در ساعات ابتدایی صبح پنچشنبه سبب سفید پوش کردن مناطق وسیعی از شهرستان های استان و کندی تردد در بیشتر محورها و گردنه های سخت شد اما در ساعاتی بعد گشت های راهداری همزمان با بارش برف، اقدام به نمک پاشی و برف روبی در محورهای مواصلاتی کردند.

 برپایه این گزارش بسیاری از درختانی که به تازگی شکوفه زده بودند در زیر بارش برف یخ زدند و همه این مشکلات در حالی مطرح می شود که بسیاری از مسئولان استانی و شهری خبر از اعلام آمادگی و استقرار تیم های راهداری و عمليات برف روبي، نمك و شن پاشي در محورهاي استان با اولويت راه‌هاي اصلي می دهند.

آمادگی عوامل امدادي و عملياتي

مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي با اشاره به بارش برف می گوید: همزمان با آغاز بارش برف در سطح استان، تمامي دستگاه هاي اجرايي براي ارائه خدمت رساني مطلوب به حالت آماده باش درآمده اند و اکنون بدون کمترین مشکلی تردد در تمامي محورهاي اصلي و شرياني استان در حال انجام است.

حجت علي شايان فر بیان می کند: تمامي عوامل امدادي و عملياتي در سطح استان از چندین روز گذشته آماده شده اند تا خدمات رسانی مطلوبی را انجام دهند.

وي می افزاید: عمليات برف روبي، نمك و شن پاشي در محورهاي استان با اولويت راه‌هاي اصلي و شرياني از شب گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد و 32 تيم امداد و نجات شامل 91 نجات‌گر، 22 آمبولانس و 13 خودرو نجات، اقدام به امدادرساني به مسافران و افرادي كه دچار سانحه شدند، كرده اند.

شايان فر عنوان می کند: هم اکنون راهداري، اورژانس، هلال احمر، پليس راهور، شهرداري ها و آتش نشاني ها با مديريت كلان فرمانداري مشغول خدمت رساني هستند.

مصدوم شدن 81 نفر

وي در خصوص سانحه های گزارش شده نیز می گوید: روز پنچشنبه 18 مورد سانحه گزارش شده كه شاخص ترين آنها واژگون تعدادي اتوبوس در محورهاي قوچان و نيشابور و مصدوم شدن 81 نفر و فوت يكي از هم استاني ها بوده است.

مديركل مديريت بحران استانداري خراسان رضوي از نجات 29 خانوار در برف مانده خبر می دهد و می افزاید: تاكنون به 523 نفر امداد رساني شده است.

شايان فر با اشاره به پروازهای لغو شده هم اظهار می کند: از شب گذشته تا ساعت 9 امروز صبح 13 پرواز خروجي و 12 پرواز ورودي به فرودگاه بين‌المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد لغو شد.

وی یادآور می شود: اکنون با تمهیدات اندیشیده شده پروازهای فرودگاه هاشمی نژاد در حال انجام است و مسافران با مشکلی در این زمینه مواجه نیستند.

شهروندان از انجام سفر های غیر ضروری اجتناب کنند

وي بيان كرد: تلاش براي برقراري مجدد جريان  برق  در برخی روستاها که دچار اشکال شده و همچنین  بازگشايي برخي راه‌هاي مواصلاتي در روستاها كه از شب گذشته مسدود شده بود، از جمله موارد در حال پيگيري است.

وي با بیان اینکه برای کاهش مشکلات احتمالی لازم است شهروندان از  انجام سفر های غیر ضروری اجتناب کنند، تاکید می کند: کسانی که قصد تردد در محورهاي استان را دارند باید زنجير چرخ، لباس گرم و مواد خوراكي را به همراه داشته باشند.

وی تاکید می کند: با توجه به اقدامات صورت گرفته، درحال حاضر در سطح شهرمشکل حاد و خاصی در ارتباط با انسداد مسیر عبور و مرور و تردد شهروندان و جود ندارد.

معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به اقدامات انجام شده بیان می کند: نیروهای خدمات شهری شهرداری مشهد از چند روز گذشته بسیج شدند و از آغازین ساعات بارش برف عملیات برف روبی از معابر انجام شد.

معابر اصلی و فرعی سطح شهر باز و تردد در حال انجام است

خلیل الله کاظمی ادامه می دهد: تحت تاثیر اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای خدمات شهری در حال حاضر کلیه معابر اصلی و فرعی سطح شهر باز و تردد در حال انجام است.

وی بیان می کند: از روز گذشته عملیات مایع پاشی و برف روبی با 5500 نفر نیرو در سطح شهر آغاز شده و اولویت پاکسازی با بزرگراهها و معابر اصلی است.
وی ادامه می دهد: بعد از پاکسازی معابر اصلی، معابر درجه 2 و 3 و مکان هایی مانند جلوی مدارس، ایستگاههای اتوبوس و پل های عابر پیاده برف روبی می شوند.

وی از استقرار 125 دستگاه برف روب در سطح شهر خبر داده و می گوید: علاوه بر نیروهای حوزه خدمات شهری 100 نفر از سربازان نیروی انتظامی برای کمک به درخت تکانی ها در اختیار خدمات شهری قرار داده شده است.

معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص سقوط درختان در معابر هم اظهار می کند: نیروهای خدمات شهری علاوه بر جمع آوری شاخه ها از سطح معابر برف های نشسته بر روی درختان را تکان می دهند.

...........................................

 گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 2014006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha