۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۹

محمدی:

راه اندازی رشته تحصیلی پسته/ محصول ايران سالم ترين پسته جهان است

راه اندازی رشته تحصیلی پسته/ محصول ايران سالم ترين پسته جهان است

رفسنجان - خبرگزاري مهر: رئيس کانون هماهنگي دانش و صنعت پسته کشور از تربيت دانشجو در رشته پسته خبر داد.

اميرحسين محمدي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پيشنهادي از سوي موسسه آموزش علمي کاربردي براي تربيت دانشجويان مرتبط با پسته با همکاري کانون هماهنگي دانش و صنعت پسته کشور مطرح شده است.

وي با بيان اينکه کانون هماهنگي دانش و صنعت پسته کشور زير نظر معاون علمي و فناوري رياست جمهوري فعاليت مي کند، افزود: مهمترين وظيفه کانون تدوين نقشه راه پسته است که چالشها و راهکارهاي آن مشخص شود تا به عنوان سند ملي مورد تصويب قرار بگيرد.

وي بيان کرد: موسسه آموزش علمي کاربردي پيشنهاد کرده با همکاري اين کانون دانشجوياني در مقطع فوق ديپلم يا ليسانس تربيت کنيم تا اين دانشجويان با فراگيري  علوم کاربردي وارد عرصه توليد پسته شوند منتها اين خبر به اين معنا نيست که مراکز آموزش وابسته به جهاد کشاورزي غيرفعال شوند. اين موضوع هيچ تداخلي با کار آن مراکز ندارد و با همکاري آنها و موسسه تحقيقات پسته کشور انجام خواهد شد.

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور با اشاره به اينکه باغداران بايد به توصيه هاي کارشناسان عمل کنند، خاطرنشان کرد: مشکل فعلي در باغات پسته، تنها کيفيت سموم نيست. اينکه برخي از سموم روي پسيل پسته اثر ندارد عوامل مختلفي دارد که يکي از آنها مي تواند کيفيت سموم باشد.

محمدي تصريح کرد: مديريت غير علمي، تغذيه، آبياري درختان، تغييرات آب و هوايي، ضعيف شدن درختان، مقاوم شدن جمعيت آفت، خرده مالکي، نبودن امکانات و مکانيزاسيون، تنوع ارقام مي توانند در عدم کنترل پسيل موثر باشند.

قيمت پسته بايد براي باغدار مقرون به صرفه باشد

وي عنوان کرد: پسته به عنوان محصول استراتژيک و ملي محسوب مي شود و نقش مهمي در صادرات کشور دارد و قيمت پسته بايد به گونه اي شود که توليد آن براي باغدار مقرون به صرفه باشد چرا که نام پسته با ايران عجين است.

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور تأکيد کرد: بايد اين دليل را پيدا کرد که براي چه قيمت پسته در بازار تهران با قيمت بسيار بالايي عرضه مي شود. مردم حق دارند پسته بخورند و بايد بتوانيم پسته را تأمين کنيم.

محمدي در ادامه گفت: بايد قيمت پسته به صورت کنترل شده دربيايد که عموم مردم بتوانند از اين خشکبار استفاده کنند، البته بحث صادرات نيز بايد مدنظر قرار بگيرد.

وي ابراز داشت: يکي از عوامل نامناسب بودن قيمت پسته، برخي فروشندگان پسته هستند و بايد هدف، حفظ کيفيت و کميت توليد و رتبه اول بودن توليد پسته باشد.
پسته ايران سالم ترين پسته جهان است

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور با تأکيد بر اينکه به هيچ وجه افلاتوکسين و ميکروبي در پسته ايران نيست، اظهار داشت: پسته اي که در ايران توليد مي شود سالم ترين بهترين و بي نظيرترين پسته در جهان است و ما به آن افتخار مي کنيم.

محمدي افزود: اين موضوع را خود کشورهاي خارجي اذعان دارند، باغداران کشور براي توليد پسته سالم بسيار زحمت مي کشند.

وي بيان کرد: اينکه امکان دارد برخي از پسته ها به تعداد کم و در شرايط انبارداري نامساعد و نامناسب نگهداري شوند بحث ديگري است. چون پسته ما در کشورهاي مختلف صادر مي شود هجمه هاي زيادي بر عليه آن وجود دارد.

رئيس موسسه تحقيقات پسته کشور اضافه کرد: مطمئن باشيد که پسته آمريکا هم به افلاتوکسين آلوده است ولي آنها اين موضوع را علني نکرده اند. پژوهشهاي موسسه و تاييد مصرف كنندگان نشان مي دهد که پسته ما با کيفيت تر است.

 

کد خبر 2014153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha